هند،کشور هزار رنگ

هندوستان کشور هزار رنگ و هفتاد ملت و سرزمين جشن ها لقب گرفته است. هند دومين کشور پرجمعيت جهان است و حدود يک ششم جمعيت جهان را در خود جاي داده است. علاوه بر زنان هندي، 32 زبان ديگر در هند به رسميت شناخته شده است. مردم هند داراي آداب و سنت ها و جشن هاي گوناگوني هستند که در ادامه به چند مورد اشاره مي کنيم.
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هند،کشور هزار رنگ

هند،کشور هزار رنگ
هند،کشور هزار رنگ


 






 
هندوستان کشور هزار رنگ و هفتاد ملت و سرزمين جشن ها لقب گرفته است. هند دومين کشور پرجمعيت جهان است و حدود يک ششم جمعيت جهان را در خود جاي داده است. علاوه بر زنان هندي، 32 زبان ديگر در هند به رسميت شناخته شده است. مردم هند داراي آداب و سنت ها و جشن هاي گوناگوني هستند که در ادامه به چند مورد اشاره مي کنيم.

جشن سال جديد
 

14 آوريل ، شروع سال جديد در هند است که موقع برداشت محصول کشاورزان است و مردم با رؤيت ماه، اجاق هاي خود را روشن کرده و شيربرنج درست مي کنند و بدن خود را روغن ماليده و بعد به حمام مي روند. بعد از خوردن غذا و استحمام، بزرگترها به کوچکترها هديه مي دهند و براي برکت مال خود، سکه اي درون يک چاه مي اندازند و از آن آب ظرفي پر مي کنند.

مرده سوزي در هند
 

در مذهب هندوايسم زندگي يعني تناسخ و آنان با سوزاندن اجساد اميدوارند که از دنيا رها شده و به بهشت برسند. مراسم سوزاندن اجساد براي افراد 12 سال به بالاست. هندوها اجساد را با چوب هاي خوشبو مي سوزانند و هر چه فرد ثروتمندتر باشد، چوب کيفيت و بوي بهتري دارد. بستگان مرده، محل سوزاندن مرده را با گل و ميوه مي آرايند و خاکستر باقيمانده از استخوان هاي جسد را به آب مي ريزند و مقداري را در جعبه براي خود نگه مي دارند.

عيد فطر
 

مسلمانان هند، ماه مبارک رمضان را مقدس مي شمارند حتي غيرمسلمانان هم که در همسايگي مسلمانان زندگي مي کنند حرمت اين ماه را نگه مي دارند و براي افطار مسلمانان غذا تهيه مي کنند. عيدفطر نيز جزو بزرگترين اعياد نزد مسلمانان هند است.

جشن رنگ
 

اين مراسم در بهار انجام مي شود. مردم با پودرهاي رنگي تهيه شده از گياهان، رنگ هاي مايع تهيه کرده و به سر و صورت يکديگر مي پاشند. هندي ها معتقدند اين رنگ ها به دليل خاصيت درماني و طبيعي بودنش از بروز بيماري هايي همچون سرماخوردگي جلوگيري مي کند.

آداب و رسوم غذا خوردن
 

مردم هند اهل اسراف نيستند و همه خوارکي هاي خود را به طور طبيعي ميل مي کنند. از آداب جالبي که هندي ها دارند، با دست غذا خوردن است! آنان معتقدند نبايد براي غذا خوردن واسطه اي وجود داشته باشد تا انرژي بين غذا و انسان در تعامل باشد.
مردم کلکته به غذاهاي شيرين و اهالي دهلي نو، مرکز هندوستان به غذاهاي تند و روغني علاقه دارند. «دال عدس» يکي از حبوبات رايج است که با برنج مي خورند.
«دوساسامبار» يک غذاي محبوب ميان همه هندي هاست که از يک نان بلند و نازک تشکيل شده که وسط آن سيب زميني و پياز و فلفل قرار دارد و آن را با سس تند و سبزي ها ميل مي کنند. سمبوسه ميان عده اي پرطرفدار است و در خيابان ها در دکه ها به فروش مي رسد. به طور کلي طبقات محروم و پايين تر، غذاهاي تندتري مصرف مي کنند و غذاي قشر مرفه جامعه از تندي کمتري برخوردار است و شيريني هاي مختلف زينت بخش سفره غذايشان مي باشد. نکته گفتني اينکه مصرف گوشت ميان هندي ها رايج نيست، مخصوصاً هندوها که در طول عمرشان هرگز گوشت مصرف نمي کنند.

نکاتي خواندني از هندي ها
 

*همسايگي عده اي از مردم بسيار فقير با خانه هاي ثروتمندان در يک خيابان بسيار جالب است.
*همجواري مساجد با معابد در بعضي خيابان ها، احساس خوشبختي مردم در عين فقر و عدم بهداشت و امکانات نيز يک موضوع جالب است.
*مردم هند با طبيعت انس دارند و اکثر غذايشان از مواد طبيعي است.
*اکثر مردم هند روش خاصي براي زندگي کردن دارند و بخش عظيمي از امکانات و رفاه در اختيار قشر ثروتمند جامعه است.
*در بعضي از شهرها، مردم کنار خيابان اجابت مزاج مي کنند زيرا خانه هايشان فاقد سرويس بهداشتي است.
*مردم هند مهمان نواز و صميمي هستند و براي جهانگردان خارجي تا آنجا که بتوانند وسايل راحتي فراهم مي سازند و با هر چه در توان داشته باشند، پذيرايي مي کنند.
*مردم ايالت پنجاب مرفه تر از ديگر ايالت ها مي باشند. مردم ايالت هيماچال پرادش تميزترين مردم هند هستند. و اناسي قديمي و باستاني ترين بخش هند محسوب مي شود و مردمش به آداب و رسوم اهميت زيادي مي دهند و به سمبل ها معتقد هستند.
*بيشتر زنان لباس ساري که از 6 متر پارچه عريض تشکيل شده و دور خود مي پيچند، مي پوشند. بعضي از زنان نيز لباسي شبيه مانتو و شلوار به تن مي کنند که کورتا نام دارد. لباس هاي زنان از رنگ هاي شاد، پررنگ و تند تشکيل شده است.
*خانه هاي مجللي که در فيلم هاي باليوودي به چشم مي خورد در خيابان ها کمتر ديده مي شود. اکثر خانه ها ساده مي باشند. خانه ها با پنجره هاي بزرگ متعلق به ثروتمندان است که تعدادشان انگشت شمار است.
*بوق زدن در هند مسئله اي عادي است. در پشت بسياري از اتومبيل ها و ربکشاها (همان سه چرخه هايي است که کابيني کوچک براي حمل مسافر دارد) نوشته شده لطفاً بوق بزنيد. علامت بوق زدن دو معني دارد؛ يکي شاد بودن فرد را مي رساند. و همچنين براي سبقت گرفتن راننده ها مرتب بوق مي زنند. به طور کلي صداي بوق مردم ناآشنا را کلافه مي کند.
منبع:مجله خانواده سبز(شماره 224)



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.