دانشمندان از یک مخلوط کن برای آشکار کردن آنچه در گوشی های هوشمند ما وجود دارد استفاده می‌کنند

دانشمندان قبل از انجام تجزیه و تحلیل شیمیایی از محلول های به دست آمده، کل یک گوشی هوشمند را به پودر تبدیل کردند تا نشان دهند که چرا ما باید توجه تیزتری به آنچه که در وسایل الکتریکی روزمره وجود دارد، داشته باشیم.
شنبه، 17 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
دانشمندان از یک مخلوط کن برای آشکار کردن آنچه در گوشی های هوشمند ما وجود دارد استفاده می‌کنند
گزارش کامل
هر سال 1.4 میلیارد تلفن همراه در سراسر جهان تولید می شود. بسیاری از ما مالک بیش از یکی از آنها هستیم، اما آنها از چه چیزی ساخته شده اند، آن مواد از کجا می‌آیند، و زمانی که استفاده ای از آنها نداریم بهترین کار چیست که با آنها بکنیم؟
 
پاسخ به تمام این سوالات با تمرکز بر یک پروژه جدید جذاب از دانشمندان دانشگاه پلیموث به دست می آید.
 
با تجزیه‌ی کل یک تلفن همراه به ذرات ریز و سپس انجام تجزیه و تحلیل شیمیایی از محلولهای به دست آمده، آنها امیدوارند نشان دهند که چرا ما باید همه علاقه مندی تیزی به آنچه که در وسایل الکتریکی روزمره وجود دارد نشان دهیم.
 
آنها همچنین می خواهند مقادیر عناصر نادر و یا به اصطلاح «ناسازگار» را در هر گوشی نشان دهند و افزایش نرخ بازیافت بیشتر را پس از پایان یافتن عمر مفید این دستگاه ها، تشویق کنند.
 
این پروژه، با توجه به افزایش تکیه‌ی اقلام روزانه‌ی های تکنولوژی روی منابع معدنی نادر که باعث ایجاد خواسته های جدید در صنعت معدن کاوی جهانی می شود، توسط دکتر آرژان دایکسترا و دکتر کالین ویلکینز، زمین شناسان دانشکده جغرافیا، زمین و علوم محیطی دانشگاه، طراحی شده است. ما به طور فزاینده ای به گوشی های تلفن همراه مان متکی هستیم، اما آیا ما چقدر فکر می کنیم در مورد این که چه چیزی در پشت صفحه نمایش وجود دارد؟
 
آنها متعاقباً در کنار شرکت انیمیشن واقع در دِون در Real World Visuals مشغول به کار بودند تا یک ویدیو کوتاه را نشان دهند که مقدار و تنوع منابع زمینی را که هر ساله در تولید جهانی تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد، نشان می دهد.
 
دکتر Dijkstra، سخنگوی پترولوژی Igneous، گفت: "ما به طور فزاینده ای به گوشی های تلفن همراه مان متکی هستیم، اما آیا ما چقدر فکر می کنیم در مورد این که چه چیزی در پشت صفحه نمایش وجود دارد؟" پاسخ شما اغلب تنگستن و کبالت از مناطق آسیب دیده در آفریقا است. اما همچنین عناصر نادری مانند نئودیمیم، پراسئودیمیوم، گادولینیم و دیسپروزیم، به جز مقادیری از طلا، نقره و دیگر عناصر با ارزش بالا در آنها وجود دارد. باید همه آنها با استخراج سنگ معدن ارزشمند به دست آید که فشار زیادی بر این سیاره وارد می کند. "
 
برای انجام آزمایش، محققان تلفنی پودر شده را گرفتند و با دمای تقریبی 500 درجه سانتیگراد با یک اکسید کننده قوی، پراکسید سدیم، مخلوط کردند. سپس آنها قادر به انجام تجزیه و تحلیل دقیق محلول به دست آمده در اسید برای تعیین دقیق مواد شیمیایی آن بودند. با تمرکزی خردمندانه، یک تلفن دارای طلایی 100 بار بیشتر – و تنگستنی 10 با بیشتر – از یک منبع معدنی است که زمین شناسان به عنوان "درجه بالا" از آن یاد می کنند.
 
نتایج نشان داد که تلفن مورد استفاده در آزمایشها حاوی 33 گرم آهن، 13 گرم سیلیکون و 7 گرم کروم و همچنین مقادیر کمتری از سایر مواد فراوان است.
 
با این حال، همچنین این مخلوط تعدادی از عناصر مهم شامل 900mg تنگستن و 70mg کبالت و مولیبدن، و همچنین 160mg نئودیمیم و 30mg پراسئودیمیوم را نمایان کرد. و نیز هر گوشی حاوی 90 میلیگرم نقره و 36 میلی گرم طلا بود.
 
این به این معنی است که با تمرکزی خردمندانه، یک تلفن دارای طلایی 100 بار بیشتر – و تنگستنی 10 با بیشتر – از یک منبع معدنی است که زمین شناسان به عنوان "درجه بالا" از آن یاد می کنند.
 
این همچنین نشان می دهد که برای ایجاد یک گوشی تنها 10 تا 15 کیلوگرم سنگ معدن شامل 7 کیلوگرم سنگ معدن طلای عالی، 1 کیلوگرم سنگ معدن مس معمولی، 750 گرم سنگ تنگستن معمولی و 200 گرم سنگ نیکل معمولی مورد نیاز است.
 
دکتر ویلکینز، مدرس زمین شناسی اقتصادی، افزود: "معادن می توانند بخشی از راه حل مشکلات جهان باشند، اما اکنون ما در چنان شرایط زیستی‌ای هستیم که مردم از لحاظ اجتماعی بیشتر نسبت به محتوای آنچه که خریداری می کنند مسئول و علاقه‌مند می شوند. تا حدودی پشت این موضوع، چندین شرکت بزرگ تلفن همراه متعهد به افزایش میزان بازیافت خود هستند. این نشانگر مثبتی است که جامعه پرتلاشی که در دهه های گذشته زندگی کرده است در حال تغییر است و ما امیدواریم که این پروژه بیشتر مردم را به سؤالاتی دعوت کند در مورد نتیجه رفتارهای خودشان. "
 
همکاری با Visuals Real World به عنوان بخشی از ابتکار Creative Associates، تحت نظارت موسسه پایداری زمین دانشگاه و با حمایت مالی موسسات نوآوری آموزش عالی (HEIF)، تسهیل شد. این موضوع برای این طراحی شده است تا کشف روش های نوین و نوآورانه‌ای برای برقراری ارتباط با مخاطبان عمومی باشد. اکنون به تلفن موجود در جیبم نه تنها به عنوان یک پنجره به جهان بلکه همچنین به عنوان یک انبار با ارزش فلزات نگاه می کنم.
 
آنتونی ترنر، مدیر عامل شرکت Real Invisuals، افزود:
"ما با Arjans و کالین همکاری کردیم تا راهی پیدا کنیم که این تحقیق را زنده نگه داریم و آن را برای عموم مردم در دسترس قرار دهیم. اکنون به تلفن موجود در جیبم نه تنها به عنوان یک پنجره به جهان بلکه همچنین به عنوان یک انبار با ارزش فلزات نگاه می کنم. من نمی دانم که این فلزات از کجا آمده است و آیا بعد از اینکه تلفن اسقاط شد دوباره از آنها استفاده می شود یا نه!"
 
باتری کاغذی که توسط باکتری توان می‌گیرد
در مناطق دور افتاده جهان، اقلام روزمره مانند آداپتورها و باتری ها، لوکس هستند. کارکنان مراقبت های بهداشتی در این مناطق اغلب فاقد برق مورد نیاز برای توان رسانی به دستگاه های تشخیصی هستند و باتری های تجاری ممکن است بیش از حد گران باشند. امروزه محققان نوع جدیدی از باتری را که از کاغذ ساخته شده و با باکتری کار می کند، گزارش می دهند که می تواند بر این چالش ها غلبه کند.
 
"کاغذ دارای مزایای منحصر به فردی به عنوان ماده ای برای بیوسنسورها است. ارزان است، قابل عرضه است، قابل انعطاف است و دارای سطح زیادی است.  به هر حال، سنسورهای پیچیده نیاز به منبع تغذیه دارند. باتری های تجاری بسیار اتلاف کار و گران هستند و نمی توان آنها را در زیر لایه های کاغذی ادغام کرد. بهترین راه حل، یک زیست – باتری مبتنی بر کاغذ است."
این ایده در راستای بازیافت فلزات گرانبهای موجود در وسایل الکترونیکی می تواند کمکی باشد برای کم کردن فشار تکنولوژی بر زمین و محیط زیست.
 
بر گرفته از سایت ساینس دیلی
مترجم: علی رضایی میر قائد


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما