شبکه های اجتماعی و آموزش کودکان

شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند بسیار مفید باشند و همچنین بسیار مضر. این به فرد مقابل بستگی دارد که چه استفاده‌ای از این شبکه‌های اجتماعی می‌کند.مسائل زیادی در اینترنت بزرگ‌سالان را تهدید می‌کند. حال کودکان در برابر این‌گونه مسائل بسیار آسیب‌پذیرتر هستند. آن‌ها خود را سوپرمنی تصور می‌کنند و در حالی که پشت گوشی یا کامپیوتر نشسته‌اند، نظرات و ایده‌های خود را تایپ می‌کند.
يکشنبه، 17 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شبکه های اجتماعی و آموزش کودکان

به کودکان خود بیاموزید تا در مورد شبکه‌های اجتماعی هوشمندانه فکر کنند

امروزه برای کودکان و نوجوانان، شبکه‌ های اجتماعی به‌ عنوان بخش مهمی از زندگی‌ شان محسوب می‌ شوند. اگر فکر می‌ کنید این‌ چنین نیست، به ارتباطات تلفنی‌ ای که برقرار می‌ کنید بنگرید، تلفن‌ ها نیز بخش بزرگی از زندگی شما را تشکیل می‌ دهند و کودکانتان نیز با شبکه‌ های اجتماعی چنین رابطه‌ای دارند.

متخصصین می‌ گویند که حدود ۹۰% از نوجوانان به‌ نوعی از شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌ کنند و ۷۵% آن‌ ها یک پروفایل بر روی یک شبکه اجتماعی دارند.

در ایالات‌متحده نصف بیشتر نوجوانان هر روز به شبکه‌ های اجتماعی‌ شان سر می‌ زنند و این آمار در سال‌ های اخیر با سیر صعودی مواجه است و نمی‌ توان برای این سیر صعودی، نزولی را قائل شد.

در رسانه‌ های اجتماعی بسیاری از چیز های خوب وجود دارند، اما این محیط بسیار پر مخاطره است که موجب می‌ شود نخواهید فرزندانتان در این محیط فعالیت داشته باشند. کودکان همیشه انتخاب‌ های هوشمندانه‌ ای ندارند و نمی‌ توانند تصمیم‌ گیری عاقلانه و هوشمندانه‌ ای در هنگام ارسال پست در فیس‌ بوک، واتس اپ، توییتر و… داشته باشند که همین امر باعث می‌ شود تا به مشکل بخورند.

بنابراین موضوع آموزش فرزندان و کودکان برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی به‌صورت هوشمندانه و عاقلانه، توسط والدین دنبال شود.
 

خوبی‌ های شبکه‌ های اجتماعی

شبکه‌ های اجتماعی به کودکان کمک می‌کنند تا با دوستان و خانواده‌ شان مرتبط باشند.

در کمپین‌ ها، خیریه‌ ها و فعالیت‌ های عام‌ المنفعه مشارکت کنند.

خلاقیت خود را از طریق به اشتراک‌ گذاری ایده‌ ها، موزیک‌ ها و هنر بهبود دهند.

با اشخاص دیگری که علاقه‌مندی‌ های مشترکی دارند آشنا شوند.
 

بدی‌های شبکه‌های اجتماعی

آن روی دیگر شبکه‌ های اجتماعی را می‌ توان به این‌ که مکانی برای بروز رفتار های هنجار شکنانه مانند زور گویی‌ های سایبری و فعالیت‌ های سؤال‌ برانگیز تبدیل می‌ شود دانست. برای مثال می‌ توانیم این‌طور بیان کنیم که اگر کودک شما بیش‌ از حد چیز ها را به اشتراک می‌ گذارد که نباید چنین اتفاقی بیافتد.

یک مطالعه نشان می‌ دهد که از هر ۱۰ نوجوان ۹ تای آن‌ ها تصاویر شخصی‌ شان را با نام‌ های واقعی‌ شان بر روی پروفایل‌ هایشان به اشتراک می‌ گذارند. از هر ۱۰ نفر ۸ نفر علاقه‌ مندی‌ ها و تاریخ تولد خود را افشاء می‌ کنند. از هر ۱۰ نفر ۷ نفر نام مدارس و محله‌ ای که در آن زندگی می‌ کنند را پست می‌ کنند. این‌ چنین فعالیت‌ هایی کار را برای هنجار شکنان اجتماعی آسان می‌ کند چرا که به‌ راحتی می‌ توانند در مورد آن‌ ها اطلاعات کسب کنند و به آن‌ ها آسیب بزنند.

به آمار هایی که در ادامه آمده است دقت کنید:

۱۷% از نوجوانان در فضای آنلاین با اشخاصی ارتباط دارند که آن‌ ها را نمی‌ شناسند که این امر باعث می‌ شود احساس ترس و ناراحتی به آن‌ها دست دهد.

۳۰% از نوجوانان می‌ گویند که وقتی‌که آنلاین هستند تبلیغاتی را دریافت می‌ کنند که با سن و سال آن‌ ها تناسب ندارد.

۳۹% از نوجوانان برای دسترسی به وب‌ سایت‌ ها درباره سن و سال خود دروغ می‌ گویند.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.