آیین تائو در تفکر چینی
تائوئیسم در مورد اقدامات سیاسی نیز ابراز نظر می کند. به اعتقاد تائوئیست اگر مردم از آزادی و حقوق شخصی خود محروم نشوند، سعادت و صلح ادامه خواهد داشت.
شنبه، 14 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مفهوم اصلی تائوئیسم، «تائو» است که به معنای شیوه یا راه است. مقصود از آن، شیوه حرکت جهان و شیوه به کمال رسیدن و سازگاری، یعنی انطباق با طبیعت است. شاید برجسته ترین ویژگی تائو، گوشه گیری، اشیاء را به خود واگذاردن، و سوق دادن علایق خود به جریان طبیعی حوادث باشد که دیدگاهی غیر رقابتی به زندگی است. بهترین رهبر کسی است که اشیاء را به حال خود را نهد و میانه روی پیشه کند. تائوئیست ها معتقدند که کشمکش و جنگ، شکست اصلی جامعه را در پی دارد، زیرا شهرها را خراب و زندگی را تباه می کند.
لائوتسه در تائوته چینگ می گوید: «انسان با زمین سازگار است و زمین با آسمان. آسمان با تائو سازگار است و تائو با شیوه طبیعت.» اگر به اشیا امکان داده شود که جریان مناسب خود را طی کنند، در طبیعت کمال و سازگاری ایجاد خواهد شد. آدمیان اصالتا شاد بودند، اما در نتیجه تحولاتی که امروزه تمدن به ارمغان آورده، به رنج افتاده اند. بنابراین، بهترین کار آن است که در مبادله ای آرام با طبیعت زندگی کنند. این موضوع در مورد مرگ هم صادق است، زیرا مرگ بخشی از تحولات دنیایی است که به وسیله آن، همه اشیا افول کرده و سر بر می آورند. تائوئیزم به فلسفهای عرفانی تبدیل شده (عرفانی طبیعی)، زیرا طبیعت چیزی بیش از منطق دارد. ما نیازمند مشارکت در حقیقت طبیعت هستیم و باید تلاش کنیم با مطلق، تائو، یعنی همان چیزی که شناخت و دیدن حقیقی آن یا حتی سخن گفتن حقیقی در مورد آن ممکن نیست، متحد شویم. باید به طبیعت نزدیک شد. تائوئیست های اولیه زندگی خود را در بخش دورافتاده ای از چین و در حال انزوا سپری می کردند، در حالی که دسته های متأخر، بین طبیعت و زندگی اجتماعی به نوعی ترکیب رسیدند.
لائوتسه در اصل معتقد است کسی نباید با قوانین اساسی طبیعت مبارزه کند. «هیچ کار مکن» فرمان مشهور تائوئیست است. این فرمان بدان معنا نیست که اصلا کاری نکن، بلکه مقصود این است کاری که با طبیعت هماهنگ نبوده یا خودجوش نباشد، انجام مده. از همه مهم تر، برای کسب چیزی تلاش و تقلا نکنید، بلکه بگذارید خود اشیا به صورت طبیعی حادث شود. با از فلسفه تائوئیسم مفهوم شدید نسبیت استنباط می شود. لائوتسه می گوید زیبایی، مزه غذا و منطقه سکونت، ملاک مطلقی ندارد. گوزنها از علف تغذیه می کنند. مار هزار پا می خورد و جغد از خوردن موش لذت می برد. در مورد مسائل اخلاقی نیز دو واژه «باید» و «نباید» استعمال می شود، اما کیست که بگوید کدام یک درست و کدام نادرست است. لازم است همه چیز هماغوش با طبیعت شامل بر همه، راه خود را طی کند.
تائوئیسم در مورد اقدامات سیاسی نیز ابراز نظر می کند. به اعتقاد تائوئیست اگر مردم از آزادی و حقوق شخصی خود محروم نشوند، سعادت و صلح ادامه خواهد داشت. او حکومت الهی یا موروثی را مردود می شمارد و معمولا در برابر سلطه و نظامی گری مقاومت نمی کند. آنها معتقدند که فرد شایسته کسی است که برای کسب عدالت اجتماعی از زندگی خود بگذرد. تائوئیست ها اصولا معتقدند که مردم می توانند خود را اداره کنند و از نوشته های آنها جدا هرج و مرج احساس می شود. به اعتقاد آنها حکومتها میل دارند مقرراتی را بر مردم تحمیل کنند که با مسیر طبیعی زندگی همخوان نیست. آنها با جنگ و حکومت سرکوبگر مخالفند و ادعا می کنند که هر چه قوانین اخلاقی بیشتری وضع شود، دزد و سارق مسلح بیشتر خواهد شد. برای چنین افرادی نه کیفر مرگ مؤثر است نه ترس از مرگ. بهترین حاکم، تائوئیست «مقدس» است که به طور کلی به خاطر مردم حکومت می کند، فوق خیر و شر و ورای احساسات است. اگر او تشخیص دهد کاری به نفع جامعه است، احتمال دارد بی واهمه شهری را خراب و ساکنان آن را نابود کند.
یکی دیگر از چهره های برجسته در توسعه تائوئیسم چوانگ تسه (۳۹۹ - ۲۹۵ ق.م) بود. او در کتاب چوانگ تسه به جای دفاع از اصلاح جهان، از فراسوی جهان رفتن دفاع می کند. کسی که بخواهد به این رهایی برسد، باید «آوارگی آزاد و آسان»، «قفل زدن بر دهان» و «به فراموشی سپردن» را پیشه کند. چوانگ تسه میگفت تائو به معنای رهایی از خود و جهان است. مرگ و زندگی را باید به عنوان جزئی از طبیعت پذیرفت. بنابراین، فرد باید نسبت به زندگی بسیار بی تفاوت و شکیبا باشد.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص171169، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
مذهب در تفکر چینی
شنبه، 14 دی 1398
هندوئیسم جدید
شنبه، 14 دی 1398
مکتبهای فلسفی هند (قسمت اول)
شنبه، 14 دی 1398
مکتبهای فلسفی هند (قسمت دوم)
شنبه، 14 دی 1398
تفکرات مردمان خاورمیانه
شنبه، 14 دی 1398
تاریخ فلسفه هندی (قسمت اول)
شنبه، 14 دی 1398
تاریخ فلسفه هندی (قسمت دوم)
شنبه، 14 دی 1398
تاریخ فلسفه هندی (قسمت سوم)
شنبه، 14 دی 1398
« تكنولوژي »، فراتر از يك ابزار
شنبه، 4 اسفند 1386
تأملي در آرا و انديشه هاي حكمي - فلسفي ابوعلي سينا
شنبه، 4 اسفند 1386
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
چهار زن برگزیده عالم
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا