راه‌هایی بسیار آسان جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی ‏

جالب است که بدانید سازمان مدیریت اطلاعات انرژی (‏EIA‏) پیش‌بینی کرده است که تا سال 2030 میزان مصرف انرژی جهانی به ‏بیش از 50% افزایش می‌یابد. متأسفانه این افزایش در تقاضا منجر به کمبود شدید انرژی شده و صرفه‌جویی در آن جهت محافظت از ‏منابع، محیط زیست و نیز عزیزان خود بسیار حیاتی است.‏
چهارشنبه، 13 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
راه‌هایی بسیار آسان جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی ‏
آیا می‌دانستید؟

به گزارش سازمان مدیریت اطلاعات انرژی ایالات متحده، برق و گاز طبیعی از جمله پرمصرف‌ترین منابع انرژی در خانوارهای ایالات متحده به حساب می‌آیند.
 

حفظ انرژی در محیط آشپزخانه

استفاده از دستگاه مایکروویو

مایکروویو

فرهای مایکروویو 50% انرژی کمتری نسبت به اجاق گازهای برقی یا گازی مصرف می‌کنند. پخت و پز و گرم کردن در مایکروویو علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی، می‌تواند تا 45% زمان پخت را کاهش دهد. در هنگام پخت در مایکروویو، آن را از پیش گرم نکرده یا برای دیدن درون دستگاه در آن را بیش از حد لازم باز نکنید، به این دلیل که تمام گرما به بیرون رانده شده در نتیجه زمان پخت افزایش می‌یابد.
 
قرار دادن یخچال در مکانی دور از نور مستقیم خورشید
قرار دادن یخچال در زیر نور مستقیم خورشید، موجب گرم شدن آن و غذای درونش می‌شود، در نتیجه به انرژی بیشتری جهت خنک ساختن مواد غذایی درونی نیاز خواهد بود. همچنین حتماً به محض اتمام قرار دادن یا خارج ساختن مواد غذایی، درب آن را ببندید. این کار به حفظ دمای درون یخچال کمک می‌کند.
 
تنظیم یخچال در یک دمای مناسب

تنظیم دمای یخچال

یخچال را در دمای حدود 38 درجه فارنهایت (3ر3 سانتیگراد) و فریزر را در 0 تا 5 درجه فارنهایت (7ر17- تا 15- سانتیگراد) تنظیم کنید. فریزر خود را به طور مرتب یخ زدایی نمایید تا هیچ برفکی در آن شکل نگیرد. وجود برفک مصرف انرژی را جهت حفظ دمای درون یخچال افزایش می‌دهد. همچنین یخچال خود را به طور مرتب تمیز کنید. لوله‌های مارپیچ پشت یخچال را با جاروبرقی تمیز کنید، این کار به حفظ انرژی کمک خواهد کرد.
 
بررسی امکانات ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی

به هنگام خرید ماشین ظرفشویی، به دنبال قابلیتهای صرفه‌جویی در انرژی از جمله چرخه یا دوره شستشوی کوتاه باشید، به این دلیل که در مصرف آب و انرژی صرف شده جهت شستشو و گرم ساختن آن صرفه‌جویی می‌شود.
به هنگام شستن ظروف، غذای باقیمانده را از ظرف‌ها زدوده و آنها را درون دستگاه قرار دهیدبه هنگام شستن ظروف، غذای باقیمانده را از ظرف‌ها زدوده و آنها را درون دستگاه قرار داده و بجای استفاده از برنامه پیش شستشو (pre-washing) از برنامه پیش آبکشی یا آبکشی اولیه (Pre-rinse) استفاده کنید. چنانچه دستگاه شما دارای نمایشگر فیلتر است، حتماً آن را به طور مرتب تمیز کنید به این دلیل که یک دستگاه تمیز بازده بیشتری خواهد داشت.
 

حفظ انرژی در نقاط دیگر خانه

تعمیر و نگهداری مرتب دستگاه تهویه هوا

دستگاه تهویه هوا

با تمیز و تعویض مرتب فیلتر هوای دستگاه تهویه بازده آن را بهبود بخشید. فیلتر کثیف مانع از جریان یافتن هوا شده موجب می‌شود سیستم سخت‌تر و به مدت طولانی‌تر کار کند. این امر منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود.
 
استفاده مناسب از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی

حدود 80% از انرژی صرف کامل شدن دوره شستشو می‌شود حتی زمانی که دستگاه نیمه پر باشد. بنابراین تنها زمانی از ماشین لباسشویی استفاده کنید که آن را کامل پر کرده باشید. بجای آب جوش، لباسها را در آب سرد یا گرم بشویید. مگر آنکه لباسها خیلی کثیف باشند. این امر می‌تواند هم در هزینه و هم انرژی صرفه‌جویی کند. به هنگام شستن لباسها از بالاترین سرعت چرخش استفاده کنید. این کار به کاهش انرژی مورد نیاز جهت خشک کردن لباسها کمک می‌کند. ماشین‌هایی که درب از جلو دارند را خریداری کنید، زیرا در مقایسه با ماشین‌های لباسشویی درب از بالا، انرژی و آب بیشتری صرفه‌جویی می‌کنند.
 
تنظیم ترموستات یا دستگاه تنظیمِ حرارت

ترموستات

همیشه به هنگام خواب و پیش از ترک منزل، دستگاه تنظیم حرارت را در درجه کمتر قرار دهید. این کار مبلغ قبض برق را بدون زحمت زیاد کاهش خواهد داد. در طول زمستان دستگاه را حدود 68 درجه فارنهایت یا 20 درجه سانتیگراد یا کمتر قرار دهید و در تابستان حدود 78 درجه فارنهایت (5ر25  درجه سانتیگراد) تنظیم کنید تا در هزینه‌های گرمایشی صرفه‌جویی شود.
 
عایق بندی خانه

عایق بندی خانه

عایق‌بندی دیوارها، سقف و کف، گرمای داخلی در طول ماه‌های زمستان و عدم ورد گرما به داخل در طول تابستان را حفظ خواهد کرد. در تابستان عایق بندی از جریان یافتن گرما و وارد شدن هوای گرم به داخل خانه جلوگیری می‌کند. در طول زمستان از خروج هوای گرم از داخل خانه جلوگیری می‌شود.
 
استفاده از لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف

این روزها لامپهای کم مصرف نسبت به لامپهای معمولی به دلیل طول عمر بیشترشان از محبوبیت بیشتری برخوردارند. دلیل آن کمتر شدن مبلغ قبوض برق است چرا که این لامپها 70 تا 90 درصد انرژی کمتری نسبت به انواع معمولی استفاده می‌کنند.
 
بررسی دستگاه رطوبت ساز
هنگامی که از دستگاه‌های گرمایشی استفاده می‌کنید، حتماً دستگاه‌های رطوبت ساز را خاموش کنید به این دلیل که برخلاف دستگاه‌های گرمایشی عمل کرده و از اینرو انرژی بیشتری جهت گرم کردن اتاق مورد نیاز خواهد بود. در طول تابستان از دستگاه تهویه هوا در حالت پنکه استفاده کنید تا مصرف انرژی کاهش یابد.
 
از پریز خارج ساختن لوازم پس از استفاده

خارج کردن از پریز لوازم برقی

شارژهای دستگاه‌های الکترونیکی حتی زمانی که به دستگاه متصل نباشند نیز برق مصرف می‌کنند. این ادوات مقدار زیادی انرژی مصرف کرده و نتیجه آن به هدر رفتن برق است. پس از تکمیل شارژ، آن را از پریز کشیده و در انرژی صرفه‌جویی کنید.
 
خاموش کردن دستگاه‌های الکترونیکی
روشن نگاه داشتن 24 ساعته کامپیوتر می‌تواند انرژی زیادی را به هدر دهد. بجای آن می‌توان آن را خاموش کرده یا در حالت استندبای (آماده به کار) نگاه دارید تا بدین ترتیب 70% انرژی کمتری نسبت به حالت کار جذب نماید. همین کار را می‌توان در خصوص سایر وسایل برقی اعمال کرد.
 

حفظ انرژی در خارج از خانه

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بجای ماشین شخصی، می‌تواند تا حد زیادی به کنترل آلودگی هوا کمک نماید. تعداد کمتر وسایل نقلیه در خیابان منجر به تقاضای کمتر برای بنزین و البته کاهش انتشار گازهای مضر خواهد شد.
بجای استفاده از ماشین خود و مصرف چهار برابر بنزین بیشتر، به نوبت سوار ماشین یکی از همکاران شویدهمچنین می‌توانید بجای استفاده از ماشین خود و مصرف چهار برابر بنزین بیشتر، به نوبت سوار ماشین یکی از همکاران شوید. مشخص شده است که سواری نوبتی در گروه‌های سه نفری به کاهش انتشار گازهای سمی تا حدود 75% کمک می‌کند.
 
رانندگی با سرعت مناسب
سوخت خود را با رانندگی با سرعت بالا هدر ندهید. مشاهده شده است که هرچه سریعتر برانید، بنزین بیشتری مصرف خواهد شد.
 
بررسی مرتب فشار تایر خودرو

تایر خودرو

این کار راه دیگری جهت صرفه‌جویی در سوخت و متعاقب آن حفظ انرژی است. تایری که فشار هوای آن مناسب نباشد می‌تواند میزان مصرف بنزین را افزایش داده منجر به اتلاف انرژی به ویژه برای مسافتهای طولانی شود.
 

راه‌های ثانویه جهت حفظ انرژی

درختکاری

درختکاری

یک اصله نهال می‌تواند یک تن دی‌اکسید کربن را در طول حیات خود جذب نماید. این امر موجب کاهش قبوض خدماتی تا حدود 15% خواهد شد.
 
انتخاب وسایل برقی دارای برچسب انرژی مناسب

برچسب انرژی

چنانچه قصد خرید یک وسیله برقی را دارید، نمونه‌ای را برگزینید که دارای برچسب انرژی مناسبی است تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

روی آوردن به منابع تجدید پذیر

منابع تجدید پذیر

به منظور مبارزه با گرمایش جهانی، لازم است به منابع تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و باد جهت کاهش مصرف بالای انرژی روی بیاوریم.
 
بازیافت مواد زائد

بازیافت

با افزایش روز افزون جمعیت نگرانی زیادی بابت دسترسی به منابع طبیعی وجود دارد. جهت رفع این مشکل، بازیافت موادی مانند کاغذ، مقوا و پلاستیک می‌تواند به منظور کاهش تقاضا برای منابع انجام شود.

علاوه عمل به راهکارهای فوق جهت ذخیره انرژی، همچنین بایستی به دنبال منابع جایگزین انرژی همانند انرژی خورشیدی باشیم چرا که حتی اگر تمام نیازهای انرژی مورد نیاز ما را تأمین نسازد، اما مقداری از آن می‌تواند توسط این انرژی تأمین شود.

 
منبع: helpsavenature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.