بازار مالی چیست؟

اصطلاح بازار مالی می‌تواند تا حدودی گیج‌کننده باشد، چرا که با عبارات زیادی همراه است که شامل بازارهای سرمایه، وال استریت و حتی کلمه "بازار" به معنای واقعی کلمه می‌شود. از منظری دیگر در برگیرنده سهام، اوراق‌قرضه و مشتقات آن، مبادلات خارجی و کالا هستند. بازار مالی جایی است که کسب و کارها برای رشد و توسعه به آنجا رفته و شرکت‌ها و موسسات ریسک‌های سرمایه گذاری را کاهش می‌دهند.
دوشنبه، 25 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
بازار مالی چیست؟
بازار مالی چیست؟
اصطلاح بازار مالی می‌تواند تا حدودی گیج‌کننده باشد، چرا که با عبارات زیادی همراه است که شامل بازارهای سرمایه، وال استریت  و حتی کلمه "بازار" به معنای واقعی کلمه می‌شود. از منظری دیگر در برگیرنده  سهام، اوراق‌قرضه و مشتقات آن، مبادلات خارجی و کالا هستند. بازار مالی جایی است که کسب و کارها برای رشد و توسعه به آنجا رفته و شرکت‌ها و موسسات ریسک‌های سرمایه گذاری را کاهش می‌دهند. یک بازار مالی اصطلاحی کلی است که مصاق های زیادی دارد. هر محل کسب و کاری که در آن تجارتی انجام شود به عنوان بازار مالی است.
 
بازار مالی چیست؟

انواع بازارهای مالی
یکی از انواع بازار مالی بورس است، که در آن مجموعه ای از مبادلات صورت می پذیرد تا در آن شرکت‌های موفق به جمع‌آوری مبالغ هنگفتی پول نقد و سرمایه می‌گردند. سهام شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی از طریق دلالان معاملات به سرمایه گذاران علاقه مند فروخته می‌شوند. سرمایه گذاران بازار مالی زمانی که شرکت‌ها درآمد خود را افزایش می‌دهند سود می‌برند. این باعث رشد اقتصاد هر کشوری خواهد شد.عملیات مربوط به خرید سهام آسان است، اما دانش زیادی برای خرید سهام شرکت های مناسب لازم است.

چگونگی کار و معاملات  بازار مالی   و سهام  به اقدامات و تصمیمات هر دو طرف خریدار و فروشنده در ارتباط با برداشت‌های آن‌ها از فروش سهام شرکت‌ها بستگی دارد.

آیا واژه بودجه مشترک را در بازار مالی شنیده اید؟ بودجه‌های مشترک توانایی خرید تعداد زیادی از سهام را در یک زمان به شما می‌دهد.. به هر حال، این روشی است که آن‌ها را به یک ابزار آسان‌تر برای سرمایه‌گذاری کلان تر نسبت به سهام فردی تبدیل می‌کند. آن‌ها با کاهش نوسانات بازار مالی ، تاثیر مثبتی  بر اقتصاد هر کشوری دارند. با وجود مزایای آن‌ها، شما هنوز باید یاد بگیرید که چگونه یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب را انتخاب کنید.

از نگاه نظارتی بازار مالی جایی است که سازمان‌ها برای دریافت وام‌های بسیار بزرگ می‌روند. زمانی که قیمت سهام بالا می‌رود، قیمت اوراق‌قرضه کاهش می‌یابد. انواع مختلفی از اوراق‌قرضه، از جمله اوراق‌قرضه خزانه‌داری، اوراق‌قرضه شرکتی، و اوراق‌قرضه شهرداری ها وجود دارد. اوراق‌قرضه بخشی از نقدینگی مورد نیاز نهاد مربوطه را تامین می‌کنند که تا  اقتصاد آن کشور را به آرامی حفظ ‌کند.
 
در بازار های مالی نکته مهم این است که رابطه بین اوراق ‌قرضه خزانه‌داری و اوراق خزانه درک گردد. وقتی که  ارزش واقعی و اسمی اوراق‌ قرضه خزانه‌داری کاهش یابد، بازدهی مورد نظر جبران خواهد شد. ولی زمانی که اوراق خزانه افزایش می‌یابد، مواردی مانند نرخ بهره وام مسکن نیز بالطبع آن افزایش می‌یابد. حال وضعیت قزینه آن را ببینیم یعنی ،حتی بدتر از این، زمانی که ارزش خزانه‌داری کاهش می‌یابد، ارزش ارز ملی نیز افزایش می‌یابد. این وضعیت باعث افزایش قیمت واردات خواهد شد که می‌تواند باعث تورم شود.
 
بازار مالی چیست؟

اجزا بازار مالی
یکی از اجزا بازار های مالی، بازار کالا است. این بازار ها جایی است که شرکت‌ها و موسسات پیش از خرید یا فروش منابع طبیعی، ریسک‌های کاری آینده خود را جبران می‌کنند. از آنجا که قیمت کالاهایی مثل نفت، ذرت و طلا بسیار متغیر است، امروزه شرکت‌ها می‌توانند بر روی یک قیمت مشخص کار و پروژه خود را ببندند. از آنجا که این مبادلات در بازار مالی عمومی است، بسیاری از سرمایه گذاران تنها و تنها  برای کسب سود و استفاده از کالاهایی که کمتر نیاز با فرآوری دارند تجارت می‌کنند. برای مثال، اکثر آن‌ها هیچ قصدی برای خرید مقادیر زیادی از امحا و احشا دام ها ندارند.

نفت یکی از  مهم‌ترین محصولات در بازار مالی و طبعا اقتصاد جهانی و به خصوص ایالات متحده است. این کالا برای حمل و نقل، محصولات صنعتی، پلاستیک، گرمایش و تولید برق به کار می‌رود. زمانی که قیمت نفت بالا می‌رود، تاثیر آن بر قیمت گاز را در حدود یک هفته بعد مشاهده می شود. اگر قیمت نفت و گاز بالا بماند، تاثیر آن بر قیمت‌های مواد غذایی و حتی خدمات را در کمتر از  شش هفته مشاهده خواهد شد.
 
بازار آینده کالاها قیمت نفت را تعیین می‌کند. آینده شما چه خواهد بود؟ آن‌ها راهی برای پرداخت امروز هستند که فردا تحویل داده می‌شود. این مساله برخی از نوسانات اقتصاد کشورها را حذف و حتی بهبود می بخشد. چنین سناریویی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های آینده کالاهای حیاتی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنند را کنترل کنند.

بازار مالی چیست؟

آینده در بازار مالی
کلمه آینده ضریب نفوذ افراد و تاجران را با مجوز دادن و یا اعطای تسهیلات برای خرید کالا افزایش می‌دهد. این اهرم می‌تواند سود بیش از اندازه برای ذینغع های کسب و کار ایجاد کند، البته اگر معامله کنندگان درست پیش بینی کنند. در عین حال اگر اشخاص شاغل در کسب و کار به اندازه کافی اشتباه فکر کنند، شور بختانه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر بازار مالی داشته باشد و در واقع نوسان کلی را به سیستم تحمیل می کند. تجارت کالاها در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ ثمره افزایش قیمت نفت بود که منجر به شورش‌های غذایی و حتی بهار عربی شد.

یکی دیگر از کالاهای مهم طلا است، در بازار های مالی به عنوان حصاری در مقابل تورم خریداری می‌شود. هم چنین قیمت طلا زمانی بالا می‌رود که عدم ثبات اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. در گذشته هر دلار را می شد به قیمت طلا معاوضه کرد. با این حال، هنگامی که آمریکا از استاندارد طلایی خارج شد، این رابطه با پول از دست داد. با این حال، بسیاری از مردم به طلا به عنوان جایگزین امن‌تر برای پول نقد یا ارز نگاه می‌کنند.

یکی از مشتقات بازار مالی محصولات مالی پیچیده‌ای هستند که ارزش خود را براساس دارایی‌های پایه و زیر ساختی قرار می‌دهند. سرمایه گذاران حرفه ای و صندوق‌های تامینی از آن‌ها برای گسترش دستاوردهای بالقوه مالی و اعتباری خود استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۰۷، سرمایه‌ هایی که بازده‌هی عالی آن‌ها برای سرمایه گذاران با کیفیت بالاداشتند، محبوبیت پیدا کرد. از آنجا که سرمایه گذاران بازار مالی به شدت روی اصطلاح آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند، برخی معتقدند که این مورد نوسانات بازار سهام و بنابراین اقتصاد آمریکا را کاهش داده است.
 
حتی قبل از این، سرمایه گذاران ماهیت پرمخاطره خود را نشان داده بودند. در سال ۱۹۹۷، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار مالی دنیا در زمان "مدیریت سرمایه" بلند مدت، اقتصاد ایالات‌متحده را به سراشیبی سقوط رساند.

بر اساس آمار های بانک جهانی تقریبا یک چهارم معاملات توسط بانک‌ها برای مشتریان شان انجام می‌شود تا نوسانات تجارت در خارج از کشور را کاهش دهند. این بازار بر نرخ ارز و در نتیجه ارزش دلار و سایر ارزها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. نرخ ارز براساس تقاضا و تامین ارز یک کشور و همچنین ثبات اقتصادی و اقتصادی این کشور متکی است.
 
وظایف بازار مالی
بازارهای مالی یک بستر مناسب جهت سیستم های باز و تنظیم‌ شده برای شرکت‌ها ایجاد می‌کنند تا مقادیر زیادی سرمایه را به دست آورند. این کار از طریق بازار سهام و اوراق‌قرضه انجام می‌شود. بازارهای مالی هم چنین به این شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تنش های ناشی  از ریسک های احتمالی را جبران کنند. آن‌ها این کار را با خدمات، کالا، قراردادهای آتی تبادل ارز، و مشتقات دیگر انجام می‌دهند.

از آنجا که بازارهای مالی عمومیت دارند، در نتیجه مسیری باز و شفاف برای تعیین قیمت‌ها در همه موارد قابل  معامله فراهم می‌کنند. یک بازار مالی تمامی دانش موجود در مورد هر چیزی که معامله می‌شود را منعکس می‌کند. این کار هزینه کسب اطلاعات را کاهش می‌دهد زیرا در حال حاضر اطلاعات هزینه خود را دارد.
 
و در نتیجه یک بازار مالی به اندازه محض بازارهای زیر مجموعه خود نقدینگی لازم را تامین می‌کند. به دیگر سخن، فروشندگان هر زمانی نیاز به افزایش وجه نقد داشته باشند، می‌توانند دارایی‌ها را تنزیل کرده و تبدیل به نقدینگی کنن. رعایت اندازه هم چنین هزینه انجام کسب‌وکار را کاهش می‌دهد. البته به شرطی که شرکت‌ها برای پیدا کردن خریدار به اندازه کافی تمایل به فروش داشته باشند.

منبع: thebalance.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.