درمان غیر دارویی کهیر

کهیر یکی از بیماری های پوستی است که در صورت مزمن شدن می تواند برای فرد مبتلا بسیار آزار دهنده باشد. در این مقاله سعی نموده ایم به صورت مختصر و مفید برخی درمان های غیر دارویی برای تسکین این بیماری آلرژیک را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 9 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
درمان غیر دارویی کهیر

کهیر چیست؟

کهیرها عبارتند از بثورات پوستی قرمز رنگ که معمولاً با خارش همراه بوده و متخصصان علت اصلی ایجاد آنها را آلرژن ها معرفی کرده اند. آلرژن ها در حقیقت عواملی هستند که بدن نسبت به آن ها واکنش آلرژیک از خود نشان می دهد. این مواد در حقیقت سمی نبوده ولی بدن برخی افراد آن ها را تهدید دانسته و در برابرشان واکنش نشان می دهد.
وقتی بدن فرد در معرض برخی مواد حساسیت زا قرار می گیرد، پروتئینی به نام هیستامین آزاد می کند. وقتی هیستامین ترشح می شود، پلاسمای خون از مویرگ های سطح پوست ترواش کرده و بثورات پوستی و یا همان کهیرها را ایجاد می کند.  
 

آیا کهیر علتی نگران کننده دارد؟

اگر چه کهیر در حقیقت واکنش آلرژیک بدن به برخی آلرژن ها محسوب می شود، اما برخی از موارد زیر می توانند موجب بروز این شرایط و یا تشدید آن گردند:

استرس
برخی داروها
نیش یا گزیدگی حشرات
نور آفتاب
هوای سرد
عفونت
دیگر بیماری های زمینه ساز
 
شناسایی تشدید کننده های کهیر پوستی، برای مبتلایان به این بیماری امری ضروری و حیاتی محسوب می شود. اگر بتوانید این عوامل را شناسایی کرده و از آن ها دوری کنید، قادر خواهید بود از شکل گیری و تشدید کهیرهای پوستی پیشگیری کنید.
 
کهیرها معمولاً حداکثر پس از 24 ساعت از بین می روند و به درمان خاصی نیاز ندارند. اما اگر هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید، لازم است هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید:

سرگیجه
تورم در گلو و یا صورت
مشکلات تنفسی
 
موارد بالا برخی علائم واکنش های شدید آلرژیک بوده که نیاز به درمان و رسیدگی اورژانسی دارند. اما اگر کهیرهای شما از نوع شدید نبوده این مقاله را تا به انتها بخوانید تا با روش های سریع و آسان برای خلاص شدن از این مهمان های ناخوانده آشنا شوید.
  

درمان های خانگی

در بیشتر موارد درمان های خانگی به شدت کمک کننده بوده و با استفاده از آن ها می توانید تا حد زیادی کهیرهای خود را تسکین دهید. در ادامه به برخی از این درمان ها اشاره می کنیم:
 
استفاده از کمپرس سرد
برای تسکین خارش و سوزش می توانید یک شیء سرد را بر روی محل خارش قرار دهید. این شیء خنک می تواند یک کمپرس یخ باشد و یا چند تکه یخ که در حوله ای قرار داده اید. سپس آن را به مدت 10 دقیقه در موضع مد نظر بگذارید تا خارش و سوزش از بین برود و آرام شوید. این کار را به هر اندازه می خواهید می توانید در طول روز تکرار کنید.
 
به حمام رفته و بدن خود را با یک محلول ضد خارش بشویید
محصولات زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را در وان حمام ریخته و با استفاده از آن ها خارش های خود را تسکین دهید. یکی از این محلول ها که ماده اصلی تشکیل دهنده آن جو دو سر است با نام داروی جو دو سر کلوئیدی[1]، در داروخانه ها موجود است. اضافه نمودن یک یا دو مشت جوش شیرین به وان حمام نیز می تواند به عنوان یک تسکین دهنده عمل کند.
 
از مصرف موادی که التهابات و خارش های پوستی را تشدید می کنند، اجتناب کنید.
برخی صابون ها ممکن است باعث خشکی پوست شده و کهیرهای شما را بدتر کنند. بنابراین همیشه از صابون های مناسب برای پوست های حساس استفاده کنید. معمولاً در این نوع صابون ها از اسانس ها و دیگر مواد شیمیایی تحریک کننده پوست، استفاده نمی شود.
همچنین باید از مصرف لویسون ها و نرم کننده های تحریک کننده پوست اجتناب کنید.
 
از گرما اجتناب کنید
گرما می تواند خارش ها و کهیرهای پوستی شما را تشدید کند. پوشیدن لباس های نخی، نازک و خنک می تواند به جریان هوا کمک کند و در نتیجه بدنتان خنک بماند. از نشستن در نور مستقیم آفتاب اجتناب کند.
 

درمان های طبیعی

اگر درمان های بالا را امتحان کردید ولی آنگونه که شاید و باید نتیجه نگرفتید و از سویی هنوز مایل به استفاده از داروهای شیمیایی نیستید، می توانید برخی درمان های طبیعی را که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، امتحان کنید.
درمان هایی که در ادامه می آید مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا نیستند، به همین دلیل مصرف آن ها را با احتیاط انجام دهید.
 
فندق افسونگر[2]
جوهر مازو یا تنین های موجود در گیاه فندق افسون گر می تواند به تسکین التهابات و خارش ها کمک کند. شما می توانید خودتان این معجون را با حداکثر دوز جوهر مازو تهیه کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

1. 5 تا 10 گرم از این گیاه را به 1 فنجان آب اضافه کنید.
2. خوب هم بزنید.
3. مخلوط را در ظرفی مانند یک قوری کوچک بریزید.
4. ظرف را بر روی گاز قرار دهید و زیر آن را روشن کنید تا به نقطه جوش برسد سپس آن را از روی آتش بردارید.
5. اجازه دهید محلول آماده شده سرد شود.
 
می توانید این محلول را مانند ماسک و هر روز بر روی پوست خود استعمال کنید. اجازه دهید این ماسک حدود 20 دقیقه بر روی پوسستان باقی مانده و سپس پوست خود را بشویید.
 
آلوئه ورا
آلوئه ورا گیاهی است که به خاطر ویژگی های شفا بخش آن در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه گیاه آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی دارد اما ممکن است در برخی افراد ایجاد درماتیت های پوستی نماید، بنابراین قبل از استفاده باید آن را بر روی بخش کوچکی از پوست خود تست کنید.

برای تست آلوئه ورا بر روی پوست باید مقدار اندکی از ژل آلوئه ورا را بر روی بخشی از پوست که دچار کهیر نشده بزنید. بهترین قسمت پوست برای تست آلوئه ورا قسمت داخلی ساعد است. اگر پس از گذشت 24 ساعت مشکل خاصی در آن ناحیه از پوست ایجاد نشد، می توانید با خیال راحت آلوئه ورا را بر روی کهیرهای خود بمالید.

در برخی داروخانه ها پمادهای ساخت شده از این گیاه در دسترس است که می توانید با تهیه آن ها و پیروی از دستورالعمل موجود در جعبه دارو، از مزایای آن ها بهره ببرید.

[1] colloidal oatmeal
[2] Witch hazel

منبع: سایت healthline


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.