راه حل‌هایی منطقی برای کاهش مشکلات زیست محیطی

محیط زیست ما با به واسطه‌ی فرایندهای تخریب کننده‌ای که انسان در آن نقش دارد، با بسیاری از مسائل مختلف زیست محیطی رو به رو می‌باشد. در این‌جا به برخی از مهم‌ترین مسائل زیست محیطی و راه حل‌های آن اشاره خواهیم کرد.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه حل‌هایی منطقی برای کاهش مشکلات زیست محیطی
محیط زیستی که ما در آن زندگی می‌کنیم، روز به روز در معرض تخریب و کاهش بیشتر منابع آن قرار دارد. اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توان با به کار گیری هر کدام از آن‌ها با این مسائل مقابله کرد.
 
اقدامات بی‌شماری برای حفاظت از محیط زیست وجود دارد و مسائل زیست محیطی به هم وابسته هستند. فعالیت‌ها و همچنین سبک زندگی انسان‌ها نقش بسیار مهمی در تخریب محیط زیست ایفا می‌کند. تا به امروز، عوامل انسانی یکی از عوامل عمده‌ای بوده است که بر محیط زیست زمین تأثیر می‌گذاشته است، چون در تعامل با سایر فرایندهای طبیعی قرار دارد.
 

راه حل مسائل زیست محیطی

فهرستی از مسائل و راه حل‌های زیست محیطی را در این ‌جا مورد اشاره قرار می‌دهیم که با مطالعه‌ی دقیق آن‌ها می‌توان درک بهتری را در باره‌ی نحوه‌ی حفاظت از منابع طبیعی به دست آورد.
 
آلودگی خاک
خاک مهم‌ترین منبع طبیعی زمین می‌باشد. خاک محیط مورد استفاده برای رشد محصولات کشاورزی است که مواد غذایی ضروری و مورد نیاز ما را فراهم می‌آورد. آلودگی خاک که باعث تغییر ترکیب طبیعی خاک می‌گردد، بر زنجیره‌ی غذایی و در نتیجه بر کل اکوسیستم تأثیر می‌گذارد. استفاده از کودهای شیمیایی یکی از علل اصلی آلودگی خاک می‌باشد. آلودگی خاک یکی از موضوعات مهمی است که نیازمند مراقبت و رسیدگی فراوان می‌باشد.
 
اقدامات: استفاده از کودهای ارگانیک نه تنها باعث حفاظت از خاک می‌گردد، بلکه منجر به تولید محصولاتی با مقدار کمتری مواد شیمیایی سمی نیز می‌گردد. استفاده از کودهای ارگانیک مواد تغذیه‌ای سالمی را برای گیاهان و محصولات زراعی فراهم می‌آورد که این امر نیز به نوبه‌ی خود مزایایی را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت.
 
رژیم غذایی غیر گیاهخواری
اکنون که اثرات فاجعه بار مصرف گوشت توسط سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های تحقیقاتی مختلف مورد تأیید قرار گرفته است، ما باید بازنگری‌ای کلی در باره‌ی آن چه که مصرف می‌کنیم، داشته باشیم. آمار فوق تنها نشان دهنده‌ی تلفات اقتصادی است که حاصل مصرف گوشت می‌باشد. انقراض چندین گونه از حیوانات به واسطه‌ی شکار آن‌ها باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به آن‌ها می‌گردد. آلودگی و دیگر مسائل زیست محیطی ناشی از دود اتومبیل‌ها و کارخانه‌های صنعتی در مقایسه با خسارات حاصل از خوردن گوشت به نظر ناچیز می‌باشد. ظلم وارده به حیوانات یکی دیگر از ابعاد مربوط به مصرف گوشت می‌باشد که اگرچه موضوعی مهم به شمار می‌رود، اما در محدوده‌ی اطلاعات ارائه شده در این‌جا قرار نمی‌گیرد.
 
اقدامات: یکی از مهم‌ترین اقدامات انسان‌ها در این زمینه روی آوردن به رژیم‌های غذایی غیر گیاه‌ خواری است. دنبال کردن شیوه‌ی زندگی گیاه ‌خواری می‌تواند بسیاری از مسائل زیست محیطی را حل کند. گوشت گاو و مرغ نیز برخی از جایگزین‌های مناسب موجود در بازار برای گوشت‌ خوارانی است که از گوشت حیوانات در معرض خطر انقراض استفاده می‌کنند. حبوبات، توفو و سویا نیز منبع مناسبی برای گیاه‌ خواران به شمار می رود.
 
تحلیل ژنتیکی
غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، در اصل عمدتاً از ارقام هیبریدی محصولات کشاورزی می‌باشند. حفظ ارقام محصولات طبیعی و محلی از نظر حفظ تنوع زیستی مهم است. لازم است گام‌های مناسبی در این جهت به منظور حفظ این ارقام محلی برداشته شود. این روشن شده است که ارقام محلی بسیار مغذی‌تر از ارقامی هستند که به روش‌های هیبریداسیون به وجود آمده‌اند. استفاده از کودهای ارگانیک نه تنها باعث حفاظت از خاک می‌گردد، بلکه منجر به تولید محصولاتی با مقدار کمتری مواد شیمیایی سمی نیز می‌گردد. ارقام دو رگه یا هیبرید با توجه به اهداف مشخصی مانند افزایش عملکرد، تولید محصولات مقاوم به آفات و غیره کشت می‌شوند. با این ‌حال، در فرایند افزودن این ویژگی‌ها به محصول زراعی، ترکیب اصلی ژنتیکی این محصول از بین خواهد رفت. بنا بر این، باید اقداماتی در جهت حفظ ارقام زراعی محلی صورت گیرد.
 
اقدامات: پرورش یا تولید محصولات زراعی محلی و ارقام دانه ‌داری که می‌توانند به حفظ این ارقام محلی کمک کنند.
 
آلودگی آب
این مساله سال‌هایی طولانی است که شیوع پیدا کرده است و هنوز بشر نتوانسته است راه حل رضایت بخشی را برای حل مساله‌ی آلودگی آب ارائه دهد. دفع ضایعات صنعتی به درون آب‌ها یک فاکتور مهم مسئول این مسأله می‌باشد.
 
اقدامات: بهبود فرایند بازیافت یک راه حل احتمالی برای این مسأله است. اجرای دستور العمل‌های سخت گیرانه توسط سازمان‌های محلی حاکم در زمینه‌ی دفع آب فاضلاب یک راه حل احتمالی در این زمینه می‌باشد.
 
خطرات دفع ضایعات
دفع مواد زائد خطرناک دارای تأثیر طولانی مدت بر محیط زیست می‌باشد. گیاهان، حیوانات و انسان‌ها همگی تحت تأثیر دفع این مواد زائد قرار می‌گیرند. انواع مختلف مواد زائد خطرناک شامل این موارد می‌شوند: آفت کش‌ها، مواد سرطان‌ زا، رنگ‌ها، حلال‌ها و غیره.
 
اقدامات: تصفیه‌ی مناسب این ضایعات قبل از دفع یک راه حل مهم برای این حل مسأله می‌باشد. قوانین سختگیرانه‌ای باید به منظور جلو گیری از دفع مواد شیمیایی یا حلال‌های خطرناک به درون رود خانه‌ها و دریاچه‌ها اجرا شود.
 
تخریب لایه‌ی ازن
لابه‌ی ازن از موجودات زنده‌ی ساکن بر روی زمین در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند. این لایه به دلیل آلاینده‌هایی مانند نیتروژن اکسید، سولفور اکسید، سرب و مونوکسید کربن روز به روز نازک‌تر می‌شود. به غیر از نازک شدن لایه‌ی ازن، انتشار این گازها باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی نیز می‌گردد.
 
 اقدامات: بررسی انتشار گازهای مضر به درون هوا راه حلی برای حفظ لایه‌ی ازن به شمار می‌رود. استفاده از یخچال‌هایی که عاری از کلروفلوئوروکربن می‌باشند، نیز راه حل احتمالی دوم در این زمینه می‌باشد. برای جلوگیری از تخریب لایه‌ی ازن بهتر است از محصولات طبیعی برای تمیز کردن و شستشو استفاده کنید.
 
موضوع مسائل زیست محیطی و راه حل‌های مؤثر آن‌ها به واسطه‌ی پیچیدگی و وابسته بودن آن‌ها به مؤلفه‌های مختلف اکوسیستم امری پیچیده و مشکل می‌باشد. با این ‌حال، شیوه‌ی استفاده‌ی انسان از منابع طبیعی موجود تأثیر زیادی بر محیط زیست خواهد داشت. آگاهی از اخلاقیات زیست محیطی نیز می‌تواند به حفاظت از منابع طبیعی کمک کند.
 
منبع: Shashank Nakate Help Save Nature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما