از شیر دایناسور تا تیشرت آدمیزاد!

خانه تکانی و آماده شدن برای عید نوروز یکی از سنت های دیرینه ما ایرانی ها و البته بیشتر مورد پسند مادرهاست و سایر اعضای خانواده مخصوصا نوجوانان عزیز از آن استقبال نمی کنند. در این بخش شاهرخ بایرامی به کمک شما نوجوانان آمده و مطالبی را ارائه کرده که کمک می کند با خواندن آن حس بهتری نسبت به خانه تکانی داشته باشید.
چهارشنبه، 4 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : شاهرخ بایرامی
موارد بیشتر برای شما
از شیر دایناسور تا تیشرت آدمیزاد!
خانه‌تکانی از دیرباز مورد توجّه خانواده ها بوده است و سابقه‌‌‌ی آن به زمانی بازمی‌گردد که انسان‌‌‌‌ها در غار زندگی می کردند. باستان شناسان روی دیواره‌ی غارهایی که محلّ سکونت اوّلین انسان‌‌‌‌ها بوده، نقّاشی هایی از دستمال، تِی و سطل پیدا کرده اند که این خود تأییدکننده‌‌‌ی قدمت خانه‌تکانی است. دانشمندان در تحقیقات اخیر خود متوجّه شده‌اند که در گذشته‌‌‌‌‌های دور، انسان‌‌‌‌ها از موادّی مانند شیر دایناسور به عنوان مایع شوینده، پوست شکم گراز به جای دستمال و آب دهان مار برای جرم‌گیری سطح چرب استفاده می کرده اند! با توجّه به خطراتی که از قدیم‌ندیم ها تا همین حالا همیشه همراه خانه‌تکانی بوده است ما در این‌جا قصد داریم به شما بیاموزیم تا چگونه یک خانه تکانی بدون درد و خون‌ریزی را تجربه کنید!
 

1. ورزش کنید!

کُلّاً انسان خوب است در هر کار که به فعّالیّت فیزیکی نیاز دارد، از قبل بدن خود را آماده کند! خب، چه کاری فیزیکی تر از خانه تکانی؟! طرف ظرف یک روز، چهار تخته فرش دوازده متری را می شویَد( همان می شورد خودمان)؛ یعنی آن‌قدری که این بنده خدا در آن روز، روی فرش پارو می زند قهرمان قایق رانی المپیک در عمرش پارو نزده! تازه آن‌‌‌‌ها در آب پارو می زنند؛ ولی در خانه‌تکانی باید در فرش پارو بزنی که هم خیلی سفت تر از آب است و هم ساحل ندارد! بعضاً دیده شده به علت کمبود امکانات با کاسه‌ی استیل و از این قبیل وسایل هم پارو می زنند که به نظر بسیاری از اساتیدِ خانه تکانی، مصداق «اشتباه زدن» است!
 

2. جدّی نگیرید!

درست است که همه‌‌‌ی ما به محبّت و تمجید و توجّه اطرافیان نیاز داریم، ولی مواقعی وجود دارد که این توجّه، مسائلی را هم درپی دارد! مادران عزیز علاوه بر این‌که سلطان غم هستند، با حفظ سمت، ملکه‌‌‌ی مهربانی و محبّت هم هستند! بد نیست شما دوست عزیز، مخصوصاً در ایام آخر سال، گوشی دست‌تان باشد و زیاد صحبت‌‌‌‌‌هایی که از ویژگی‌‌‌‌‌های بارز و صفات پسندیده‌ی تان می شود جدّی نگیرید! مورد داشته ایم طرف 150 سانت قد داشته، مادرش گفته: ماشاا...، قربون پسر رشیدم بشم! بنده خدا پیش از ذوق مرگ شدن و قبل از این‌که هنوز ذهنش تحلیل کرده باشد که 150 سانت فقط  سه سانت تا رکورد جهانی کوتاه ترین فرد جهان فاصله دارد، به خودش که آمده دیده یک دستمال روی سرش بسته شده و دارد روی دو تا چهارپایه لوستر تمیز می کند! حالا اگر جدّی بگیرد و فردا روز برود و بخواهد عضو تیم ملی بسکتبال بشود چه کسی پاسخ‌گوست؟ پس جدّی نگیرید!


3. گوشی را ترک کنید!

سعی کنید هر چه به آخر سال نزدیک تر می شوید، از وابستگی خود به فضای مجازی کم کنید! تجربه نشان داده در ایّام خانه تکانی، به جای کار کردن با وا ی فای و وای مکس باید با وای تکس کارکنید؛ پس بهتر است از قبل آمادگی داشته باشید!


4. صبور باشید!

یکی از بهترین زمان ها برای تمرین بردباری، ایّام خانه تکانی است! فرض کنید در حال دستمال کشیدن سرامیک های کف هستید، طرحی روی دستمال نظر شما را جلب می کند؛ دستمال را باز می کنید و می بینید چه ترکیب رنگ قشنگی هم دارد! با خود فکر می کنید که دنیا هنوز زیبایی‌‌‌‌‌هایش را دارد و آدم حتّی می تواند با دیدن یک دستمال گردگیری حال خوبی پیدا کند! ناگهان برقی در بدن‌تان ایجاد می شود و تا پوست سرتان تیر می کشد. بله درست است! همان تیشرت آبیه که خیلی دوستش داشتید و تا حالا فقط دو بار آن هم در دو مهمانی خاص پوشیده بودید؛ نفس عمیق بکشید! یک لیوان آب بخورید! به مسائل خوب بیندیشید! با خود فکر کنید اتّفاقات بدتری هم ممکن بود بیفتد؛ مثلاً آن پیراهن سرمه ایه، به هر حال هر پیشرفتی عوارضی هم دارد.
 

5. فایل های خود را ذخیره(save) کنید!

ما که خیال‌مان راحت است مادرمان در خانه تکانی صفحه کلید(کی بورد) رایانه‌ی مان را به صورت کامل با مواد شوینده می شویَد و روی بند رخت خشک می کند؛ ولی برای آن دسته از عزیزانی که مادرشان اهل دستمال کشیدن صفحه کلید در محل است، یادآوری می کنیم حتماً فایل‌‌‌‌‌های خود را ذخیره کنند و نیمه‌کاره نگذارند! مواردی گزارش شده که مثلاً طرف مشغول تهیه‌‌‌ی تحقیق شیمی برای جبران نمره‌ی میان ترمش بوده، مادرش صفحه کلید را تمیز کرده و آن بنده خدا هم متوجّه نشده است، فردا که رفته مدرسه معلم سؤال کرده: این "لعذغلعلعغذلنعلصیصصصثصیوم" که وسط تحقیق نوشتی چیست؟ طرف هم مجبور شده ثابت کند یک عنصر جدید است که حین تحقیق آن را کشف کرده! غافل از آن‌که حین خانه تکانی توسط پروفسور مادرجان کشف شده است!


6. مهارت عبور از میدان مین کسب کنید!

این توصیه بیش‌تر مربوط به بعد از خانه تکانی است! وقتی نظافت خانه تمام می شود، تردّد در خانه باید بسیار بااحتیاط و با صلاح‌دید مادر خانه صورت بگیرد. براساس تحقیقات انجام‌شده، معمولاً از یک خانه‌‌‌ی 80 متری، پس از انجام خانه تکانی، فقط ده مترش قابل استفاده و تردّد است! 70 متر بقیّه نباید تا آمدن اوّلین مهمان عید نوروز استفاده بشود! مسیرهای باریکی شبیه معابر میدان مین در خانه وجود دارد که مادران با استفاده از تابلوهای راهنمایی، مانند جارو و دسته‌ی  تی شما را به آن‌‌‌‌ها هدایت می کنند. موفّق باشید.

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط