مشخصات فنی لوله داربست

لوله های داربستی در دسته لوله های صنعتی قرار داشته و هیچ گونه سیالی از داخل آن ها عبور نمی کند بلکه این محصولات در صنایع و سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های داربستی در اندازه های متفاوتی تولید و روانه بازار مصرف می گردند
يکشنبه، 17 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
مشخصات فنی لوله داربست

لوله داربست چیست ؟

هر قسمت شهر که ساختمان نیمه ساخته ای وجود داشته باشد داربست فلزی نیز به عنوان عضو جدا نشدنی جهت دسترسی آسان تر به قسمت های غیر قابل دسترسی سازه مشاهده می شود بنابراین شما در جای جای شهر خود این سازه های فلزی را مشاهده خواهید کرد. لازم به ذکر است که این سازه ها نقش قابل توجهی در ساختمان سازی داشته و ساخت آن ها مهارت ویژه ای لازم دارد چرا که در صورت فرو ریختن خطرات جانی و مالی زیادی را به دنبال خواهد داشت از این رو مصالح مورد استفاده در این سازه ها اهمیت زیادی خواهد داشت. یکی از مهم ترین اعضای داربست ها لوله داربستی می باشد. این لوله ها تنها کاربرد صنعتی داشته و در صنایع و سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم شما را با مشخصات فنی این لوله ها و نحوه تعیین قیمت لوله داربست آشنا سازیم.

مشخصات فنی لوله داربست

 
آشنایی با لوله های داربستی
لوله های داربستی در دسته لوله های صنعتی قرار داشته و هیچ گونه سیالی از داخل آن ها عبور نمی کند بلکه این محصولات در صنایع و سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های داربستی در اندازه های متفاوتی تولید و روانه بازار مصرف می گردند که پر مصرف ترین سایز آن ها 11.2 اینچ یا نمره 5 می باشد از این رو این محصول را به نام لوله 5 نیز می شناسند. داربست های فلزی معمولا به صورت لوله های 3 و 6 متری و قالب و بست ساخته می شوند ولی به دلیل متراژهای مختلف ساختمان؛ لوله هایی با سایزهای بزرگ تر و کوچک تر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های داربستی استفاده زیادی در صنعت و ساخت و ساز داشته و به دلیل اینکه هیچ گونه سیالی از داخل آن ها عبور داده نمی شود نیاز به آزمایش ندارند به همین دلیل قیمت این محصول نسبت به قیمت لوله گاز و قیمت لوله های مختلف  متفاوت است.
 
نحوه تعیین قیمت لوله داربست
لوله های داربستی در دسته لوله های فولادی سیاه قرار داشته که توسط ورق های سیاه تولید می گردند. این لوله ها با توجه به ضخامت دیواره در سه دسته سبک؛ معمولی و سنگین قرار دارند. قیمت لوله داربست براساس وزن و شاخه تعیین می گردد به عنوان مثال قیمت لوله داربستی سبک به صورت شاخه ای پایین تر از انواع معمولی و سنگین می باشد ولی به صورت وزنی این سه لوله در یک محدوده قیمت می باشند.

مشخصات فنی لوله داربست

مشخصات فنی و مکانیکی لوله های داربستی
لوله های داربستی در دو نوع فولادی و گالوانیزه در بازار مصرف موجود می باشد که توسط بست های داربست به یکدیگر متصل و داربست های فولادی را تشکیل می دهند. مشخصات فنی و سایز این لوله ها شامل موارد زیر می باشد:

ضخامت 5.3-3.5 میلی متر
قطر 48 میلی متر
طول 6.4-1.5 متر
وزن 27-6.4 کیلوگرم

به طور کلی برای دسترسی به نقاط بیش از 2 متر به داربست نیاز داریم و شما می توانید با توجه به نیاز پروژه و بودجه ای که در نظر گرفته اید لوله های داربست در انواع سایزها و ضخامت های 2، 2.5 و 3 تهیه نمایید. این محصول در صنعت با نام های اسکافلد و لوله صنعتی نیز شناخته می شود و با قطر خارجی 50 میلی متر بیش ترین میزان مصرف را در میان سایر لوله های داربستی دارد.

اعضای تشکیل دهنده داربست های فلزی
مهم ترین عضو داربست های فلزی لوله های داربستی می باشد که به طور مفصل به بررسی آن ها پرداختیم. کفشک پایه: دومین عضو سازنده این سازه ها کفشک پایه می باشد. این محصول از چوب بوده و در زیر کفشک های فلزی داربست و در سطوح ناهموار قرار می گیرد. سایز این محصول به صورت زیر است.
طول 60 سانتی متر
عرض 22.5-25 سانتی متر
ضخامت 6.3-3.8 سانتی متر

کفشک فلزی: این محصول از جنس فلز بوده و در قسمت نهایی لوله های داربست بر روی کفشک های پایه قرار می گیرد.

تخته داربست: تخته های داربست در دو نوع فلزی و چوبی تولید شده و در اندازه های 4 و 6 متری و ضخامت 6.3-3.8 سانتی متری موجود می باشد.

مغزی: مغزی ها در انواع مختلف جهت اتصال لوله های داربست در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند.
 
معرفی انواع داربست ها
داربست مثلثی: این داربست ها از فریم های مثلثی شکل تشکیل شده اند که به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می گردند. این سازه ها در سه تیپ 0.5، 0.75 و 1 متری تولید می گردند و نسبت به سایر داربست ها شامل مزایای سهولت باز و بسته شدن و عدم نیاز به کارگر ماهر داربست می باشد.

داربست چکشی ستاره: این سازه از پایه های قائم و مهارهای افقی تشکیل شده و در اندازه های مختلفی موجود می باشد. پایه داربست چکشی ستاره در طول های 3، 2.5 و 1.5 متر تولید می گردد و از مزایای آن می توان به سهولت باز و بسته شدن و بالا بودن سرعت مونتاژ و دمونتاژ اشاره کرد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.