آیا هک موبوگرام امکامپذیر است؟

موبوگرام به دلیل قابلیت‌های مضاعفی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، محبوبیت بسیار زیادی در بین ایرانی‌ها پیدا کرده است. اما آیا امنیت موبوگرام قابل تایید است؟در این مقاله قصد داریم تا در مورد امنیت موبوگرام صحبت کنیم.با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 12 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا هک موبوگرام امکامپذیر است؟

آیا موبوگرام امن است؟

امنیت هیچ نسخه ای از تلگرام که به صورت غیر رسمی و مود شده عرضه شده است، توسط طراحان اصلی تلگرام، تضمین نشده است. به عبارت دیگر از همان ابتدا که برنامه هایی با عنوان نسخه های غیر رسمی تلگرام منتشر شدند، طراحان تلگرام اصلی و به خصوص پاول دورف بیانگر این نکته شدند که امنیت این نسخه ها به هیچ وجه تضمین شده نیستند و تنها برنامه ای که امنیت داده های کاربران در آن تضمین شده می باشد، برنامه اصلی تلگرام می باشد.

نرم افزار تلگرام به دلیل اینکه یک برنامه متن باز می باشد همانند تمامی برنامه های متن باز دیگر، اجازه طراحی و توسعه برنامه خود را به همگان داده است. اما این به آن معنی نیست که تلگرام سرورهای خود را که وظیفه اصلی تبادل پیام بین کاربران را ایفا می کنند را در اختیار دیگر برنامه ها قرار دهد. در حقیقت نسخه های غیر رسمی، همانند موبوگرام یا تلگرام پلاس و یا برنامه هایی از این دست، بعنوان یک برنامه واسط عمل می کنند و نقش یک نامه رسان را ایفا می کنند.

موبوگرام نیز به همین صورت عمل می کند و بین کاربر و سرور تلگرام قرار گرفته و سپس پیام های کاربران به سرور ارسال و دریافت می کند.
 

نظر پاول دورف در رابطه با موبوگرام

اخیرا یک توئیت رسمی از پاول دورف منتشر شده است که در آن از وی سوالی را در رابطه با امنیت و هک موبوگرام پرسیده شده است. پاسخ پاول دورف، موسس تلگرام در این رابطه بسیار تامل بر انگیز و قابل بحث می باشد.

در ادامه این پرسش و پاسخ را با یکدیگر مرور خواهیم نمود:

کاربر: آقای دورف، اخیرا برنامه هایی مثل موبوگرام که از API تلگرام استفاده کرده و نسخه غیر رسمی محسوب می شوند اقدام به تغییراتی در تنظیم پروکسی تلگرام نموده اند که این عملی درست نمی باشد.

پاول دورف: موبوگرام یکی از نسخه های غیر رسمی است که امنیت لازم را دارا نمی باشد، پیشنهاد من این است که از آن استفاده نکنید.

کاربر: تنها موبوگرام نیست! برنامه های زیادی از این دست ایجاد شده اند که امکانات ویژه ای نظیر امکان روح را در اختیار کاربران قرار می دهند.

پاول دورف: قابلیت روح به زودی از این برنامه ها حذف خواهد شد چراکه این عمل مغایر با اصل رعایت حریم خصوصی افراد می باشد.

در همین گفتگوی چند جمله ای نکات بسیار مهمی نهفته است. اولین نکته این است که از نظر موسس تلگرام برنامه هایی نظیر موبوگرام اصلا امنیت لازم را دارا نمی باشند و از نظر ایشان تایید شده نیستند. اما نکته دوم که کمی می تواند برای کاربران موبوگرام و دیگر نسخه های مود شده تلگرام ناراحت کننده باشد، این است که قابلیت روح، به زودی از این اپلیکیشن ها حذف خواهد شد.

با استفاده از قابلیت روح قادر بودیم پیام هایی که یک شخص برای ما فرستاده است را بدون اینکه فرستنده متوجه شود بخوانیم. در واقع از نظر موسس تلگرام، این کار نقض حریم خصوصی فرستنده محسوب شده و باید جلوی آن گرفته شود.
 

هک موبوگرام چگونه انجام می شود؟

اما سوال دیگری که ممکن است برای کاربران موبوگرام پیش بیاید، این است که آیا هک موبوگرام امکان پذیر است؟ در پاسخ باید گفت که هک موبوگرام دقیقا شبیه به هک تلگرام می باشد و تفاوتی را با آن دارا نمی باشد. دقیقا تمام مراحلی که در مباحثی تحت عنوان هک تلگرام بیان نمودیم، در رابطه با هک موبوگرام نیز می توانیم به کار ببریم. موبوگرام نیز همانند تلگرام از روش های مختلفی در معرض هک می تواند قرار بگیرد که در ادامه تعدادی از این روش ها را ذکر خواهیم نمود.
 
هک موبوگرام با استفاده از کد تاییدیه
یکی از ساده ترین راه های هک موبوگرام این است که در هنگام ثبت نام در موبوگرام، به جای شماره گوشی خودمان، شماره گوشی طرف مقابل را وارد نماییم. در این روش، پیامی تحت عنوان کد تاییدیه به شماره مورد نظر ارسال می گردد که با استفاده از دسترسی داشتن به گوشی مقابل و خواندن کد و وارد کردن آن در گوشی خود، می توانید به سادگی اقدام به هک موبوگرام طرف مقابل نمایید. اما این روش دارای اشکالاتی نیز می باشد.

از جمله اینکه برای هک موبوگرام، حتما نیاز به گوشی طرف مقابل می باشد، از طرفی نیز در این روش هک با استفاده از چک کردن نشست های فعال موبوگرام واقع در تنظیمات، می توان دریافت که چه کسی اقدام به هک نموده است. همچنین اگر فرد اقدام به تنظیم کد تایید هویت دو مرحله ای کرده باشد، آنگاه این روش هک کاملا بی اثر بوده و نا کارآمد می باشد.
 
هک موبوگرام با استفاده از برنامه هکر
یکی دیگر از روش هایی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، هک از طریق اپلیکیشن ها و برنامه هایی است که برای این منظور ساخته شده اند. برنامه هایی تحت عنوان هکر موبوگرام و تلگرام که با نصب بر گوشی طرف مقابل اقدام به سرقت اطلاعات ارسالی و دریافتی آن می نمایند. اما به این برنامه ها نیز نمی توان چندان اعتماد داشت، زیرا ثابت شده است که بسیاری از این برنامه ها خودشان به عنوان یک برنامه جاسوسی تلگرام عمل کرده و در وحله اول اقدام به سرقت اطلاعات خود کاربر می نمایند.
 
هک موبوگرام از طریق ربات ها و لینک های آلوده
روشی دیگر برای هک موبوگرام کلیک روی لینک های آلوده و استفاده از ربات های هکری است که قصدشان سرقت اطلاعات شخص می باشد. این ربات ها و لینک ها با هدف بدست آوردن اطلاعات و هک موبوگرام به محض کلیک کاربر شروع به کار می نمایند. توصیه می شود به هیچ وجه روی این لینک ها که و ربات هایی که با عنواین فریبنده سعی در ترغیب شما دارند کلیک ننمایید.
 
هک موبوگرام از طریق سرور
تمامی روش های یاد شده در بالا روی تلگرام نیز قابل اجراست اما چه عاملی سبب می شود که موسسان تلگرام از امنیت موبوگرام اطمینان نداشته باشند. می توان گفت که مهمترین عاملی که پاول دروف از آن ابراز نگرانی نموده است، عدم اطمینان به سرورهای موبوگرام می باشد. همانطور که در مطالب پیشین اشاره شده است سرورهای موبوگرام در اختیار شرکت برنامه نویسی هانیستا می باشد.

از این جهت اگر این سرورها توانایی لازم را در برقراری امنیت کاربران نداشته باشند و هک شوند، تمامی اطلاعات کاربران نیز به سرقت خواهد رفت. به همین دلیل، پاول دورف همیشه نسبت به استفاده از این برنامه ها ابراز نگرانی کرده و آن ها را فاقد امنیت لازم می داند.
 

برنامه های کنترلی موبوگرام

پاره ای دیگر از برنامه ها نظیر برنامه SFP نیز وجود دارند که هدفشان هک نیست و ایده اصلی آنها توانایی نظارت رفتار و کنترل فرزندان در فضای مجازی می باشند. این برنامه که از قدرت فوق العاده ای در امر جمع آوری اطلاعات دارد، کلیه فعالیت های مجازی کودک را ثبت کرده و در اختیار والدین آن ها قرار می دهد.

علاوه بر تلگرام، نسخه موبوگرام برنامه SFP نیز طراحی شده است که می تواند در این زمینه بسیار کارآمد باشد. با استفاده از این برنامه قادر خواهید بود بدون اینکه طرف مقابل به چیزی شک کند،‌کلیه های پیام های ردوبدل شده با وی را بدست آورده و در پنل شخصی خود ببینید. این برنامه پس از نصب مخفی شده و به هیچ وجه قابل یافته شدن و پاک شدن نخواهد بود.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.