راهکار هایی برای امنیت خانواده در اینترنت

میلیون ها خانواده هرروز از اینترنت برای یادگیری،پژوهش،خرید و فروش،استفاده از خدمات بانکی،سرمایه گذاری،بازی کردن،ارتباط با دوستان و برای سایر فعالیت ها استفاده میکنند.گرچه فضای مجازی مزایای متعددی دارد اما به صورت افزایشی خطرناک است به طوری که روزانه تهدید های جدیدی بروز میکنند.
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکار هایی برای امنیت خانواده در اینترنت

امنیت خانواده در اینترنت، راهکار های پایه‌ ای گوگل را بدانید
 

با خانواده‌ ی خود درباره‌ ی امنیت خانواده آنلاین(امنیت در فضای اینترنت) گفتگو کنید
درباره‌ ی قوانین و انتظاراتتان از خانواده‌ تان در فضای مجازی و عواقب استفاده‌ ی نامناسب آن خیلی واضح و روراست باشید. البته از همه مهم‌ تر، اطمینان پیدا کنید که آن‌ ها برای تصمیم‌ گیری و مشورت با شما در هنگام تصمیم‌ گیری‌ هایی که ممکن است در این راستا برایشان پیش بیاید هیچ‌ گونه مشکلی نداشته باشند و سختشان نباشد که از شما راهنمایی بگیرند.

این امر باعث می‌ شود که خانواده‌ ی شما وقتی‌ که در حال گشت‌ و گذار در اینترنت هستند درباره‌ ی خودشان احساس امنیت داشته باشند و همچنین وقتی‌ که می‌ آیند و از شما سوالاتی را می‌ پرسند احساس راحتی کنند.
 
با یکدیگر از تکنولوژی استفاده کنید
ایده‌ ی خوبی به نظر می‌ رسد که شما امنیت در فضای آنلاین(مجازی) را به خانواده‌ ی خود آموزش دهید و این امر موقعیت‌ های دیگری را برای شما ایجاد می‌ کند تا بتوانید به‌ محض ورود خانواده‌ ی خود موضوعات و مقالات مرتبط با امنیت فضای مجازی را به آن‌ ها معرفی کنید.

در مورد وب‌ سایت‌ ها و سرویس‌ های آنلاین گفتگو کنید
با خانواده‌ ی خود درباره‌ ی جنبه‌ های متفاوتی که در وب‌ سایت‌ هایی که می‌ بینند و دوست دارند، گفتگو کنید و سعی کنید بفهمید که هر عضو از خانواده‌ی شما به چه چیز هایی تمایل دارد.
 
از گذرواژه‌ ها(password) حفاظت کنید
به خانواده‌ ی خود به‌وسیله‌ ی آموزش این‌ که چگونه گذرواژه یا همان پسورد خود را حفظ کنند آموزش دهید و برای آن‌ ها خاطرنشان کنید که نبایست به هر دلیلی پسوردشان را به دیگران بروز دهند مگر این‌ که جزو بزرگ‌ تر های قابل‌ اعتمادشان مثل پدر و مادرشان باشند. همچنین اطمینان حاصل نمایید که خروج(signout) کردن از اکانت های آنلاین شان آن‌ هم زمانی که از کامپیوتر های عمومی مثل کامپیوتر مدرسه،کافی‌ نت یا کتابخانه استفاده می‌ کنند به یک عادت برای آن‌ ها تبدیل‌ شده باشد.
 
از سیاست‌ های حریم شخصی و کنترل اشتراک‌ گذاری‌ ها استفاده کنید
امروزه بسیاری از سایت‌ ها وجود دارند که می‌ تواند در آن‌ ها افکار، عکس‌ ها، ویدئو ها، وضعیت‌ ها و خیلی چیز ها را با دیگران به اشتراک گذاشت. بسیاری از این سرویس‌ ها امکاناتی را در رابطه با حریم شخصی(privacy) در اختیار شما قرار می‌ دهند که می‌ تواند به شما کمک کند که کنترل کنید چه کسانی بتوانند پست شما را ببینند.

با خانواده‌ ی خود در مورد باید ها و نباید های به اشتراک‌گذاری مطالب گفتگو کنید تا آن‌ ها بدانند که چه چیز هایی را نباید با عموم مردم به اشتراک بگذارند. همچنین به آن‌ ها یاد بدهید تا برای حریم شخصی دیگران نیز احترام قائل شوند و اطلاعات شخصی دیگران و خانواده و دوستانشان را با دیگران به اشتراک نگذارند.
 
محدودیت‌ های سنی را چک کنید
خیلی از سرویس‌ های آنلاین از جمله گوگل محدودیت‌ هایی برای این‌ که چه اشخاصی به سرویس‌ هایشان دست پیدا کنند اعمال می‌ کنند. برای مثال برای داشتن یک اکانت گوگل محدودیت سنی برای شما محاسبه و بررسی می‌ شود و همچنین برخی سرویس‌ های گوگل برای سنین ۱۸ سال به بالا در دسترس هستند.

همیشه به یاد داشته باشید که قوانین استفاده از وب‌ سایت‌ ها را قبل از ثبت‌ نام فرزندتان بررسی کنید و اگر قوانینی برای خانواده‌ ی خود در نظر گرفته‌ اید بایستی با کودکان و فرزندان خود درباره‌ ی سایت‌ هایی که می‌ توانند استفاده کنند روراست باشید.
 
به خانواده‌ ی خود بیاموزید که ارتباط مسئولیت پذیرانه داشته باشند
مثلاً اگر شما نمی‌ توانید چیزی را به‌ صورت رودررو به شخصی بگویید، آن را برایش SMS نکنید، ایمیل(Email) نکنید، از طریق پیام چت ارسال نکنید یا روی صفحه‌ اش کامنت نگذارید. با خانواده‌ ی خود در مورد این‌ که در فضای آنلاین هر چیزی بگویند باعث برانگیختن احساسات دیگران می‌شود(چه خوب و یا چه بد) گفتگو کنید و با خط‌ مشی‌ های خانوادگی خود مشخص کنید که چه نوع ارتباطی مناسب‌ تر است.
 
با بزرگ‌ سالان دیگر نیز گفتگو کنید
این بحث را نیز با دوستان، فامیل، معلم‌ ها، مربیان و مشاوران نیز باز کنید. والدین دیگر و متخصصینی که روی کودکان کار می‌کنند می‌ توانند به شما برای ایجاد یک حس خوب برای خانواده‌ تان کمک کنند. این مشورت و کمک به‌ خصوص زمانی کارامد است که شما در حال تعامل با فضا و تکنولوژی جدیدی هستید که زیاد با آن آشنایی ندارید.
 
از کامپیوتر و همین‌طور از هویت خود محافظت کنید
از ابزار های امنیتی مانند آنتی‌ ویروس‌ ها استفاده کنید و آن را به‌ روز نگه‌ دارید. با خانواده‌ ی خود در این رابطه که چه اطلاعات خصوصی‌ ای مانند شماره‌ ی تلفن منزل، آدرس منزل نباید به‌هیچ‌وجه در فضای مجازی پست شوند. به خانواده‌ی خود آموزش دهید که هر فایل را نباید دانلود کنند و نباید هر ضمیمه‌ی ایمیلی که برای آن‌ ها از طرف اشخاص ناشناس ارسال می‌شوند را باز کنند.
 
همچنان در این راه ادامه دهید
حفاظت و صیانت از خانواده چیزی نیست که یک‌ شبه و یک‌ باره به دست آید، تکنولوژی تکامل می‌ یابد و به طبع خانواده‌ ی شما نیز به تکامل حفاظت و امنیت در برابر آن نیاز دارد. اطمینان حاصل نمایید که این گفتگو ها را با خانواده‌ ی خود باز نگه می‌ دارید و قوانین و خط‌ مشی‌ ها را همیشه حفظ می‌ کنید و زنده نگه می‌ دارید، برنامه‌ ی همه را بررسی کنید و هر از چند گاهی کنار آن‌ها بنشینید و با آن‌ ها در این رابطه گفتگو کنید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما