راهنمای برنامه‌ریزی برای مدیریت استرس هنگام سخنرانی

همه‌ی ما با احساس دلشوره پیش از یک ارائه یا کار مهم آشنا هستیم. همه‌ی ما کف دست عرق کرده، ضربان قلب بالا و احساس پریشانی را که با این علائم همراه است، تجربه کرده‌ایم. علاوه بر این می‌دانیم که کارها در این شرایط چقدر بد پیش می‌روند. این مقاله به شما کمک می‌کند با این شرایط کنار بیایید و در آینده عملکرد بهتری داشته باشید.
يکشنبه، 10 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنمای برنامه‌ریزی برای مدیریت استرس هنگام سخنرانی
تکنیک‌های غلبه بر افکار منفی و مثبت اندیشی ممکن است برای کمک کردن به شما جهت مدیریت کردن ترس‌ها، انواع اضطراب ها و افکار منفی که در کارهای کوچک ظاهر می‌شوند، کافی باشند. اما برای اتفاقات بزرگ‌تر لازم است یک برنامه‌ی عملکردی تهیه کنید. این برنامه‌ به شما کمک می‌کند تا به شکلی مؤثر با هر مشکل یا حواس پرتی مقابله کنید و به شکلی مثبت و با ذهنی متمرکز عمل کنید.
 

استفاده از ابزار

برای آماده کردن برنامه‌ی عملکردی، کار را با مشخص کردن تمام گام‌هایی که برای رسیدن به نتیجه باید طی شود، شروع کنید.

مراحل را به اندازه‌ی کافی به عقب ببرید طوری که بتوانید تمام نیاز‌ها را مشخص کنید. تمام گام‌های فیزیکی و ذهنی مورد نیاز را فهرست کنید:
 
ابزار مورد نیاز را بررسی کنید و آنهایی را که به درستی کار نمی‌کنند، تعمیر یا تعویض کنید.

به محلی که قرار است در آنجا اجرا داشته باشید، بروید.

لوازم و وسایل خود را آماده و مقدمات لازم را فراهم کنید.

منتظر شروع اجرا باشید و خود را آماده کنید.

سخنرانی را شروع کنید.

سپس بر روی هر یک از این مراحل کار کنید و به موارد زیر فکر کنید؛

چه ابزارها یا برنامه‌‌ریزی‌هایی ممکن است در هر مرحله به درستی کار نکند.

هر گونه حواس‌پرتی یا افکار منفی که به اعتماد به نفس شما آسیب می‌زند و مانع از این می‌شود که در آغاز و در حین کار ذهنی مثبت و متمرکز داشته باشید.

همه‌ی چیزهایی را که ممکن است درست کار نکنند، بررسی کنید. احتمال اینکه مشکلی پیش بیاید را بسنجید. ممکن است خیلی از چیزهایی که شما فهرست کرده‌اید، بسیار نامحتمل باشند. اگر امکانش هست این موارد را نادیده بگیرید و از برنامه‌تان حذف کنید.

به احتمالات باقی مانده توجه کنید، ممکن است در یکی از سه دسته‌ی زیر جای بگیرند:
 
1.چیزهایی که شما می‌توانید با اندیشیدن تمهیدات لازم مانع‌شان شوید. می‌توانید با داشتن برنامه‌های پشتیبانی یا فراهم کردن تجهیزات اضافی یا یدکی، مانع این مشکلات شوید.

2.چیزهایی که می‌توانید با صرف نظر کردن از ریسک‌های غیرضروری مانع آنها شوید.

3.چیزهایی که می‌توانید با یک واکنش از پیش برنامه ریزی شده یا با استفاده از یک تکنیک مناسب مدیریت استرس، آنها را مدیریت کنید.

برای مثال اگر برای ارائه‌ و سخنرانی‌تان نیاز به یک پروژکتور دارید، می‌توانید به فکر یک پروژکتور پشتیبان باشید و نیز صفحات ارائه را چاپ کنید تا در صورتی که هر یک از این تمهیدات کار‌ساز نبود، بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. کمی زودتر از زمانی که واقعا لازم است حرکت کنید تا در صورت تأخیر در سفر، باز هم زمان کافی داشته باشید.

همچنین می‌توانید به فکر جایگزین‌های مناسبی برای زمانی باشید که برنامه‌ی سفرتان دچار مشکل شده است. اگر مجبور هستید پیش از کارتان در یک محل نامناسب منتظر بمانید از تکنیک‌های آرامش بخش برای آرام و مثبت نگه‌ داشتن ذهن‌تان استفاده کنید.

تمام اطلاعاتی را که برای واکنش سریع و مناسب نیاز دارید جمع‌آوری کنید و مطمئن شوید که از همه‌ی منابع ممکن استفاده کرده‌اید.

همچنین می‌توانید از افکار مثبت برای مقابله با ترس و افکار منفی قبل از انجام و نیز در حین کار استفاده کنید. از توانایی پیش‌بینی استرس استفاده کنید تا مطمئن شوید به خوبی برای مدیریت استرس آماده شده‌اید. سپس از تکنیک‌های آگاهی از افکار، تفکر عقلانی و تفکر مثبت برای ایجاد افکار مثبت استفاده کنید تا اعتماد به نفس‌تان را حفظ کنید و افزایش دهید.

برنامه‌تان را روی یک کاغذ به صورتی خوانا بنویسید تا بتوانید بر اساس آن کار کنید. هنگامی که برای کارتان آماده می‌شوید یا در حال انجام کار هستید، این کاغذ را همراه خود داشته باشید و هر وقت که احساس کردید نیاز است، به آن مراجعه کنید.
 

نکته:

خواندن مقاله چگونه بر استرس خود هنگام سخنرانی غلبه کنیم نیز کمک زیادی برای مواجهه با این نوع استرس به شما خواهد کرد.
 

هشدار:

استرس می‌تواند مشکلات جدی سلامتی ایجاد کند و در موارد خیلی شدید می‌تواند باعث مرگ شود. اگر‌چه اثبات شده است که این تکنیک‌های کاهش استرس می‌توانند اثر مثبتی داشته باشند، اما فقط برای راهنمایی هستند و خوانندگان این مقاله، اگر نگران بیماری‌های ناشی از استرس زیاد هستند یا اگر استرس موجب شده است که برای مدت طولانی غمگین باشند، باید از توصیه‌های متخصصان سلامت استفاده کنند. همچنین باید پیش از هرگونه تغییر جدی در رژیم غذایی یا سطح عملکرد با یک متخصص سلامت مشورت شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.