تجارت کالا و خدمات فرهنگی (قسمت سوم)

بررسی روندها در طول زمان نشان دهنده سهم در حال رشد بازار تجارت صوتی تصویری است که به عنوان بخشی از سرانه تولید داخلی سنجیده شده است.
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجارت کالا و خدمات فرهنگی (قسمت سوم)
تحولات دهه‌های اخیر، تفاوت جهانی در تجارت صوتی - تصویری شامل الگوهای همگرایی در فناوری‌های رسانه‌ای (اینترنتی، مخابراتی، کابلی و ماهواره‌ای) را تشدید کرده است؛ ادغام و خرید شرکت ها به شکل مشترک ، سبب تمرکز منابع در غول های رسانه‌ای فراملی شده است؛ و سیاست گذاری‌های ارتباطی آزادسازی، مقررات زدایی و تجاری سازی، مخابرات و سخن پراکنی دولتی را دگرگون کرده و تعداد شبکه‌های خصوصی و ایستگاه‌های سخن پراکنی محبوب را گسترش داده است. ما می توانیم با تحلیل متوسط ارزش لگاریتمی صادرات و واردات تجارت خدمات صوتی - تصویری از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶ (که به عنوان بخشی از سرانه تولید ناخالص داخلی در برابری قدرت خرید بر مبنای سال پایه سنجیده می شود)، به مقایسه توازن این بخش، در سراسر جهان دست زنیم . بدیهی است که ایالات متحده از توازن تجاری خالص مثبت  برخوردار است زیرا، میزان صادرات خدمات صوتی - تصویری آن به مراتب بیشتر از واردات آن است. در مقابل، بریتانیا، کانادا و فرانسه میزان تجارت بالایی دارند اما در صادرات و واردات این خدمات، دارای توازن تجاری خالصی نیز هستند. کشورهای ثروتمندی مانند ژاپن، اسپانیا و آلمان و نیز برخی کشورهای دارای درآمد متوسط مانند کره جنوبی و برزیل کسری تجارت خالصه دارند و در طول دهه های اخیر، میزان واردات آنها در این حوزه، به مراتب بیشتر از صادرات آنها بوده است. کشورهایی که پایین ترین میزان واردات محصولات صوتی - تصویری را دارند، شامل برخی از فقیرترین کشورهای در حال توسعه جهان مانند سوزیلند، بنین، بنگلادش، مالی و ماداگاسکار هستند که بازارهای تلویزیونی و توزیع فیلم محدودی دارند و از تجارت در این حوزه نسبتا منزوی شده اند.
 
بررسی روندها در طول زمان نشان دهنده سهم در حال رشد بازار تجارت صوتی - تصویری آمریکا از اوایل دهه ۱۹۹۰ است که با ارزش (بهای) تجارت صوتی - تصویری به عنوان بخشی از سرانه تولید داخلی سنجیده شده است. بدیهی است که شکاف بین ایالات متحده و دیگر کشورهای عمده صادر کننده، در این دوره وسیع تر شده است. ارزش تجارت نیز دارای رشد است، گرچه، سرعت آن در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و کانادا کندتر از ایالات متحده است. دلیل عمده چنین روندی، حجم بازار داخلی تلویزیون و سینما در ایالات متحده است. به عنوان مثال، در آمد حاصل از فروش بلیت سینما در سراسر جهان، در سال ۲۰۰۶. 25 میلیارد دلار برآورد شده که حدود یک سوم یعنی ۹  میلیارد دلار آن مربوط به باجه های بلیت فروشی ایالات متحده است.
 
تجارت در حوزه خدمات صوتی - تصویری به تصاویر متحرک و برنامه های رادیو تلویزیونی و پخش های موسیقی مربوط است. این کار با محاسبه مقادیر میانگین صادرات سالانه صمعی بصری از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶ به عنوان بخشی از GDP (بر مبنای سال پایه ) انجام می شود. واردات سالانه صمعی بصری نیز با روش مشابهی محاسبه می شود. نوع اقتصاد. بر حسب سرانه GDP بر مبنای سال پایه (۲۰۰۰) طبقه بندی می شود. بر این اساس، اقتصادهای کم درآمد، اقتصادهای کمتر از ۹۹۹/ ۱ دلار. اقتصادهای با درآمد متوسط، ۹۹۹ ۱۴ - ۲ دلار و اقتصادهای پردرآمد نیز اقتصادهای بالاتر از ۱۵ دلار هستند. این مقیاس‌ها مقادیر لاگد شده (logged) هستند. خط مورب مقطع نشان دهنده توازن تجارت است. کشورهایی که زیر خط هستند، توازن تجاری منفی دارند در حالیکه کشورهای بالای خط، دارای مازاد دارند. منبع: داده‌های مربوط به تجارت صمعی - بصری، توسط اداره آمار سازمان تجارت جهانی گردآوری شده اند. داده‌های مربوط به حجم کل تجارت کالا و خدمات نیز از مجموع داده‌های سری زمانی بین المللی آرتور. ام بانکس تهیه شده اند. مقادیر GDP نیز از شاخص های توسعه جهانی بانک جهانی) تهیه شده اند.
 
اندازه بازار داخلی در حوزه صوتی - تصویری، سبب تشویق سرمایه گذاران آمریکایی در صنایع صوتی - تصویری می گردد و این امر حمایت از کیفیت تولید و ساخت فیلم ها و برنامه های تلویزیونی ارزان قیمت را به دنبال دارد که به منظور عرضه در بازار بین المللی، به طور رقابت آمیزی قیمت گذاری می شوند. بریتانیا نیز در فروش برنامه‌های تلویزیونی به کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده نسبتا موفق بوده است.
 
تجارت در حوزه خدمات صوتی - تصویری به تصاویر متحرک و برنامه های رادیو - تلویزیونی و پخش های موسیقی مربوط است. این کار با محاسبه مقادیر میانگین صادرات سالانه صمعی بصری از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶ به عنوان بخشی از GDP ( بر مبنای سال پایه) انجام می شود. واردات سالانه صمعی بصری نیز با روش مشابهی محاسبه می شود. این نمودار نشان دهنده ۵ کشور عمده در حوزه تجارت صمعی بصری است. منبع: داده‌های مربوط به تجارت صمعی - بصری، توسط اداره آمار سازمان تجارت جهانی گردآوری شده اند.
 
جهانی شدن و پیشرفت‌های تکنولوژیک سبب افزایش گسترش بین المللی کنگلومراهای رسانه - ای عمده در ایالات متحده و همچنین تقویت منابع آنها شده است. این کنگلومراهای توسط دیسنی ای. بی. سی.، وستینگ هوس اسی. بی. اس. ای. او. التایم وارنر، نیوز کوپوریشن / فاکس، ویاکم اینترنشنال، یاهو، مایکروسافت، گوگل، اپل و جنرال الکتریک هدایت می شوند. گسترش جهانی شرکت‌های چندرسانه‌ای، را می توان با شرکت اخبار بین المللی روبرت مرداک مثال زد که دارای زنجیره ای از روزنامه‌ها و مجلات در بسیاری از کشورهاست که عبارتند از: وال استریت جورنال، نیویورک پست، تایمز در انگلستان و استرالین و تلویزیون کابلی فاکس و توینتیس سنچری فاکس در ایالات متحده، ماهواره بی۔ اسکای. بی. در اروپا و استار ست در آسیا. این شرکت، تقریبا ۶۴ میلیارد دلار آمریکا، سرمایه دارد و در آمد کل سالانه آن حدود ۳۰ میلیارد دلار آمریکا است. در دهه های اخیر بازار بین المللی برنامه های تلویزیونی رونق گرفته است. این رونق از گسترش دسترسی به ایستگاه های کابلی و ماهواره ای، مقرراتت زدایی وخصوصی سازی شبکه‌های تلویزیونی دولتی و عمومی، ناشی شده است. گسترش سریع تعداد شبکه‌های تلویزیونی تجاری موجود، در نتیجه خصوصی سازی و مقررات زدایی رسانه‌های دولتی و نیاز این شبکه ها به پر کردن ساعات پخش خود با حداقل هزینه، سلطه آمریکا را بر حوزه تجارت فرهنگی تقویت کرده است.
 
منبع: جهانی شدن و تنوع فرهنگی، پیپا نوریس و رونالد اینگلهارت، ترجمه: عبدالله فاضلی و ساجده علامه،صص107-104، چاپ و نشر سپیدان، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.