خطرات اینترنت و حریم شخصی خانواده ها

حریم‌ های شخصی بسیار مهمند، در زندگی هر کدام از ما بخش‌ هایی وجود دارد که فقط برای خودمان است و اصلا دلیلی ندارد فرد دیگری را وارد این حریم‌ ها کنیم. این حریم شخصی برای افراد مختلف متفاوت است، ممکن است فردی ایمیل‌ ها و تلفن‌ هایش در حریم شخصی‌ اش باشد و ممکن است برای فرد دیگر مثلا ایمیل‌ هایش در حریم شخصی‌ اش نباشد.
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات اینترنت و حریم شخصی خانواده ها

حریم شخصی آنلاین خانواده‌ها و کودکان؛ ریسک‌ها و مقابله

اگر شما یکی از بچه‌ های بزرگ‌ شده در دوره‌ی اینترنت باشید، حتماً جستجو کرده‌ اید یا حتماً می‌ دانید که چه چیز هایی به‌ صورت آنلاین در دسترس هستند. اما در مرور زمان، اینترنت تغییر کرده است. در حالی‌ که بسیاری چیز وجود دارند که بایستی در این محیط ساختار یافته از آن دوری‌ کنید، ممکن است راه‌ های بسیاری هم برای این‌که کاربران نا آگاه و یا جدید درگیرش شوند. فاصله‌ی بین شهروندان اینترنتی جوان و قدیمی‌ تر های این فضا شاید وقتی‌ که پای حریم شخصی و امنیت در میان است نیاز به پلی از جنس آگاهی داشته باشد.

اینترنت ذاتاً عمومی ست، اما به این معنی نیست که شما در این محیط باید قید حقوق خود را درباره حریم شخصی و امنیت بزنید. کودکان به‌ محض رسیدن به سن ۵ سالگی می‌ دانند که چطور بازی‌ ها را دانلود کرده و بازی کنند. این روز ها می‌ توانید راجع به عموی سالخورده‌ تان تا نوزاد پسر عموی خود و یا احتمالاً خروس همسایه بر روی شبکه‌ های اجتماعی اطلاعات کسب کنید.

طیف وسیعی از کاربران اینترنت هنوز فکر می‌ کنند که می‌ توانند در اینترنت به انتشار اطلاعات، بازی یا انتشار دیگر محتوا ها بپردازند و هیچ عواقبی هم برای آن‌ ها نداشته باشد. حقیقت این است که وقتی‌ که ما برخی اوقات از زندگی کردن در حباب اینترنت لذت می‌ بریم، مجرمان سایبری پیوسته به دنبال قربانیان خود هستند، به‌ خصوص کسانی که با تغییر چهره و هویت گول می‌ خورند.

چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، هر کس که از اینترنت استفاده می‌ کند پیوسته در معرض خطرات آنلاین قرار دارد. امن ماندن در فضای امن خیلی سخت نیست البته اگر که از خطراتش آگاهی داشته باشید، نوجوانان، کاربران جدید و بزرگ‌ سالان ناآگاه نیاز دارند که در مورد این خطرات آموزش ببینند. در ادامه لیست کوتاهی را در این مورد حضورتان معرفی می‌کنیم. 
 
محتوای مشکوک و نامناسب
درحالی‌که اینترنت دنیایی از سرگرمی و آموزش‌ های متفاوت برای کودکان است،  به همین نسبت دارای انبوه سایت‌ های با محتوای غیر اخلاقی، ناهنجار و نامناسب است. یک کلیک اشتباه ممکن است به هزاران سایت مشابه ختم شود.
 
راه‌ حل
برای جلوگیری از راه‌ یابی اتفاقی به این سایت‌ ها، والدین حتماً بایستی قوانینی را برای استفاده از اینترنت و کامپیوتر وضع کنند. والدین همچنین می‌ توانند دسترسی به سایت‌ های نامناسب را با استفاده از امکانات فیلترینگ مرورگر ها یا استفاده از نرم‌ افزار های کنترل والدین(parental control) ببندند و فعالیت فرزندان خود را مانیتور کنند.
 
حفظ حریم شخصی در تقابل با جاسوس‌ها و دزدان اطلاعات
شبکه‌ های اجتماعی، کار اشتراک‌ گذاری را برای کودکان و سایر اعضای خانواده آسان کرده است که به‌ وسیله‌ی آن می‌ توانند هر چیزی را ازجمله، عکس، موقعیت و انواع و اقسام اطلاعات دیگر را با شبکه‌ی خود به اشتراک بگذارند. متأسفانه، به اشتراک‌ گذاری بیش‌ از حد اطلاعات ممکن است اطلاعات حساس و جزئیات را نه‌ تنها در اختیار مخاطبین شما در شبکه‌ های اجتماعی بلکه در اختیار مجرمان اینترنتی نیز قرار دهد که به‌وسیله‌ی آن می‌ توانند هویت شما برای اهداف آلوده‌ شان جعل کنند.

وقتی‌که شما نوشته‌ ای را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید که «قرار است با خانواده‌ تان به جزیره کیش سفر کنید» شاید خیلی عادی به نظر برسد، اما به مجرمان این نوید را می‌ دهد که احتمالاً خانه‌ی شما پس از رفتن شما محافظت نمی‌ شود. یک غریبه می‌ تواند به‌راحتی پست‌ های گذشته‌ی شما را مرور کرده و حتی نقشه‌ی مکان خانه‌ی شما را نیز به دست بیاورد.

به اشتراک‌گذاری بیش‌ از حد اطلاعات همچنین کار جعل هویت را برای مجرمان اینترنتی ساده‌ تر می‌ کند. اگر شما نام کامل، تاریخ تولد، آدرس و سایر اطلاعات شخصی خود را به‌ صورت عمومی بر روی وب‌ سایت‌ ها و یا شبکه‌ های اجتماعی  به اشتراک بگذارید احتمال این‌ که درخطر جعل هویت قرار بگیرید بسیار زیاد است. همچنین باید در مورد مجرمین اینترنتی اطلاعاتی را کسب کنید که چگونه قادر هستند که وارد اکانت های آنلاین شما یا برای تائید خریدهای اینترنتی توسط کارت شما از آن استفاده کنند.
 
راه‌ حل
یک قانون سفت‌ و سخت را برای ارسال های شبکه‌ های اجتماعی خود در نظر گرفته و سریع آن را اجرا کنید. قبل از هر گونه ارسال در شبکه‌ های اجتماعی تفکر کنید که چیز هایی که شما را به تردید بی اندازد را ارسال نکنید. برای والدین، نیاز است که کودکان را برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی آموزش دهند. یک وضعیت به‌ روز رسانی شده در شبکه‌ های اجتماعی که می‌گوید «من از معلم ریاضی‌ام متنفرم» ممکن است برای یک دانش‌آموز هوشمندانه به نظر برسد اما نه تا وقتی‌که بگوییم معلم آن‌ ها به آن شبکه اجتماعی متصل نشده است. البته که شبکه‌ های اجتماعی، می‌ توانند با استفاده از تنظیمات امنیتی موجود در حساب کاربری کنترل کنند که چه کسی نوشته‌ ها و ارسال‌ هایشان را ببیند.
 
حفظ حریم شخصی در تقابل با مهاجمان سوء استفاده گر
اینترنت می‌ تواند یک مکان بسیار عالی برای آشنایی مردم با یکدیگر و بنیان‌گذاری دوستی های جدید باشد. با این‌ حال، بعضی از کودکان ارتباطات جدیدشان را بررسی نمی‌کنند و مورد سوءاستفاده، زورگویی و قربانی شدن قرار می‌ گیرند. همان‌ طور که در اخبار می‌ بینیم، خیلی از کودکان دست به آسیب‌ رسانی به خودشان می‌ کنند وقتی‌که می‌ بینند ناهنجاری های آنلاین از کنترل خارج می‌ شود. علاوه بر این، درندگان آنلاین همچنان به دنبال اشخاصی می‌گردند که ضعیف باشند و یا خیلی کوچک باشند و درباره این مسائل اطلاعی نداشته باشند.
 
راه‌ حل
حریم شخصی و امنیت در اینترنت تنها در مورد چیز هایی که به اشتراک می‌ گذارید صدق نمی‌ کند. اما چیزی که بیشتر اهمیت دارد این است که مخاطب شما چه کسی است؟ خانواده‌ ها همواره در رابطه با مانیتورینگ فعالیت های آنلاین فرزند و کنترل شبکه‌ های اجتماعی آن‌ ها و همچنین تائید اشخاصی که با آن‌ ها در ارتباط هستند توصیه می‌ شوند تا بدین‌ وسیله بتوانند خطرات آنلاین مانند زورگویی و سوءاستفاده گری را در این فضا کاهش دهند.

والدین به‌ عنوان محافظین فرزندانشان حتماً بایستی فرزندان خود را در رابطه با خطراتی که ممکن است با آن‌ ها در فضای آنلاین روبه‌رو شوند، آموزش دهند.
آگاهی و آموزش به‌ عنوان قدم اول بسیار خوب است.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما