چگونگی مراقبت از فرزندان در فضای مجازی

کودکان امروز امکان این را دارند که با فناوری‌ های حیرت‌ انگیز عصر اطلاعات آشنا شوند و با دسترسی به ابزار هایی چون رایانه‌ های شخصی و موبایل‌ های هوشمند به فضای اینترنت راه پیدا ‌کنند. در مطلب زیر نکاتی برای حل این مشکل ارائه داده ایم.
يکشنبه، 17 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونگی مراقبت از فرزندان در فضای مجازی

بزرگ ترین ریسک های آنلاین چیست؟

دیدار و گفتگوی آنلاین با یک درنده می تواند کودکان امروزی را با خطرات بسیار جدی رو به رو کند. اما تنها این مورد نیست که می تواند خطرناک باشد بلکه تجربه های آنلاین دیگری وجود دارند که می توانند منجر به فعالیت های غیرقانونی و غیراخلاقی نیز بشوند. کودکان نیاز دارند که به آن ها بگویید که هرچیزی که در زمان آنلاین بودن می خوانند واقعی نیستند و مطالب و محتوای بسیاری در اینترنت وجود دارد که مناسب سن آن ها نیست.

از جمله این محتواهای نامربوط مانند سایت های فاشیست، تصاویر غیراخلاقی، داروهای غیرمجاز یا موارد مختلف دیگر هستند که هیچ گونه مراقبت و محافظتی از آن ها صورت نگرفته است. خوشبختانه در این موارد هم تکنولوژی های فیلتر کردن وجود دارد، مروگرهای امن مخصوص کودکان و موتورهای جستجویی که نتایج را محدود می کنند از جمله این تکنولوژی ها هستند.
 

وب سایت ها و گروه های چت

از دست دادن حریم شخصی یک خطر بزرگ محسوب می شود. کودکان بایستی بدانند که حفاظت از اطلاعات شخصی خود و خانواده و دوستانشان چقدر مهم و حیاتی است. اکثر وب سایت های کودک گرا با استفاده از فرم های نظرسنجی یا به روش هایی که در ازای آن ها پاداشی پرداخت می شود یا به ازای عضویت در باشگاه طرفداری اطلاعات شان را بیرون می کشند.

در گروه های گفتگو و یا چت روم ها اطلاعاتی که به اشتراک می گذارند مانند جنسیت،سن و علایقشان ممکن است خطرناک به نظر نرسد اما افراد درنده و سودجو می توانند از این اطلاعات به سادگی برای ردیابی کودک شما استفاده کنند.

ولگردان اینترنتی خود را به ظاهر کودکان در می آورند و سعی می کنند  اطلاعاتی را راجع به کودکان قربانی کسب کنند و درنهایت یک قرار ملاقات حضوری با آن ها به دست آورند. اما در حالت معمول کودکان طوری رفتار می کنند که بزرگتر از سن و سال واقعی شان به نظر برسند و هیچ توجهی به خطرات بالقوه ای که این کار برایشان ایجاد می کند ندارند.

همچنین این امر برای کودکان بسیار رایج است که خود را وارد جنگ های آنلاین کرده و مورد قلدری و زورگویی از طریق ایمیل، چت و اس ام اس قرا بگیرند و به خصوص کودکانی که در سن و سال راهنمایی و دبیرستان هستند بیشتر درگیر این مسایل می شوند.
 

بلاگ ها و شبکه های اجتماعی

بلاگ ها و شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک یا MySpace و یا امثال آن برای ایران، مکان هایی هستند که کودکان در آن ها اطلاعات بسیار زیادی را به اشتراک می گذارند و این اطلاعات ممکن است فقط نام و آدرس نباشند بلکه همچنین انتشار تصاویر شخصی و برخی رفتارهای غیرقانونی مانند نوشیدن مشروب از جمله این اطلاعات و رفتارها هستند.

شما بایستی از فرزندان خود بخواهید که پروفایل های آنلاین و بلاگ هایشان را با شما به اشتراک بگذارند تا بتوانید مطالب شان را کنترل کنید. شما هم چنین می توانید از ابزارهای سرچ گوگل بر روی شبکه های اجتماعی برای کنترل فرزند خود و این که فرزند شما چه تعداد پروفایل در فضای مجازی دارد استفاده کنید. برای این منظور می توانید از نام کامل، شماره تماس و یا اطلاعات دیگر مربوط به فرزند خود استفاده کنید.
 

اشتراک گذاری فایل رو در رو

اشتراک گذاری فایل رو در رو یا جفتی یا همان P2P می تواند خطرات نقض حریم شخصی را به دنبال داشته باشد. این روش اشتراک گذاری به مردم اجازه می دهد تا به با کامپیوترهای متصل به اینترنت خود به سایر کامپیوترها وصل شده و فایل هایشان را ببینند.

این دسترسی ممکن است احتمال وقوع جرم هایی مانند ارسال ویروس، تروجان و اسپای ویر ها را افزایش دهد. همچنین خطر دیگری که وجود دارد این است که کودکان می توانند فایل های حاوی تصاویر غیراخلاقی را که با عناوین گمراه کننده و نامربوط هستند را دریافت کنند.
 

والدین برای کنترل فرزندان خود چه کار باید بکنند؟

والدین قادرند از فرزندان خود در برابر خطرات آنلاین محافظت کنند. از شما می خواهیم با فرزند خود بنشینید و قوانینی که در این لینک وجود دارد را مطالعه کنید تا این که تمامی نگرانی هایتان برطرف شود که تربیت فرزندتان به خوبی پیش می رود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.