سوره اسراء ( آیه 5)
فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَّنَآ أُوْلِى بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً«5»پس همین که وعده ى نخستین فتنه فرا رسد، گروهى از بندگان توانمند و جنگجوى خویش را (براى سرکوبى شما) بر انگیزیم. پس درون خانه ها را جستجو کنند(تا فتنه گران را یافته کیفر دهند) و آن، وعده اى قطعى است.
نکته ها
قرآن، براى آن گروهى که فسادگران بنى اسرائیل را سرکوب مى کنند، مصداقى بیان نکرده است. امّا در تفاسیر، آن را به بخت النصّر، طالوت، پادشاهروم، هیتلر تطبیق داده اند، ولى برخى از آنان، با کلمه ى مقدّس «بَعثنا» که براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و«عباداً لنا» که براى افرادى همچون پیامبران بکار رفته است،سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آینده اى باشد که هنوز نیامده است. و شاید هم مصداق دیگرى داشته باشد.پیامها
1- از سنّت هاى الهى، نابودى مستکبران طغیانگر است. «بَعثنا علیکم»2- تحقّق وعده هاى الهى، به معناى کنار بودن انسان از وظیفه ى جهاد نیست. «بعثنا علیکم عباداً»
3- جهاد و مبارزه با مستکبران، مخصوص اسلام نیست. «بعثنا... اولى بأس شدید»
4- دست بالاى دست بسیار است. بنى اسرائیل طغیان کردند، خدا هم برتر از آنان را برایشان مسلطّ مى سازد. «بعثنا... اولى بأس شدید»
5- فراهم آوردن قدرت براى سرکوبى فتنه گران و سلب امنیّت از آنان، حتّى از طریق گشت خانه به خانه، کارى نیکو است. «فجاسوا خلال الدّیار»
6- پیشگویى هاى آسمانى، حتماً به وقوع مى پیوندد. «وعداً مفعولاً»
منبع: وبلاگ فرهنگ قرآن