هکرها، ماهیگیر شده‌اند؟

فیشینگ نوعی فعالیت کلاهبرداری است که در آن مجرمان سعی می‌کنند تا با فریب دادن افراد، اطلاعات حساس آن‌ها را به دست آورند. این روزها با فراگیرشدن استفاده از فضای مجازی توسط نوجوانان، احتمال به دام افتادان آن ها توسط سایت ها و پیام های جعلی بسیار زیاد است و آن ها باید خیلی مراقب باشند و سواد رسانه ای لازم در این باره را کسب کنند.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
تصویر گر : احسان سلیمانی
موارد بیشتر برای شما
هکرها، ماهیگیر شده‌اند؟
اینترنت که مثل دریا پهناور شد، دزدها هم شدن فیشر یا همون ماهیگیر و دورتادور اینترنت نشستن تا با روش‌های فیشینگ هر روزه طعمه‌‌ی جدیدی به قلاب بزنن و با فریب ماهی‌های بی‌نوا، اطلاعات چاق و چله‌ای مثل حساب بانکی، فایل‌های شخصی، رمزهای ورود و... را صید ‌کنن. برای همین، همه باید طعمه‌های فیشرها را بشناسیم تا از چند کیلومتری آن‌‌‌‌ها فرار کنیم!
 

1. طعمه: خرید امتیاز مفت با قیمت مفت!

نه یک لایک، هزار لایک برای این سایت! چون میلیون‌ها امتیاز برای بازی‌ام می‌دهد، آن هم با یک هزاری ناقابل! سایت نگو، رفیق بامرام بگو! خودت ببین: کلّی کامنت تشکّر به خاطر امتیازهای رایگانی که به امثال من می‌دهد، گرفته!

قدم اوّل فقط واریز یک هزاری ناقابل است! با کارتم خرید می‌کنم! دارم مفت‌مفت صاحب میلیون‌ها امتیاز می‌شوم؛ آن‌هم در چند ثانیه.

چند ثانیه شد هزار ثانیه و  نه تنها امتیازی به بازی‌ام نیامد که به جای یک هزاری همه‌ی هزاری‌های حسابم هم مفت‌مفت به دست فیشر رفت.

 
دوستم: حالا که کارت بابایت خالی شد، یادت افتاد که این سایت نماد اعتماد الکترونیکی ندارد!
 

2. طعمه: در قرعه‌کشی برنده شدی، با لینک زیر اطلاعات حساب خود را وارد کن تا جایزه نقدی‌ات واریز شود.

از شادی، لب‌هایت به گوش‌هایت رسیده‌اند و جای این‌که خودت آدرس بانک را تایپ کنی، روی لینکی که برایت فرستاده شده کلیک می‌کنی؛ قیافه‌ی سایت بانک عین همیشه است. تو هم صادقانه تمام زیروبم زندگی‌ات از شماره حساب و رمز، تا شماره‌ی کفشت را هم می‌ریزی روی سایت و ‌ای وای، طعمه را می‌بلعی. آخ گلویت!

دوستم: دقیق نگاه کن یک حرف از آدرس سایت تقلبی(ӓrezoo.com) با آدرس سایت اصلی بانک(arezoo.com) فرق دارد!
 

3. طعمه: دانلود اپلیکیشن‌، بازی، فیلم و... به صورت رایگان

می‌خواهی اپلیکیشنی نصب کنی، فوری سرچی در گوگل می‌زنی و در اولین سایت می‌پیچی! سایت را که باز می‌کنی ده تا پنجره‌ی کوچک و بزرگ باز و بسته می‌شود  تا آپ را دانلود کنی؛ ولی اهمیت نمی‌دهی. اصلاً هم نمی‌دانی طعمه شدی و به اپلیکیشن مفتت، کدهای مخرب(بدافزار) چسبیده تا مفت‌مفت اطلاعاتت را از سیستمت بدزدد. 

بدتر از قبلی، در همه‌ی گروه‌های اجتماعی عضوی و از هر کس هر فایل فیلم و بازی‌ای می‌گیری و بدون این‌که فایل را اسکن کنی که ببینی ویروس دارد یا ندارد، آن را استفاده می‌کنی و به فیشر می‌گویی: بفرمایید درخدمتم!

دوستم: فقط از سایت‌های معتبر بدانلود!
 

4. طعمه: اینجانب تلگرام: کاربر گرامی! به اکانت شما دسترسی مشکوکی شده... برای بررسی، شماره‌ی موبایل و کد ارسالی از سوی ربات را به ما بفرستید.

نباید بفرستی؛ ولی می‌فرستی و هک می‌شوی!

دوستم: چرا از ترس این‌که هکر ناخوانده مهمان اکانتت بشود، فوری شماره و کد را به پروفایل جعلی تلگرام فرستادی و خودت در را به روی فیشر(هکر) با نهایت عشق باز کردی؟!
 
***
 
دوستم: طعمه‌های فیشرها روزبه‌روز بیش‌تر می‌شوند. ما فقط چند تا را شمردیم، بقیّه را خودتان بشناسید تا گرفتار نشوید!

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.