منظور از بد افزار و بات نت چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم بدافزار چیست و آن را تعریف کنیم، به هر نرم افزاری که به صورت ناخواسته بر روی سیستم شما نصب می شود بدافزار می گویند. ویروس ها، کرم ها، تروجان ها نمونه ای از این ها هستند که اغلب به صورت گروهی دیده می شوند در ادامه مقاله بیشتر با آن ها آشنا می شویم.
جمعه، 15 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منظور از بد افزار و بات نت چیست؟

بدافزارها و بات نت‌ها یک معضل امنیتی

 
ویروس‌ها
ویروس‌ها برنامه‌های کامپیوتری آسیب‌زننده‌ای هستند که می‌توانند به‌وسیله روش‌های متفاوتی به کامپیوترهای شما منتقل شوند. اگرچه که در برخی موارد تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد اما همه آن‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که خودشان را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگری از طریق اینترنت منتقل کنند و باعث اختلال شوند. اکثر ویروس‌ها برای این طراحی‌شده‌اند که به مجرمین سایبری دسترسی‌های لازم را به کامپیوتری که بر روی آن قرار دارند بدهند.
 
بدافزارها
واژه‌ی بدافزار(Spyware) و تبلیغ افزار(Adware) را می‌تواند به فناوری‌های متفاوت و رایجی اطلاق کرد. دو نکته‌ی بسیار مهمی که بایستی در رابطه با آن‌ها بدانیم این است که:

آن‌ها می‌توانند خودشان را بر روی کامپیوترتان آن‌هم بدون کسب اجازه از شما دانلود کنند(معمولاً وقتی‌که از سایت‌های ناامن بازدید می‌کنید چنین اتفاقی می‌افتد)

آن‌ها می‌توانند کامپیوتر شما را وادار به کاری کنند که شما نمی‌خواهید! مثلاً این عمل ممکن است به‌سادگی باز کردن یک تبلیغ باشد و در برخی از موارد خطرناک، جاسوس‌افزارها فعالیت‌های آنلاین کامپیوتر شما را تحت نظر قرار می‌دهند و به این وسیله رمز عبورهای شما را به سرقت برده و حساب‌های کاربری‌تان را در معرض تهدید قرار می‌دهند.
 
بات نت‌ها
بات نت‌ها را می‌توان شبکه‌ای از کامپیوترها دانست که به‌وسیله بدافزارها(ویروس‌ها، کی لاگرها و هر نرم‌افزار مخرب دیگری) آلوده‌شده‌اند و از راه دور به‌وسیله مجرمین سایبری کنترل می‌شوند. این نوع کنترل‌ها معمولاً برای پیاده‌سازی حملات به سایت‌ها و یا شبکه‌های خاصی صورت می‌گیرد.

اگر که کامپیوتر شما به‌وسیله بدافزار بات نت آلوده‌شده باشد، می‌توان گفت که تماماً با شخص یا گروهی که آن را ساخته است در ارتباط است و کاری را می‌کند که آن‌ها می‌خواهند.

خیلی از بات نت‌ها به این منظور طراحی‌شده‌اند تا داده‌ها، پسوردها، کدهای امنیتی شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات کارت‌های اعتباری، آدرس، شماره تلفن و یا هرگونه اطلاعات شخصی دیگری را به سرقت ببرند. از این داده‌ها برای اهداف مختلفی مانند جعل هویت، کلاه‌برداری به‌وسیله کارت اعتباری، ارسال ایمیل‌های اسپم، حمله به وب‌سایت‌ها و یا اشاعه دیگر بدافزارها مورداستفاده قرار بگیرد.

بهترین روش مقابله با تهدیدات امنیتی، به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزارها و سیستم‌های عامل مورداستفاده‌تان است، همچنین وقتی‌که ایمیل‌هایی نامربوط دریافت می‌کنید و یا به ایمیلی شک کردید هیچ‌گاه سعی نکنید آن‌ها را بازکنید و همچنین از این‌که تمامی دستگاه‌ها و شبکه‌های متصل به اینترنتتان در به‌روزترین وضعیت ممکن  قرار دارند اطمینان حاصل کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما