علت اهمیت فناوری اطلاعات

فناوری به بخش مهمی از زندگی روزمره تبدیل شده است. افراد تقریباً در هر شغل و حرفه‌ای نیاز دارند که از دانش کامپیوتر و نرم ‏افزار برخوردار باشند. این مقاله به شرح نحوه کمک فناوری اطلاعات به پیشرفت درایت و شم تجاری افراد می‌پردازد.‏
چهارشنبه، 29 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
علت اهمیت فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات که در لاتین به اختصار تحت عنوان IT (آی‌تی) شناخته شده و سرویس اطلاعاتی (IS) یا سرویس مدیریت اطلاعات (MIS) نیز به آن گفته می‌شود، می‌تواند به عنوان توسعه، طراحی، مطالعه، پیاده سازی و مدیریت اطلاعات مرتبط با کامپیوتر تعریف شود. همچنین تعریف دیگر آن، استفاده از کامپیوتر، خواه سخت افزار و  یا نرم افزار جهت مدیریت اطلاعات است. به عبارتی می‌توان گفت که فناوری اطلاعات ترکیبی از سخت افزار، نرم افزار و خدماتی است که افراد جهت مدیریت، برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری اطلاعات از آن استفاده می‌کنند.
سازمانها یا تجارت خانه‌ها با استفاده از اینترنت، اطلاعات را سریعتر جابجا کرده و همچنین فعالیت‌های متعددی را جهت دستیابی به کارایی بیشتر همگام می‌سازندسازمانها به دلایل مختلفی از فناوری اطلاعات بهره می‌برند. فناوری اطلاعات به سازمانها کمک کرده کارآمدتر عمل نموده به طوریکه بتوانند پیشرفت کنند. همچنین در بسیاری از سازمانها نیروی محرکه اصلی به حساب می‌آید. آنها به کمک فناوری اطلاعات به دنبال فروش مؤثرتر خدمات و کالاهای خود هستند. به عنوان مثال، سازمانها یا تجارت خانه‌ها با استفاده از اینترنت، اطلاعات را سریعتر جابجا کرده و همچنین فعالیت‌های متعددی را جهت دستیابی به کارایی بیشتر همگام می‌سازند. آنها همچنین از اینترنت برای فروش خدمات یا محصولات خود استفاده می‌کنند.
 

بخش پویا و تکاملی فناوری اطلاعات

در طی دهه‌های 1960 و 70 فناوری اطلاعات به نیروی کار در بخش بانکداری، مهندسی علم ریاضیات و علوم کامپیوتر محدود می‌شد. در دهه 1980 ورود کامپیوترهای شخصی این امر را برای فناوری اطلاعات ممکن ساخت که در بخش‌های مختلفی بکار گرفته شود، در بخشهایی که این رشته شاهد نخستین اوج خود بود. در گذشته، سرپرست یک شبکه واحد جهت اهداف تجاری و به منظور متصل ساختن ایستگاه‌های کاری کارکنان خود از ذخیره سازی مبتنی بر نوار استفاده می‌نمود. اطلاعات ذخیره شده در این ایستگاه کاری در یک سرور فارم یا اتاق سرور مرکزی قرار می‌گرفت که دور از این صنعت واقع شده بود. با این حال، اکنون شروع به برقراری ارتباط با استفاده از ایمیل بجای نامه رسانهای با سرعت حلزونی کرده‌ایم. فناوری اطلاعات صنعتی است که با نحوه استفاده از سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر و شبکه بندی سروکار دارد. فناوری اطلاعات در قرن بیست و یکم پیشرفت بسیاری داشته است. این فناوری ترکیبی از کامپیوتر و فناوری ارتباطات است. همچنین انتقال اطلاعات از یک همکار به همکار دیگر را شامل می‌شود.
 

اهمیت فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات جهت ذخیره سازی، محافظت، پردازش، ایمن سازی، انتقال، دریافت و بازیابی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تأسیسات تجاری از فناوری اطلاعات عمدتاً جهت حل مسائل محاسباتی و منطقی استفاده می‌شود. فناوری اطلاعات به سیستم‌های مدیریت پروژه نیز کمک می‌کند. نخست برنامه ریزی انجام می‌شود، سپس اطلاعات لازم جمع آوری، مرتب سازی و پردازش شده و در آخر نتایج حاصل می‌شوند. این فناوری به مدیران و کارکنان جهت رسیدگی به مسئله‌ای خاص، درک پیچیدگی آن و تولید محصولات و خدمات جدید کمک کرده، در نتیجه بهره‌وری و بازده آنها را بهبود می‌بخشد.
دانش آموزان و دانشجویان همچنین می‌توانند خود را با رویکرد چند رسانه‌ای، همراه با یادگیری اشتراکی سازگار سازنداهمیت عمده فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش در اختیار قرار دادن فوری و بلادرنگ منابع آموزشی مختلف به دانش آموزان و همچنین معلمین است به طوریکه در این راستا به عامل راحتی و سهولت اهمیت زیادی داده شده است. دانش آموزان و دانشجویان همچنین می‌توانند خود را با رویکرد چند رسانه‌ای، همراه با یادگیری اشتراکی سازگار سازند. برنامه‌های نرم افزاری جهت خوش آیندتر ساختن یادگیری درسها و کمک به درک بیشتر مفاهیم در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد. به علاوه آنها جهت جستجوی موضوعات مقالات و پروژه‌های خود از فناوری اطلاعات استفاده کرده و آنها را با دیگر همکلاسی‌های خود به اشتراک گذاشته و مور بحث قرار می‌دهند. اطلاعات به دلیل به روز شدن مداوم و  قابلیت دسترسی گسترده قابل اعتماد هستند. رویکردهای ارتباطی چندگانه از جمله چت، فروم‌، ایمیل و غیره می‌توانند در اختیار آنها قرار داده شوند. دانش آموزان می‌توانند به کتابخانه‌های آنلاین دسترسی داشته و به نوبه خود از یک برنامه آموزشی راه دور موفق برخوردار باشند. علاوه بر آن، فناوری اطلاعات ثابت کرده است که یک کارفرمای قابل ملاحظه به شمار می‌رود. بسیاری از افراد که از دانش کامپیوتری برخوردار هستند در این رشته صاحب شغل شده و با موفقیت در این رشته به کار مشغول شده‌اند. این فناوری به انسان کمک کرده است درمانهایی برای بیماریهای مختلف پیدا کرده در نتیجه به بشر از طرق مختلف و فراوان خدمت می‌کند. انواع مختلف نرم افزار برای افراد مبتلا به مشکلات شنوایی و بینایی فراهم شده است در نتیجه به آنها در شوق یادیگری مفاهیم جدید و جمع آوری اطلاعات در راستای موضوع مورد علاقه‌شان کمک می‌کند.

مردم بیش از هر زمان دیگر به منظور خرید، انجام عملیات بانکی و غیره به اینترنت روی آورده‌اند. بنابراین حوزه‌های بازاریابی B2C «سازمان به مشتری» جهت موفقیت تجاری از اهمیت فراوانی برخوردار شده‌اند. به عنوان مثال در صورتی که یک خریدار بخواهد خریدی در اینترنت انجام دهد، به احتمال زیاد سایتی را برای این کار انتخاب می‌کند که برای او امکان خرید به سریع‌ترین روش ممکن را فراهم سازد.

فناوری اطلاعات همانطور که پیش از این عنوان شد، در پشت صحنه یا پس زمینه عمل می‌کند و همچون ستون اصلی سازمان به شمار می‌رود. در صورتی که سیستم آی‌تی به منظور اداره مخارج دچار کمبود منابع شود، کارایی این سازمان دچار اختلال می‌شود. نیروی کار در بخش فناوری اطلاعات به چنان بخش ضروری از سازمان تبدیل شده است که انتظار می‌رود با روشن بینی و درایت کامل عمل نماید؛ هرچند زمانی که این سناریو به پایان کار خود رسد حتی اگر این دوره کوتاه مدت باشد، باز هم پایه زیربنایی ارتباطات متحمل ضربه و شکست می‌شود.

اشتغال در حوزه IT درب‌هایی را به روی ارتباطات گشوده است. به علاوه، حوزه فناوری اطلاعات به اهداف آرمانی قابلیت انعطاف پذیری و تغییر چشم داشته است. خواه یک کارمند باشد یا یک کارآفرین هر مکان معین می‌تواند ایستگاه کار مجازی او به حساب آید. شما می‌توانید کار اداری خود را حتی زمانی که در محل مشخص شده خود نیز نباشید انجام دهید. برقراری ارتباط با نفوذ و تأثیر آشکار فناوری آسان شده است. فناوری درست از زمان آغاز خود هرگز سست و منفعل باقی نمانده و در مقابل با سپری شدن هر روز، در تلاش جهت اثبات توانمندی خود بوده است.

امید دارم که این مقاله علت اهمیت فناوری و مزایای آن در این عصر را به درستی به اطلاع شما رسانده باشد. بخش فناوری اطلاعات به شدت پیشرفت کرده است و در آینده نیز به این روند خود ادامه خواهد داد.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.