نکاتی راجع به چگونگی استفاده کودکان از تلفن همراه

تلفن های همراه امروزه به بخش جدایی ناپذیری از زندگی نه تنها افراد بالغ و بلکه کودکان نیز تبدیل شده است. با توجه به استفاده روز افزون از تلفن های همراه در بین کودکان و نوجوانان، بر آن شدیم تا شما را با یک سری از مسائل در مورد این وسیله ارتباطی آشنا کنیم.
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی راجع به چگونگی استفاده کودکان از تلفن همراه

توصیه‌های مهم استفاده کودکان از تلفن همراه

پیشروی روزانه علم و تکنولوژی، نکته ای مهم را به ما گوشزد می کند. بی شک در این کارزار بهترین کاری که می توانیم و باید انجام دهیم این است که با استفاده از امکاناتی که اینترت در اختیارمان قرار داده سعی کنیم مطالب مفیدی که در این دنیای مجازی وجود دارد را به درستی و با دقت رصد کرده تا پدر و مادر های بروزی باشیم. این مطالعه و بروز بودن مسلما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از دنیای فرزندانمان داشته باشیم.

کودکان زیر پنج سال تقریبا در سراسر جهان، پیش از راه رفتن و سخن گفتن، ضربه زدن به دکمه‌ ی صفحه‌های لمسی تبلت و تلفن‌ های هوشمند را یاد می‌ گیرند (لس آنجلس تایم). نمی توان این حقیقت را انکار کرد که در حال حاضر تلفن های هوشمند و تبلت ها جزئی جدا ناشدنی از زندگی ما و فرزندان شده اند.

استفاده کودکان از تلفن همراه، دسترسی ساده به اینترنت که امکان نصب و راه اندازی برنامه و بازی های مختلف را به آنها می دهد دقیقا همان چیزی است که ما امروزه نگران آن هستیم.

والدین از محتوای بازی ها و برنامه ها اطلاع کافی ندارند. امکان نظارت بر محتوای اینترنت هم بدون استفاده از ابزار های فنی نیز وجود ندارد. مشغله های زندگی هم مزید بر علت شده اند و والدین امکان نظارت مستمر و دائمی بر فرزندان خود و استفاده کودکان از تلفن همراه و امثال آن را از دست داده اند.

تا جایی که شاهد هستیم امروزه چاقی و کم تحرکی به مشکلی فراگیر در بین کودکان و نوجوانان تبدیل شده و والدین شاهد افت تحصیلی فرزندان، مشکلات رفتاری و اخلاقی ناشی از استفاده ی غیر صحیح از فضای مجازی توسط فرزندانشان هستند.
 
سوالات متداول و مهم
براستی راه حل چیست؟

آیا می توان کودکان و نوجوانان را از دسترسی به این فناوری ها محروم کرد؟

امکان اینکه والدین در تمام اوقات نظارت کامل و مستمری بر فرزندان خود داشته باشند وجود دارد؟

پاسخ صحیح به این سوالات و عامل رفع نگرانی چیزی نیست جزء افزایش مهارت و آگاهی والدین و فرزندان در استفاده درست، سالم و امن از تلفن همراه.

والدین می توانند با رعایت نکات زیر تا حد بسیار زیادی جلوی آسیب­ ها و مخاطرات ناشی از استفاده ی نا صحیح و افراطی فرزندان از اینترنت و گوشی های هوشمند را بگیرند.

بسیاری از والدین معتقدند باید خیلی زود کودکانشان با تلفن های هوشمند و تبلت آشنا شوند، چرا که دنیای آینده، دنیای فناوری اطلاعات اطلاعات است. اما کارشناسان معتقدند که هر ابزاری باید در زمان و موقعیت مناسب در اختیار کودک قرار گیرد. و دسترسی زودتر از موعد کودک به تلفن همراه آسیب های جبران ناپذیری به دنبال دارد.
 
برنامه ریزی صحیح
استفاده از تبلت های مشترک خانوادگی یک روند درست و مناسب برای در اختیار داشتن تلفن همراه این است که کودکان تا قبل از ورود به مدرسه استفاده کنند و یا نصب برنامه های کنترلی که باعث می شود بتوانید با خیالی آسوده تبلت و یا تلفن های هوشمند را در اختیار آنها قرار داد.

سامانه ی SFP در شبکه های اجتماعی از این قبیل برنامه هاست که بخشی از امکانات آن را در ذیل مطالعه میکنید:

مسدود سازی شماره تلفن های مزاحم

مسدود سازی و فیلترینگ وب سایت های دلخواه

قابلیت نمایش تمامی اتصالات دستگاه به مودم های وای واف

مدیریت برنامه های نصب شده بر روی دستگاه های تلفن همراه، تبلت و …

مدیریت مصرف اینترنت و مشاهده ی میزان دانلود در بازه های زمانی دلخواه

امکان مشاهده ی اطلاعات تلگرام، اینستاگرام و سایر نرم افزار های چت شبکه های اجتماعی

ردیابی دستگاه های تلفن های همراه، تبلت ها و هر وسیله ای که به GPS مجهز باشد بصورت لحظه به لحظه

 در همه این مراحل استفاده از ابزارهای کنترل والدین می تواند به پدر و مادر برای تعیین برنامه‌هایی که فرزندشان اجازه دسترسی دارند، به همراه زمان‌بندی استفاده از هر برنامه کمک کند.

با وجود چنین برنامه هایی نگرانی های خود را پیرامون فرزندانتان به حداقل برسانید. قابلیت های فوق باعث می شود بتوانید در هر لحظه که اراده کنید موقعیت مکانی فرزندانتان را در مسیر مدرسه تا خانه و یا بالعکس مشاهده کنید. می توانید با فیلتر کردن برخی وب سایتهایی که با فرهنگ و شرایط سنی فرزندتان مغایرت دارد، فضای مناسبی را برای او در اینترت محیا کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.