برخی خطرات بالقوه انرژی خورشیدی ‏

انرژی خورشیدی در بسیاری از مناطق سرتاسر جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما افرادی هستند که احساس ‏می‌کنند خطرات ناشی از آن، موجب نامناسب شدن این گزینه می‌شود. در این مقاله به برخی خطرات مرتبط با آن اشاره شده است.‏
چهارشنبه، 11 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
برخی خطرات بالقوه انرژی خورشیدی ‏
خوشبختانه، خطرات ناشی از انرژی خورشیدی برای سلامتی چندان شدید نبوده و مورد تأیید نیز قرار نگرفته‌اند.

همه در سراسر جهان قبول دارند که انرژی خورشیدی منبع تجدید پذیر بزرگی از انرژی است به خصوص که پیش از این نیز استفاده بسیاری از آن شده است. بسیاری از افراد از صفحات و پنل‌های خورشیدی بر روی پشت بام‌های خود استفاده کرده و از انرژی حاصل از آنها جهت تولید برق بهره می‌برند و حتی صنایع بزرگ نیز هم اکنون شروع به استفاده از انرژی خورشیدی کرده‌اند. مزایای این انرژی به وضوح دیده می‌شود به این دلیل که می‌توان انرژی خورشیدی را تقریباً در هر مکانی از این سیاره مهار کرد و همچنین منبعی از انرژی به حساب می‌آید که به این زودیها تحلیل نمی‌رود.
هنوز هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که اثرات طولانی مدت الکتریسیته یا برق تولید شده از انرژی خورشیدی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده باشداما در کنار این مزایا، خطراتی نیز با این منبع انرژی همراه است. قبل از هرچیز بایستی بگوییم که هنوز هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که اثرات طولانی مدت الکتریسیته یا برق تولید شده از انرژی خورشیدی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده باشد. چنانچه کسی بگوید خطرات بالقوه‌ای در اثر استفاده از انرژی خورشیدی برای سلامت وجود دارد، به این دلیل که انرژی خورشیدی در نتیجه همجوشی هسته‌ای ایجاد می‌شود، اظهار نظر چندان غیر منطقی نکرده است. هرچه باشد این مفهومی است که در علوم هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفته و مقادیری از اشعه‌های مضر را با خود همراه دارد. با این حال، می‌توان خلاف این استدلال را عنوان کرد بدین گونه که پرتوهای خورشیدی که به سطح زمین می‌رسند و این ژنراتورها را بکار می‌اندازند عاری از اشعه‌های قوی و خطرناک هستند به این دلیل که این نوع اشعه‌های خطرناک توسط لایه ازون موجود در جو زمین از بین می‌روند.

در این صورت آیا می‌توان گفت که انرژی خورشیدی حقیقتاً بی خطر است؟ پاسخ این سئوال تنها زمانی معلوم می‌شود که انرژی خورشیدی به مدت چندین سال دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که خطرات طولانی مدتی از آن وجود داشته باشد، تنها در مراحل بعد خود را نشان خواهند داد. فعلاً فقط می‌توان در مورد خطرات بالقوه انرژی خورشیدی گمانه زنی کرد، اما این بدان معنا نیست که نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی و با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد.
 

خطرات مرتبط با انرژی خورشیدی

یکی از مهمترین خطرات مرتبط با انرژی خورشیدی، سروکار داشتن با تجهیزات و مواد مورد استفاده جهت تولید آن است. افرادی که با چنین تجهیزاتی سروکار دارند ممکن است دچار سوختگی یا برق گرفتگی شوند، بنابراین به منظور جلوگیری از صدمه دیدگی‌های ناگوار و به شدت جدی در حین انجام این کار ضرورت دارد که این افراد بسیار مراقب باشند. اضافه بار مکانیکی همچنین می‌تواند منجر به انفجار و خارج شدن بخار شود که می‌تواند باعث ایجاد جراحت و صدمه دیدگی شدید افراد شود. با این وجود چنین خطراتی همواره با تمام اشکال تولید انرژی همراه بوده است، بنابراین این مشکل منحصر به این شکل از انرژی نمی‌شود. در واقع بایستی بگوییم که خطرات سروکار داشتن با تجهیزات انرژی خورشیدی بسیار کمتر از اشکال دیگر انرژی است.

یکی از بزرگترین خطرات موجود در این سناریو، خطر ایجاد شده به دلیل عدم تولید مناسب تجهیزات انرژی خورشیدی است. بعضی از تولید کنندگان محفظه‌های بزرگی جهت ذخیره آب می‌سازند. آب درون این محفظه‌ها که با کمک انرژی خورشیدی گرم می‌شود، در برخی مواقع آلوده به قارچ و کپک می‌شود. هنگامی که فردی از این آب تهیه شده بنوشد و یا استفاده کند، ممکن است دچار بیماریهای جدی شود. واحدهایی که به درستی تولید نشده باشند نیز می‌توانند گاه به گاه موجب بروز اتفاقات ناگوار شوند و افرادی که با این واحدها سروکار دارند لازم است به دلیل وجود انرژی زیاد و مواد داغ ذخیره شده درون این محفظه‌ها مراقب باشند. استفاده و به کار انداختن نادرست آنها نیز می‌تواند عواقب وخیمی به همراه داشته باشد.
 

خطرات بالقوه همراه با انرژی خورشیدی

پنل‌های مورد استفاده جهت تهیه و تأمین انرژی خورشیدی تحت عنوان پنل‌های فتوولتائیک (PV) شناخته می‌شوند و مواد مورد استفاده جهت ساخت این پنل‌ها از مواد بسیار سمی تشکیل می‌شوند. سیلیکونی که در این پنل‌ها استفاده می‌شود با استخراج دی اکسید سیلیکون تولید شده و سپس در معرض گرمای شدید قرار می‌گیرد. این فرایند مواد سمی بسیاری را به درون جو زمین آزاد ساخته و به دلیل آنکه این سیلیکون به عنوان پوشش برای پنل‌های خورشیدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، مواد سمی آزاد شده از آن می‌توانند از طریق استنشاق وارد سیستم تنفسی افراد شوند. تنها نکته مثبت و نقطه اطمینان بخش این ماجرا آن است که این پنل‌ها به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارند بنابراین پس از نصب نیازی به سرویس یا بررسی مداوم ندارند. در نتیجه این امر، تماس انسان با این پنل‌ها به حداقل می‌رسد.

این خطر با استفاده از فناوری نانو در فرایند ساخت این پنل‌های خورشیدی برطرف شده است. سلولهایی که در واقع انرژی را ذخیره می‌سازند در فویل‌های نازک پیچیده شده و سپس به اسپری‌هایی تبدیل می‌شوند که می‌توانند پس از آن بر روی هر سطحی اعمال شوند. این کار خطر آلودگی از طریق مواد سمی را به حداقل رسانده است. علاوه بر آن فناوری نانو مورد استفاده در این سلولها با به دام انداختن مؤثر پرتوهای خورشیدی  و صرف نظر از جهت قرار گیری این سلولها کارایی آنها را به حداکثر رسانده است. بعضی از دانشمندان همچنین موفق به ساخت نوعی نانو رنگ شده‌اند که می‌توان جهت پوشش دیواره‌ها از آن استفاده کرد در نتیجه انتقال و مدیریت الکتریسیته بهتر انجام می‌شود.
می‌توان گفت که خطرات ناشی از انرژی خورشیدی برای سلامتی بسیار اندک است و همچنین به ندرت رخ می‌دهددر پایان می‌توان گفت که خطرات ناشی از انرژی خورشیدی برای سلامتی بسیار اندک است و همچنین به ندرت رخ می‌دهد. حوادث گزارش شده که علت اصلی آنها انرژی خورشیدی بوده باشد، زیاد نبوده است. اما در بسیاری از مناطق این ترس همچنان وجود دارد که اثرات طولانی مدت انرژی خورشیدی بتواند خطرآفرین باشد. این مسئله تنها می‌تواند با گذشت زمان مورد تأیید قرار گیرد و بدون انجام مطالعات و تحقیقات مناسب دانشگاهی نمی‌توان در خصوص آن  هیچ گونه نتیجه گیری کرد.


منبع: helpsavenature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما