انواع گوناگون بیماری‌های استخوان

انواع مختلفی از بیماری‌های استخوان وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلالات نادر استخوان که کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، این مقاله را مطالعه کنید.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
انواع گوناگون بیماری‌های استخوان
استخوان‌ها جزء جدایی ناپذیری از آناتومی سیستم اسکلتی بدن انسان می‌باشند. در حالی‌که سیستم اسکلتی نوزادان در هنگام تولد دارای حدود 300 استخوان می‌باشد، حدود 206 استخوان با اشکال و اندازه‌های مختلف در اسکلت انسان بالغ وجود دارد. در حالی‌که برخی از استخوان‌ها سخت و فشرده هستند، برخی دیگر سبک و متخلخل می‌باشند. استخوان‌ها و غضروف‌ها چارچوب داخلی بدن را تشکیل می‌دهند. عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها، ویژگی‌های آناتومی دیگری هستند که از استخوان‌ها پشتیبانی کرده و نقشی حیاتی در کمک به حرکت ما ایفاء می‌کنند. مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و پروتئینی به نام کلاژن برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری می‌باشد. بنابراین، کمبود این مواد معدنی یا کلاژن ها می‌توانند باعث بروز بیماری‌های استخوان گردند. در این مقاله، ما نگاهی به انواع مختلف بیماری‌های استخوان که می‌تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد، خواهیم داشت.
 

انواع اختلالات استخوان

اختلالات استخوانی می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. در حالی‌که برخی از مردم ممکن است در نتیجه‌ی نقص‌های ژنتیکی یا خطاهای ارثی متابولیسم به بیماری‌های استخوان مبتلا باشند، اما برخی دیگر از مردم ممکن است بیماری‌های مخرب استخوانی را بعدها و در طول زندگی توسعه دهند. در زیر برخی اطلاعات در رابطه با تعدادی اختلالات نادر استخوان که ممکن است کودکان و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد، ارائه شده است.
 

پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری‌ای است که با از دست دادن تدریجی تراکم مواد معدنی استخوان تشخیص داده می‌شود. استخوان‌ها به عنوان بافت‌هایی که دارای توانایی خود ترمیمی هستند، طبقه بندی می‌شوند. با این‌حال، در برخی افراد مسن، معدنی شدن استخوان‌ها به شیوه‌ای صحیح رخ نمی‌دهد. این کار منجر به توسعه‌ی فضاهای خالی درون استخوان‌ها می‌گردد و در نتیجه باعث شکننده شدن استخوان خواهد شد. این افراد مبتلا به استئوپنی که بیماری‌ای است که در آن تراکم مواد معدنی استخوان‌ها کمتر از حد نرمال است، خواهند شد و در معرض خطرات بیشتر توسعه‌ی پوکی استخوان قرار خواهند داشت. در مورد افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند، حتی آسیب‌های خفیف نیز می‌تواند باعث توسعه‌ی شکستگی‌ها و ترک‌هایی در استخوان گردد.
 

اُستئوآرتریت

اُستئوآرتریت یکی دیگر از اختلالات رایج استخوان می‌باشد. این بیماری فرم رایج آرتریت بوده که توسط تخریب مفاصل به علت شکستگی غضروف تشخیص داده می‌شود. غضروف اشاره به بافت همبند داشته که انتهای استخوان‌ها را پوشش داده و به عنوان یک پوشش محافظ برای استخوان‌ها عمل می‌کند. هنگامی‌که این بافت با مسن‌تر شدن ساییده می‌شود، استخوان‌ها شروع به مالش در مقابل همدیگر می‌کنند. اصطکاک بین استخوان‌ها باعث التهاب شده و ممکن است منجر به توسعه رشد بیش از حد استخوان شده که اشاره به زایده‌های استخوانی دارد. درد مفصل، سفت شدن و کاهش محدوده‌ی حرکتی مفصل آسیب دیده برخی از علائم این اختلال استخوانی می‌باشد.
 

راشیتیسم

در حالی‌که مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر برای داشتن استخوان‌هایی سالم ضروری می‌باشند، ویتامین D نیز در فهرست مواد غذایی‌ای که برای رشد مناسب استخوان لازم است، قرار داده می‌شود. کمبود ویتامین D می‌تواند باعث بروز اختلال استخوان در دوران کودکی به نام راشیتیسم گردد. راشیتیسم یک نوع اختلال استخوان است که به معدنی شدن نامناسب استخوان‌ها به واسطه‌ی کمبود ویتامین D یا جذب ضعیف ویتامین D توسط روده‌ها نسبت داده می‌شود. نرم شدن استخوان‌ها علامت مشخص این اختلال بوده و بنابراین افراد مبتلا را در معرض شکستگی‌های استخوان قرار می‌دهد. بیماری‌های استخوان می‌توانند مادرزادی یا محیطی باشند. در این شرایط ممکن است استخوان‌ها به راحتی خم شده یا شکسته شوند. درد در عضلات و استخوان‌ها نیز در این شرایط ممکن است توسط بیمار تجربه شود. این بیماری متابولیکی می‌تواند افراد بزرگسال را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در مورد بزرگسالان، به این بیماری متابولیکی استخوانی به عنوان نرمی استخوان یا استئومالاسی اشاره می‌شود.
 

استئوپتروز

استئوپتروز یکی از بیماری‌های نادری است که توسط سخت شدن استخوان‌ها تشخیص داده می‌شود. این بیماری یک نوع شرایط ارثی بوده و اعتقاد بر این است که به علت جهش در ژن‌هایی که مرتبط با تشکیل، توسعه و عملکرد سلول‌های اختصاصی به نام استئوکلاست، رخ می‌دهد. این سلول‌ها نقشی حیاتی در تجزیه بافت‌های قدیمی استخوان و تسهیل جایگزینی بافت قدیمی با بافت جدید دارند. بنابراین، هنگامی‌که استئوکلاست‌ها قادر به انجام عملکرد خود نباشند، بافت استخوانی جدید بر روی بافت قدیمی رسوب کرده و بنابراین باعث متراکم شدن استخوان‌ها می‌گردد. ساختار غیر نرمال استخوان‌ها ممکن است آن‌ها را مستعد شکستگی سازد.
 

اختلال استخوان‌ زایی

بیماری اختلال استخوان ‌زایی در فهرست بیماری‌ها و اختلالات استخوانی قرار داشته و به دلیل جهش در ژن‌های خاص ایجاد می‌شود. جهش‌ها به شیوه‌های مختلف ساخت کلاژن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، بسیار مستعد ابتلا به شکستگی‌های استخوان هستند. اگرچه هشت فرم از اختلال استخوان‌زایی شناسایی شده، اما اعتقاد بر این است که فرم نوع دو شدیدترین نوع این بیماری می‌باشد. همان طور که قبلا ذکر شد، جهش‌ها در ژن‌های خاصی باعث بروز مشکلاتی در تولید ناکافی کلاژن یا ایجاد نقص‌هایی در ساختار کلاژن می‌گردد. ژن‌های درگیر در این بیماری استخوانی شامل COL1A1، COL1A2، CRTAP و LEPRE1 است.
 

بیماری پاژه

این بیماری یک بیماری استخوانی دیگر است که در نتیجه‌ی فرایند بارسازی غیر نرمال استخوان رخ می‌دهد. شیوع این بیماری در کودکان نسبتاً پایین می‌باشد و معمولاً بزرگسالان را مبتلا می‌سازد. بزرگ شدن استخوان‌ها یا تغییر شکل استخوان می‌تواند در نتیجه‌ی این بیماری رخ دهد. چنین استخوان‌های غیرنرمال یا بدفرمی ممکن است بر روی اعصاب تأثیر گذاشته و باعث درد شوند. جمجمه، ستون فقرات، استخوان‌های ران، ترقوه، استخوان بالایی بازو و استخوان های واقع در منطقه‌ی لگن خاصره به طور معمول توسط این بیماری تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اعتقاد بر این است که افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری هستند، در معرض خطر بزرگتر توسعه‌ی این بیماری قرار دارند. معمولاً، یک عفونت ویروسی باعث تحریک توسعه‌ی این بیماری استخوانی در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، می‌گردد.
 

سرطان استخوان

سرطان اشاره به تقسیم غیر نرمال و کنترل نشده‌ی سلول‌ها دارد که منجر به توسعه رشد تومور بدخیم می‌گردد. سرطان اولیه استخوان اشاره به تقسیم غیر نرمال سلول‌ها در بافت‌هایی دارد که باعث ساخت استخوان‌ها می‌گردند. استئوسارکوم و کندروسارکوم دو نوع سرطان هستند که از خود استخوان منشأ می‌گیرند. سرطان ممکن است در بخش دیگری از بدن شروع شده و به استخوان‌ها گسترش یابد. درد استخوان، متورم شدن این ناحیه و توسعه‌ی توده‌ای بر روی استخوان آسیب دیده، خستگی و استخوان‌های ضعیف برخی از علائم سرطان استخوان می‌باشد.
 
در نهایت، بیماری‌های استخوان می‌تواند مادرزادی یا محیطی باشد. این بیماری‌ها می‌توانند به واسطه‌ی عفونت‌ها، متابولیسم ناقص یا تقسیم غیر نرمال سلولی رخ دهند. در حالی‌که عفونت‌ها می‌توانند با کمک دارو درمانی درمان گردند، اما دنبال کردن عادات غذایی سالم نیز می‌تواند به پیشگیری از برخی بیماری‌هایی که در نتیجه‌ی کمبود مواد غذایی رخ می‌دهد، کمک کند. درمان گسترده اختلالات ژنتیکی استخوان و سرطان استخوان مورد نیاز می‌باشد.
 
منبع: Smita Pandit - HealthHearty


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.