غول بزرگ + جنگجوي کوچک = اونيل

شکيل راشان اونيل بسکتباليست در ششم مارس 1972 در نيووارک نيوجرسي به دنيا آمد. پدر وقعي اش «جوزف توني» نام او را شکيل راشان که به معناي «جنگجوي کوچک» است، نهاد. مادر شکيل «لوسيل هريسون» بعد از تولد پسرش با «فيليپ هريسون» گروهبان ارتش آمريکا ازدوج کرد و همين امر باعث شد تا شکيل ارتباط زيادي با پدرش نداشته
پنجشنبه، 28 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غول بزرگ + جنگجوي کوچک = اونيل
غول بزرگ + جنگجوي کوچک = اونيل
غول بزرگ + جنگجوي کوچک = اونيل






شکيل راشان اونيل  بسکتباليست در ششم مارس 1972 در نيووارک نيوجرسي به دنيا آمد. پدر وقعي اش «جوزف توني» نام او را شکيل راشان که به معناي «جنگجوي کوچک» است، نهاد.
مادر شکيل «لوسيل هريسون» بعد از تولد پسرش با «فيليپ هريسون» گروهبان ارتش آمريکا ازدوج کرد و همين امر باعث شد تا شکيل ارتباط زيادي با پدرش نداشته باشد و خود را به نام ناپدري اش وابسته بداند. او به دليل خدمت ناپدري اش به عنوان گروهبان ارتش آمريکا در آلمان، در اين کشور بزرگ شد و تحت تأثير مسلمان بودن ناپدري اش تمايل زيادي به دين اسلام نشان داد. اگرچه شکيل تاکنون اعلام نکرده که به کدام دين گرايش دارد اما رابطه نزديکي با السلام و «لوئيس فراخان»، رهبر امت اسلام آمريکا دارد و حتي نام فرزندانش را شريف، اميره، شکور و طاهره گذاشته است.
بسکتباليست معروف آمريکايي که يکي از بهترين بازيکنان اتحاديه بسکتبال ملي آمريکا است، بسکتبال حرفه اي را براي اولين بار از تيم اور لاندو مجيک در فلوريدا آغاز کرد. پس از آن به تيم لوس آنجلس ليکرز رفت و در اين تيم بود که به اوج دوران بازيگري اش رسيد. شک که در حال حاضر در تيم کليولند بازي مي کند بيش از 150 کيلو وزن و 2متر و 16سانتي متر قد دارد و از اين نظر هيچ ربطي با معني نامش يعني جنگجوي کوچک ندارد و يک غول بسکتباليست است. شک دوران جنگي بچگي اش را تا سال 1987 همراه با ناپدري اش در ايالت باواريا در جنوب غربي آلمان سپري کرد و در همين جا بود که بسکتبال را فرا گرفت. او پس از بازگشت به آمريکا بسکتبال را در تيم دبيرستان «رابرت جي کول» به عنوان يک ستاره در اين رشته ادامه داد و در همين تيم بود توانست توجهات را به خود جلب کند و سرانجام در سال 1992 در تيم کالج ايالتي لوييزيانا به شهرت بين المللي رسيد و همين امر باعث شد تا او به تيم حرفه اي اورلاندو مجيک برود و در اين تيم در هر بازي تا 41امتياز را براي تيمش کسب کند. شک در همين سال با دو ضربه خرد کننده اي که به سبد و صفحه پشت آن وارد کرد شهرتش را صد چندان نمود و در سال 1993 به عنوان موفق ترين بازيکن تيم برگزيده NBA انتخاب شد. او همچنين بازيکني بود که باعث شد تيم اورلاندو ميجک براي اولين بار در فصل 95-94 به مرحله فينال مسابقات راه يابد. پس از پايان فصل 95-94 شک، اورلاندو را ترک کرد و به تيم لوس آنجلس ليکرز پيوست. قرارداد او با باشگاه جديدش يک قرارداد 7ساله به ارزش 120ميليون دلار بود و در اين تيم بود که به همراه کوبي برايانت يکي از تأثير گذارترين گاردهاي وسط را تشکيل داد. لوس آنجلس ليکرز با اونيل در فاصله هاي سال هاي 2000-2002، سه بار به عنوان قهرماني مسابقات دست يافت و به اين ترتيب به عنوان تنها بازيکني که بيشترين حضور را در فينال داشته، معرفي شد و در هر 3سال نيز به عنوان يک بازيکن ميانه بيشترين امتيازها را در تاريخ از آن خود کرد. البته اين رکورد در سالهاي پيش بوسيله برايانت جابجا گرديد. اما در فينال سال 2004 اونيل و برايانت نتوانستند همانند 3سال گذشته بازي قابل توجهي از خود به نمايش گذارند و فينال را به تيم «ديترويت پيستونز» واگذار کردند. پس از اين باخت بود که شک رسماً به ميامي هيت پيوست و در اين تيم توانست تمام انتظاراتي که از او بعنوان جايگزين بزرگان اين تيم توقع مي رفت را برآورده کند و بهترين رکوردها را در کنفرانس شرق به دست آورد. اما وانيل در فصل 2004-2005 به رغم اينکه يکي از گزينه هاي اصلي بود عنوان مؤثرترين بازيکن NBA را به گارد تيم «فينيکس سانز» يعني «استيونش» واگذار کرد. اونيل از سال 1993 توانسته هر سال در تيم منتخب انتخاب شود. او همچنين توانسته جايزه بهترين مدافع سال هاي، 2000، 2001-2003 از آن خود کند. اونيل از بازيکنان کليدي تيم بسکتبال آمريکا در رقابت هاي قهرماني جهان در سال 94 و المپيک 96 بود که در هر دو دوره تيم بسکتبال آمريکا به مقام قهرماني رسيد. در سال 2005 وي پس از قهرماني به همراه ميامي از اين تيم جدا شد و راهي فينيکس شد تا در کنار بزرگاني همچون استيونش، گرنت هيل وباربوسا بازي کند. هرچند آنها در کنار يکديگر تيم بزرگي را شکل دادند اما حضور 3ساله شک در اين ابدا براي وي موفقيت آميز نبود و در پايان فصل اخير راهي را براي جدايي در پيش پاي او قرار نداد. او سال آينده را در کنار لبرون جيمز در کليوند کاواليرز به ميدان خواهد رفت هرچند که پيش بيني مي گردد اين آخرين سال حضور اونيل در بسکتبال باشد.
«جنگجوي کوچک» که لقب هاي ديگر همچون ديزل، سوپرمن، ارسطوي بزرگ و دکتر اونيل را به همراه دارد اين سال 1996 نيز به عنوان جوان ترين عضو 50 بازيکن بزرگ بسکتبال انتخاب شد. او همچنين در سال 2005 به عنوان اولين بازيکن NBA که در 13فصل متوالي به طور ميانگين 20امتياز و 10ريباند (برگشت) را داشته، رکوردي دست نيافتني از خود ثبت کرد. اونيل همچنين رکورد ديگري هم در کارنامه اش دارد که آن يازده بازيکن برگزيده NBA در 13فصل حضورش است. شکيل ازنظر فيزيکي بازيکني استثنايي است. قد و وزن فوق العاده او باعث شده تا از قدرت فوق العاده اي برخوردار باشد و به رغم هيکل غول آسايش از سرعت و حرکات انفجاري بالايي نيز برخوردار است. او همچنين پاسوري با استعداد و صاحب سبک است و هميشه يک مدافع مؤثر بوده است. با اين حال به رغم تمام ويژگي هاي ياد شده اونيل نقاط ضعفي نيز دارد، ازجمله اينکه او يکي از بدترين پرتاب کنندگان شوت هاي آزاد است.
از سوي ديگر،شکيل همواره به خاطر تن صدايش و بلاغت کلامش در مقايسه با ديگر ورزشکاران مورد توجه بيشتر رسانه ها بوده است تا جايي که رسانه ها به او لقب ارسطوي بزرگ داده اند. شکيل علاوه بر بسکتبال به خوانندگي و هنرپيشگي نيز مشغول است. او همچنين علاقه بسيار زيادي به کارهاي پليسي دارد و توانسته از آکادمي پليس لوس آنجلس عنوان «افسر ذخيره» را بدست آورد. او همچنين در مارس سال 2005 عنوان افتخاري معاون کلانتر آمريکا را از آن خود کرد. او به علت حضورش در ميامي در ايالت فلورايدا در سال 2005 عنوان افسر ذخيره را از آن خود کرد و علاقه بسياري به برخورد با جرائمي که عليه کودکان است، دارد. اونيل در 26دسامبر 2002 با شاوني نلسون، ازدواج کرد و 3فرزند با نام هاي شريف، اميره، و شکور دارد. او همچنين يک دختر به نام طاهره و يک پسر به نام نلسون از همسر قبلي اش دارد. شکيل همچنين دو خواهر و يک برادر به نام هاي لطيفه، عايشه و جمال دارد. اين بسکتباليست هنرمند همچنين در کارهاي خير نيز سهيم است و در تهيه و خريد آپارتمان، غذا ... براي قربانيان توفان کاترينا، تهيه غذا در عيد شکرگزاري براي کودکان نيازمند و تهيه اسباب بازي براي کودکان نيازمند شرکت داشته و دارد.
عناوين و افتخارات اونيل:
- کسب عنوان يکي از 50 بازيکن بزرگ تاريخ NBA در سال 1996
- انتخاب به عنوان مؤثرترين بازيکن NBA در سال 2000
- 3 بار قهرماني در سال هاي 2000، 2001 و 2002
- 3 بار کسب عنوان مؤثرترين بازيکن در فينال 2000، 2001 و 2002
- 13 بار حضور در ميادين بازيکنان در فاصله سال هاي 1993 تا 2006 به غير او سال 1999
- 3 بار انتخاب به عنوان مؤثرترين بازيکن در تيم برگزيدگان 2000 و 2004
- 7 بار انتخاب در تيم اول NBA، 2005- 1998
- 2 بار انتخاب در تيم اول NBA، 1999- 1995
- 2 بار انتخاب در تيم دوم برگزيده NBA 1995 و 1999
- 3 بار انتخاب در تيم سوم برگزيدهNBA و1994و1996و1997
- 3 بار انتخاب در تيم دوم دفاعي NBA,و2000و2001 و2003
- کسب مدرک MBA از دانشگاه فونيکس در سال 2005




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.