به چه عللی کهیر بروز می‌کند

کهیر منجر به درد و ناراحتی فراوان در فرد بیمار می‌گردد. اما آیا شما علت بروز این عارضه را می‌دانید؟ در این مقاله اطلاعاتی در این رابطه ارائه می‌گردد.
پنجشنبه، 28 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
به چه عللی کهیر بروز می‌کند
کهیر یک پدیده بسیار شایع است که تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار داده و در زنان بیشتر از مردان شایع است. این عارضه مشابه جوش‌های پوستی بوده و اکثر علائم این دو بیماری نیز مشابه هم می‌باشد. همانند همه اختلالات پوستی، علل بروز آن بر حسب درجات مشکلات مراقبت از پوست متنوع است. علائم کهیر شامل خارش و خراش دهی پوست همراه با قرمزی و تورم بخش‌های آسیب دیده می‌باشد.
 
کهیر هنگامی‌که بدن در تماس با آلرژن‌ها قرار می‌گیرد، تشکیل می‌شود. هنگامی‌که این عارضه اتفاق می‌افتد، بدن هیستامین‌هایی را از سلول‌های ماستوسیت درون جریان خون به منظور مبارزه با مهاجمان انتشار می‌دهد و این موضوع باعث نشت مایع از رگ‌های خون می‌گردد. سپس این موارد منجر به تورم و بزرگ شدن ناحیه آسیب دیده پوست می‌گردد. کهیر می‌تواند بر روی هر بخش از بدن توسعه یابد و ممکن است به اشکال و اندازه‌های مختلف مشاهده شود. این عارضه در عرض چند ساعت از یک بخش از بدن به بخش‌های دیگر نیز سرایت می‌کند.
 

دوره زمانی بروز کهیر

معمولاً، کهیر برای کمتر از 24 ساعت بر روی پوست باقی می‌ماند و عمدتاً خود به خود درمان می‌گردد. در اکثر موارد دیگر مانند کهیر حاد، این عارضه ممکن است زیر 6 هفته ادامه یابد. در این صورت کهیر در بخش‌های مختلف بدن توسعه یافته و دوره بهبودی از این بیماری حدود 6 هفته به طول می‌انجامد. گزش حیواناتی خاص و برخی از گیاهان می‌تواند باعث بروز انواع مشابهی از واکنش‌های آلرژیک شود که منجر به بروز کهیر بر روی پوست می‌گردد. کهیر مزمن الگوی مشابهی را دنبال کرده و برای بیش از 6 هفته به طول می‌انجامد. بنابراین، ارائه نتایج دقیق در باره‌ی این که این بیماری تا چه مدت ادامه می‌یابد، نسبتاً مشکل است. 
 

علل بروز کهیر

گمانه زنی‌های زیادی در رابطه با علل بروز کهیر وجود دارد. برخی محققان معتقدند که کهیر به دلیل آلرژی به برخی غذاهای خاص رخ می‌دهد، در حالی‌که برخی دیگر از محققان تصور می‌کنند که این بیماری تنها به دلیل نیش حشرات ایجاد می‌گردد. علل هر دو نوع کهیر مزمن و حاد می‌تواند متفاوت باشد. در این‌جا در رابطه با علل شایع کهیر صحبت می‌کنیم.
 

واکنش‌های آلرژیک

کهیر به صورت یک واکنش آلرژیک به داروها و یا غذاها رخ می‌دهد. در موارد حساسیت به غذاها، کهیر ممکن است بلافاصله بعد از مصرف و یا چند ساعت بعد از مصرف این غذاها بروز کند. در حالی‌که، برای انواع مختلف داروها، زمان واکنش ممکن است متفاوت باشد. برخی از داروها ممکن است بلافاصله بعد از اولین دوز منجر به بروز کهیر شوند، در حالی‌که برخی داروهای دیگر حتی تا یک هفته بعد نیز این علائم را نشان نمی‌دهند.
 
مشاهده شده که آلرژی به غذاها توسط مصرف غذاهای تازه ایجاد می‌گردد. شایع‌ترین غذاهای حساسیت زا شامل گوجه فرنگی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، محصولات لبنی، خشکبار، افزودنی های غذایی و گندم می‌باشد. داروهای خاصی مانند داروهای ضد درد، آنتی بیوتیک‌ها، واکسن‌ها و داروهای گیاهی نیز ممکن است منجر به تشکیل کهیر شوند.
 

عفونت‌ها

کهیر معمولاً در نتیجه‌ی بروز عفونت نیز ایجاد می‌گردد. این عفونت‌ها می‌تواند شامل عفونت‌های ویروسی که علت شایع کهیر در کودکان است، تب و آنفولانزا یا بیماری‌های دیگر مانند گلو درد، عفونت‌های مجاری ادراری و قارچ پای ورزشکاران باشد. این عفونت‌ها می‌تواند حتی شامل عفونت‌های مزمن مانند عفونت‌های سینوسی، هپاتیت ویروسی و زخم معده نیز باشد. عفونت‌های دیگر شامل خارش ژوک، آبله مرغان کرم حلقه دار یا عفونت قارچی ریوی نیز می‌باشد.
 

گزش حشرات

نیش حشرات خاصی مانند حشره تختخواب یا ساس نیز می‌تواند باعث بروز کهیر شود. این گزش باعث ابتلای سریع فرد به کهیر می‌گردد. گزیدگی حشره تختخواب یا ساس نوعی از سم را به درون بدن انتشار داده و بدن با انتشار هیستامین به منظور مقابله با اثر این سم واکنش نشان می‌دهد. هنگام انجام این کار، مایعی از رگ‌های خون به درون جریان خون انتشار یافته و باعث بروز کهیر می‌گردد.
 

حیوانات و گیاهان

گزش حیواناتی خاص و برخی از گیاهان می‌تواند باعث بروز انواع مشابهی از واکنش‌های آلرژیک شود که منجر به بروز کهیر بر روی پوست می‌گردد. برخی گیاهان مانند گیاه پیچک سمی آمریکایی می‌تواند منجر به بروز واکنش و ایجاد کهیر گردد.
 

مواد شیمیایی

برخی افراد به برخی مواد شیمیایی خاص و موادی مانند رنگ‌ها، پاک کننده‌ها، اقلام پلاستیکی و مواد آرایشی حساسیت دارند. این موارد می‌تواند حتی شامل مواد خاصی مانند نقره، نیکل و یا پلاستیک باشد که در جواهرات یافت می‌شود. برخی مواد رایج که باعث ایجاد کهیر می‌شوند شامل صابون‌ها، مواد شوینده، لاتکس و پاک کننده‌های شیمیایی می‌باشند.
 

عوامل زیست محیطی

تعدادی از افراد وجود دارند که به واسطه‌ی عواملی مانند نور خورشید، باد، سرما یا گرما به عارضه کهیر مبتلا می‌شوند. همچنین، انواع خاصی از تمرینات وجود دارد که می‌تواند منجر به فشار و ارتعاش دائمی پوست شده و در نتیجه باعث بروز کهیر شوند.
 
استرس چگونه می‌تواند باعث بروز کهیر شود؟ این فاکتور بسیار مورد بحث قرار گرفته و هیچ دلیل واضحی به منظور اثبات این موضوع وجود ندارد. استرس می‌تواند منجر به بروز واکنش های فیزیولوژیکی مانند سردرد شود و یک پدیده بسیار شایع برای وقوع کهیر به شمار نمی‌رود. با این‌حال، برخی محققان معتقدند که تنش یکی از فاکتورهای بروز کهیر می‌باشد.
 
اگرچه عواملی که باعث بروز کهیر می‌شود، ذکر گردید، اما برخی، مواقع تعیین دقیق علت بروز این پدیده مشکل است. بسیاری از پزشکان معتقدند که حتی حذف عوامل خاص نیز تضمین کننده‌ی عدم وقوع کهیر نیست. بنابراین، بهتر است به جای پیشگیری به دنبال یافتن شیوه‌های درمان مؤثرتر این پدیده باشیم.
 
در مجموع باید گفت بیماری کهیر، نوعی حساسیت پوستی است که موجب خارش در کل بدن می‌شود و می‌تواند به دو صورت پوستی و مخاطی نمایان شود. بیماری کهیر می‌تواند پوست و دستگاه گوارش را گرفتار خود کند. همچنین موجب درد شکم، تنگی نفس و گاهی آسم می‌شود.
 
این بیماری دارای علل مختلفی است و به صورت حاد و مزمن مشاهده شود. عواملی مانند وراثت، مصرف غذای خاص که فرد پس از آن دچار حساسیت شود، مصرف داروها، عفونت، بیماری انگلی، ویروسی یا باکتریای‌ی، بیماریهای غدد داخلی مانند دیابت، تیروئید و سرطان می‌توانند موجب بروز کهیر شوند.
 
منبع: Buzzle


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما