تفسیر آیه 5 سوره اسراء

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: هر کس این سوره را بخواند و هنگام خواندن آیه ای که درباره پدر و مادر است دچار رقت قلب شود در بهشت اجری به او داده می شود که برابر ۲۴۰۰ پیمانه و هر پیمانه ای از تمام نعمت های دنیا بهتر است.
جمعه، 22 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفسیر آیه 5 سوره اسراء

سوره اسراء ( آیه 5)

فَإِذَا جَآءَ وَعْدُ أُولَهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَّنَآ أُوْلِى بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً«5»

پس همین که وعده‏ ى نخستین فتنه فرا رسد، گروهى از بندگان توانمند و جنگجوى خویش را (براى سرکوبى شما) بر انگیزیم. پس درون خانه ‏ها را جستجو کنند(تا فتنه‏ گران را یافته کیفر دهند) و آن، وعده ‏اى قطعى است.
 
نکته‏ ها
قرآن، براى آن گروهى که فسادگران بنى ‏اسرائیل را سرکوب مى‏ کنند، مصداقى بیان نکرده است. امّا در تفاسیر، آن را به بخت‏ النصّر، طالوت، پادشاه‏روم، هیتلر تطبیق داده‏ اند، ولى برخى از آنان، با کلمه‏ ى مقدّس «بَعثنا» که براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و«عباداً لنا» که براى افرادى همچون پیامبران بکار رفته است،سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آینده ‏اى باشد که هنوز نیامده است. و شاید هم مصداق دیگرى داشته باشد.
 
پیام‏ها
1- از سنّت‏ هاى الهى، نابودى مستکبران طغیان‏گر است. «بَعثنا علیکم»

2- تحقّق وعده‏ هاى الهى، به معناى کنار بودن انسان از وظیفه‏ ى جهاد نیست. «بعثنا علیکم عباداً»

3- جهاد و مبارزه با مستکبران، مخصوص اسلام نیست. «بعثنا... اولى بأس شدید»

4- دست بالاى دست بسیار است. بنى‏ اسرائیل طغیان کردند، خدا هم برتر از آنان را برایشان مسلطّ مى‏ سازد. «بعثنا... اولى بأس شدید»

5- فراهم آوردن قدرت براى سرکوبى فتنه‏ گران و سلب امنیّت از آنان، حتّى از طریق گشت خانه به خانه، کارى نیکو است. «فجاسوا خلال الدّیار»

6- پیشگویى ‏هاى آسمانى، حتماً به وقوع مى‏ پیوندد. «وعداً مفعولاً»


منبع: وبلاگ فرهنگ قرآن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.