معرفی بیماری سرطان پستان

سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد که معمولا بیشتر متوجه حال خانم ها بوده و ناشی از رشد غیر طبیعی سلول ها در بدن فرد در قسمت سینه و پستان می باشد. در سینه و پستان افراد هر دو نوع تومور خوش خیم و بدخیم وجود داشته و در هر دو نوع این بیماری رشد سریع و زیاد سلول ها به وجود می آید.
پنجشنبه، 21 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی بیماری سرطان پستان
 سرطان پستان یکی از انواع شایع سرطان به حساب می‌آید که معمولاً در خانم ها بیشتر دیده می شود. از جمله مهمترین دلایلی که باعث به وجود آمدن سرطان پستان در افراد مختلف می گردد ایجاد رشد غیر طبیعی برای سلول های غیر طبیعی در قسمت پستان در بدن افراد می باشد. در سرطان پستان هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم وجود داشته و در هر دو نوع سرطان پستان رشد سریع و زیاد سلول ها به وجود می آید. با توجه به این موضوع در صورتی که سرطان پستان از نوع خوش خیم باشد روند تکثیر و زیاد شدن سلول‌ها بعد از مدت زمان مشخصی به طور کامل متوقف می شود و در صورتی که سرطان پستان از نوع تومور های بدخیم باشد این روش به هیچ وجه قابل مهار نبوده و تا حدی هم ادامه پیدا می‌کند که تمامی قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار داده و از کار می‌اندازد. در صورتی که شما می خواهید در مورد سرطان پستان اطلاعات مناسبی کسب کنید می توانید موضوعات و مطالب ارائه شده در این مقاله را با دقت مطالعه کرده و تا انتها با ما همراه باشید:

معرفی بیماری سرطان پستان معرفی بیماری سرطان پستان

مدل های مختلف سرطان پستان
 
در حالت کلی در تمامی مدلهای سرطان پستان و تومورهای ایجاد شده بر اثر این بیماری رشد زیاد و سریع سلول ها وجود دارد و هیچ تفاوتی وجود ندارد که تومور ایجاد شده از نوع خوش خیم باشد و یا بدخیم باشد.  چیزی که در بیماری سرطان پستان از اهمیت بسیاری برخوردار است و تفاوت اصلی را میان دو نوع تومور خوش خیم و بدخیم به وجود می آورد این است که در تومورهای خوش خیم در سرطان پستان روند ازدیاد سلول ها بعد از مرحله مشخصی به صورت کامل متوقف می شود و در صورتی که در سرطان پستان تومورهای بدخیم باشند به هیچ وجه این پیشرفت متوقف نشده و نمی توان آنها را مهار کرد. رشد سلولی بیش از اندازه در تومورهای بدخیم در سرطان پستان ادامه پیدا می کند که تمامی قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار داده و از بین می برد و در نهایت منجر به فوت فرد میشود. ولی در مورد تومورهای خوش خیم این موضوع به این صورت نبوده و با انجام یکسری پیشگیری ها و درمان آنها می توان به صورت کامل بیماری را در بدن فرد از بین برد.
معرفی بیماری سرطان پستان
از جمله مهم ترین و شایعترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجرای شیری در بدن افراد می باشد و با توجه به محل قرارگیری این بافت که در یک چهارم بالایی و خارجی پستان هر فرد قرار گرفته است با توجه به تحقیقات انجام شده چیزی در حدود بیشتر از نیمی از سرطان پستان در یک چهارم بالایی و خارجی پستان در همان مجرای شیری ایجاد می گردد. همچنین با توجه به تحقیقات و پژوهش های علمی سرطان پستان به عنوان یکی از شایع ترین سرطان هایی است که خانمها به آن مبتلا می گردند کشورهای اروپایی بیماری سرطان پستان بیشتر در خانم هایی که سنی بیشتر از ۵۰ سال داشته باشند ولی در کشور عزیزمان ایران این بیماری بیشتر متوجه افراد جوان تر بوده در بسیاری از موارد با توجه به اینکه فرد بیمار از وجود بیماری در بدن خود اطلاعی ندارد روند تکثیر سلول های غیر عادی با سرعت بیشتری جلو رفته و با توجه به این که درمانی برای آن در نظر گرفته نشده و پیشرفت زیادی را به چشم دیده و در نتیجه باعث مرگ فرد می‌شود. در حالت کلی این موضوع مشخص است که در صورتی که سرطان پستان در مدت زمان کمتری تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد درمان موفقیت آمیز تر و ساده تر و کم دردسر تر را برای فرد بیمار به ارمغان می آورد. با توجه به این موضوع خانم ها که بیشتر در مورد سرطان پستان قرار دارند باید در مورد این بیماری دانش کافی داشته باشند و با انجام چکاپ ها و آزمایشات مختلف در دوره‌های زمانی مشخص از سلامتی کامل بدن خود اطمینان آذر نمایند.

مهمترین دلایل ابتلا به بیماری سرطان پستان
مهم ترین دلایلی که خانم ها را در معرض ابتلا به بیماری سرطان پستان قرار می دهد سابقه فامیلی و وراثتی ابتلا به سرطان پستان به خصوص در خواهر، دختر و یا مادر فرد مورد نظر می باشد. همچنین در صورتی که خود فرد سابقه سرطان پستان را در گذشته داشته باشد امکان به وجود آمدن دوباره این بیماری در بدن فرد وجود دارد. افرادی که اولین زایمان آنها در سن بالاتر از ۳۵ سال اتفاق بیفتد نیز تا حدود زیادی در معرض ابتلا به این بیماری بوده و از دیگر مواردی که باعث به وجود آمدن بیماری سرطان پستان که افراد مختلف به خصوص خانم ها می گردد مواردی خواهد بود که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. البته این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که در صورتیکه یکی یا تمامی شرایط در یک فرد وجود داشته باشد نمی‌توان به صورت قطعی گفت که آن فرد به بیماری سرطان پستان مبتلا است و مواردی که ذکر می کنیم صرفاً احتمال ابتلا به بیماری سرطان پستان را تشدید می نماید.
 
  • 1- به وجود آمدن بلوغ زودرس در فرد مورد نظر
  • 2- به وجود آمدن یائسگی دیررس در فرد مورد نظر
  • 3- وجود نازایی در فرد مورد نظر
  • 4- استفاده از انواع مختلف چربی های حیوانی در رژیم غذایی
  • 5- قرارگیری در معرض تابش اشعه های مخرب و به مدت زیاد در قسمت قفسه سینه افراد
  • 6- وجود بیماری های خوش خیم در ناحیه سینه و پستان افراد

معرفی بیماری سرطان پستان

وجود توده و یا تومور پستان
یکی از مواردی که علائم وجود سرطان پستان در بدن فرد در قسمت سینه و پستان می باشد این است که توده های مشکوک به سرطان وجود دارند که بلند کردن آنها متوجه می‌شویم که حالت سفت و سخت داشته و غیرمتحرک می باشند و چسبندگی زیادی را با لمس کردن آنها متوجه می شویم. این گونه توده حالتی انفرادی داشته و بلند کردن آنها هیچ گونه درد متوجه حالا بیمار نمی شود. تشخیص این مورد که توده و یا تومور از نوع بدخیم یا خوش خیم می باشد بر عهده پزشک متخصص بوده و در این زمینه لازم است تا آزمایشات و بررسی های ویژه صورت پذیرد و در صورت تشخیص بیماری سریعاً نسبت به درمان آن اقدام گردد.
معرفی بیماری سرطان پستان
تغییر در اندازه سینه و پستان یکی دیگر از علائم سرطان پستان
در بعضی مواقع در قسمت سینه و پستان افراد با توجه به اینکه التهاب و یا توموری وجود دارد دور تومور مورد نظر التهاب زیاد به وجود آمده و در نتیجه زمانی که به دو پستان به صورت همزمان نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که پستان مورد نظر که به سرطان پستان در آن مشکوک هستیم از دیگری دارای سایز و اندازه بزرگتری می باشد. البته دو پستان در بدن یک فرد سالم کاملاً مشابه نبوده اما در برخی موارد این تغییر سایز به صورت چشمگیر بوده و در نتیجه لازم است تا به پزشکی متخصص مراجعه شده و انجام معاینه های لازم از وجود و یا عدم وجود توده و همچنین سلامت بدن فرد اطمینان حاصل گردد. با توجه به توضیحات که گفته شده در برخی موارد وجود تومورهای خوش خیم خونریزی و التهابات ناشی از تجمع شیر در پستان و یا انواع مختلف کیست ها می تواند باعث تغییر سایز پستان شده و به صورت قطعی می‌توان بگویم که تغییر سایز پستان به عنوان یک عامل ایجاد سرطان پستان شناخته می شود. با توجه به این موضوع استفاده از روش های تشخیصی مختلف و معاینات می تواند کمک بسیار زیادی در تشخیص وجود سرطان پستان و وجود نداشتن آن به افراد نمایند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما