استخراج و فراوری طلا

طلا یک فلز غیر واکنش‌پذیر است و به همین دلیل در پوسته زمین تقریبا در حالت خالص یافت می‌شود. این فلز از سنگ بسترهایی که در پوسته زمین یافت می شود، به دست می‌آید.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
استخراج و فراوری طلا
روش‌های بسیاری وجود دارد که برای خارج ساختن طلا از پوسته زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. راحت‌ترین و متداول‌ترین روش، تکنیک غربالگری طلا می‌باشد. البته، روشی مانند غربالگری بعد از افزودن آب به مخلوط خاکی آن نمی‌تواند در مقیاس صنعتی اجراء گردد. روش‌های صنعتی معمولاً برای فلزاتی که عمیقا در تخته سنگ‌ها قرار دارند، اجرا می‌گردد. یک مثال خوب از این روش‌ها، روش گودال باز است که در زیر شرح داده شده است.
 
ابتدا با استفاده از تکنیک‌های مختلف وجود فلزات گرانبها در پوسته زمین مشخص می‌گردد. برای این کار، روش‌هایی مانند استفاده از آشکار سازهای فلزی یا گرفتن تصاویر ماهواره‌ای به کار گرفته می‌شود.
 
هنگامی‌که تصویر گرفته شد، کامپیوترهای با دقت بالا به منظور تعیین عمقی که طلا در آن وجود دارد و همچنین میزان طلای موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش به کار گیری نوع مناسب تجهیزات اهمیت دارد.
 
استفاده از همه‌ی مجوزهای ضروری دولتی در این راستا مهم می‌باشد.
 
سپس فرایند مکانیکی شروع می‌گردد. در این روش، یک وسیله نقلیه سنگین به کار گرفته می‌شود با دریلی به منظور ایجاد گودال که بر روی آن نصب می‌گردد. این دریل توسط یک ماشین موتوری متصل به کامیون به صورت عمودی وصل شده و شروع به حفر گودال می‌کند.
 
سنگ معدن اولیه استخراج شده و برای بررسی مقدار طلای آن و همچنین به منظور تعیین این‌که آیا معدن کاری در آن نقطه یک فعالیت سود آور می‌باشد یا خیر، به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
 
هنگامی‌که این کار انجام شد، چندین نقطه دیگر با استفاده از دریل‌ها ایجاد می‌گردد.
 
در صورتی‌که مقدار بالایی طلا به دست آمد، آن‌ها به یک کارخانه آسیاب جهت پودر ساختن این فلز فرستاده می‌شود. در این‌جا، در صورت نیاز، طلا را با برشته کردن در دمای بالای 1000 درجه فارنهایت با کربن یا پردازش سیانید، خالص سازی می‌کنند و یا این‌که در یک اتوکلاو با سولفید اکسید می‌کنند و در نهایت طلای خالصی را به دست می‌آورند.
پردازش سیانید مهم‌ترین مرحله فراوری طلا می‌باشد.
 

پردازش سیانید

این روش در استخراج طلا هنگامی‌که طلای با کیفیت پایین به دست می‌آید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به واسطه ماهیت بسیار گران این فلز، نیاز به خالص سازی تا درجات بسیار بالا وجود دارد. استفاده از روش پردازش سیانید جهت دستیابی به طلای خالص بسیار با اهمیت می‌باشد. نحوه انجام این روش به شرح زیر می‌باشد.
 
فلز طلای با کیفیت پایین به قطعات کوچکی شکسته می‌شود و سپس بر روی یک پد که دارای شیارهایی در آن به منظور قرار دادن قطعات می‌باشد، نگه داری می‌شود.
سپس محلول رقیق سیانید بر روی این پد وارد می‌گردد.
سیانید، فلز را در خود حل می‌کند. این محلول که شامل طلای خالص می‌باشد، جمع آوری می‌گردد.
سپس محلول بر روی زغال چوب فعال عبور داده می‌شود. طلا یک فلز غیر واکنش‌پذیر است و به همین دلیل در پوسته زمین تقریبا در حالت خالص یافت می‌شود. قطعات طلا به درون زغال چوب فعال جذب شده و می‌توانند از طریق فرایندهای بیشتر جداسازی گردند.
طلا یا به صورت فیزیکی از کربن جدا شده و یا به صورت یک رسوب به دست آمده بعد از یک روش الکترولیتی استخراج می‌گردد.
در نهایت طلای خالص به دست آمده بعد از همه‌ی این فرایندها درون شمش‌های کوچکی به صورت قالب‌هایی در می‌آید. این شمش‌ها در پالایشگاه‌ها به منظور دستیابی به خلوص 90 درصد فراوری می‌گردند.
 

روش‌های عمده استخراج طلا

به طور کلی استخراج انواع سنگ معدن طلا به دور روش عمومی روباز و زیرزمینی انجام می‌‌پذیرد. استخراج سنگ معدن از معادن روباز به مراتب سهل‌تر و با سرمایه‌گذاری و هزینه‌های عملیاتی کمتری قابل انجام می‌باشد. در حال حاضر حدود 65 درصد استخراج سنگ‌های طلا دار در آمریکا از معادن روباز و 35 درصد از معادن زیرزمینی صورت می‌گیرد.
 
مهم‌ترین عواملی که انتخاب بین روشهای استخراج روباز و زیرزمینی را تعیین می‌نماید، هزینه‌های استخراج و بازیافت سنگ معدن می‌باشند. در معادن روباز از آنجائی که هزینه باطله‌برداری و جدا نمودن باطله موجود در ذخیره جزء هزینه‌های استخراج محسوب می‌شود، لذا نسبت باطله‌برداری به سنگ معدن استخراجی بعنوان عامل مقایسه هزینه‌های استخراج محسوب می‌شود. لذا نسبت باطله‌داری به سنگ معدن استخراجی بعنوان عامل مقایسه هزینه‌های استخراج معادن روباز و زیر زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
طلا به عنوان یکی از فلزات گران قیمت و ارزشمند، علاوه بر مصارف زینتی آن، به عنوان پشتوانه پولی در سیستم بانکی هر کشور می‌تواند در مهار تورم بسیار مؤثر واقع گردد. بنابراین شناسایی و اکتشاف ذخایر طلا حتی به صورت بر جا نیز تورم زداست. اما اثرات این مهم هنگامی نمود خارجی و قابل لمس مشهود خواهد داشت که بتوان عملیات فرآوری و استحصال آن را نیز از کانسنگ مربوط انجام داد.
 
در بسیاری از نقاط جهان، طلا هنوز توسط اشخاص معدنکاری شده و در محل به طلای خام قابل فروش تبدیل می شود. عمل فوق با فرآیندهای مکانیکی و دستی مانند لاوک شویی (جدایش گرانشی)، آسیا کردن و ملقمه سازی انجام می شود. ملقمه سازی بدین صورت انجام می‌شود که در آن یک دوغاب از کانه طلا دار خرد شده را بر روی ورقه‌های مسی جیوه اندود عبور می‌دهند. ملقمه طلای حاصل را برای Scraping بطور دوره‌ای جدا می‌کنند. ذرات طلای بسیار ریزدانه را نمی توان با این روش ها جدا کرد و در بسیاری از موارد بویژه در برزیل، روش سیانوری را برای استحصال طلای بازمانده پیشنهاد کرده‌اند. وقتی که طلا در ماسه‌های رودخانه‌ای مساحت گسترده‌ای را بپوشاند، ماده معدنی را براحتی معدنکاری کرده، با لایروب های شناور فرآوری می کنند. برای نمونه، در سیبری و شمال قاره آمریکا از این روش معدنکاری استفاده می‌شود.
 
بیش از 90 درصد سنگهای معدنی طلا دار کشورهای غربی سنگهای معدنی طلادار اولیه می‌باشد که عمدتا بصورت زیرزمینی استخراج می‌گردند. در آفریقای جنوبی و کانادا به ترتیب 100 درصد و 70 درصد معادن به طریقه زیرزمینی ولی در آمریکا حدود 35 درصد به روش زیرزمینی و بقیه معادن به روش روباز استخراج می‌گردند.
 
بیشتر معادن زیرزمینی که به صورت رگه‌ای می‌باشند در اعماق زیاد (یک تا 4 کیلومتر) قرار دارند و در آفریقای جنوبی ماهیانه حدود 250 هزار تن سنگ استخراج می‌گردد، بیش از 125 کیلومتر تونل در سال حفاری می‌شود و بیش از 8000 نفر کارگر معدن دارد.
 
منبع: Buzzle


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.