مشکلات زیست محیطی که باعث تخریب سیاره‌ی ما می‌شوند

مجموعه‌ای از مسائل عمده‌ی زیست محیطی وجود دارد که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم آینده‌ی زمین را تهدید می‌کنند. گرم شدن جهانی، ضایعات هسته‌ای، انقراض گونه‌ها و غیره برخی از مسائل زیست محیطی است که به شدت حیات این کره‌ی خاکی را تهدید می‌کنند. اکثر ما کاملا درگیر مسائل روزمره‌ی زندگی خود شده‌ایم و به همین دلیل در رابطه با مسائل زیست محیطی آگاهی چندانی نداریم. آن دسته از افراد نیز که از این مسائل آگاهی کاملی دارند ترجیح می‌دهند خود را چندان درگیر این مسائل نکنند. بنابراین، تعداد این مسائل هر روز در حال افزایش است، در حالی‌که تلاش‌های کافی برای حل آن‌ها صورت نمی‌گیرد.
شنبه، 23 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
مشکلات زیست محیطی که باعث تخریب سیاره‌ی ما می‌شوند

مسائل زیست محیطی تهدید کننده‌ی سیاره‌ی ما

فراتر از گرمایش جهانی و بحران انرژی، چندین مساله‌ی زیست محیطی دیگر نیز وجود دارد که به همان اندازه خطرناک بوده و تهدید کننده‌ی سلامت این سیاره می‌باشد. مهم‌تر از همه این است که، این مسائل به هم پیوسته بوده و بنابراین مقابله با هر یک از آن‌ها به تنهایی مشکل می‌باشد.
 

تغییر اقلیم

تغییر اقلیم در دهه‌ی گذشته بیشتر مشهود بوده و نه سال از این دهه در فهرست داغ‌ترین سال‌های کره‌ی زمین قرار گرفته است. افزایش دما زندگی همه‌ی موجودات زمینی را با خطر مواجه ساخته است. برخی از آشکارترین نشانه‌های این افزایش دما شامل بی‌نظمی در آب و هوا، طوفان‌های مکرر، ذوب شدن یخچال‌ها، افزایش سطوح دریا و غیره می‌باشد. با توجه به شرایط کنونی، پیش‌بینی این موضوع که این سیاره در آینده‌ای نزدیک با تغییرات چشمگیر اقلیمی روبرو خواهد شد، خیلی مشکل نیست.
 

حفاظت از گونه‌ها

انقراض گونه‌های گیاهی یا حیوانی منجر به عدم تعادل چشمگیر در اکوسیستم‌ها می‌گردد، چون تعدادی از گونه‌های گیاهی و حیوانی به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر اثر تغییر شرایط زیست محیطی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در طول قرن گذشته یا پس از آن، چندین گیاه و حیوان منقرض شده‌اند، و بنابراین منجر به کاهش عمده در تنوع زیستی این سیاره شده‌اند.
 

بحران انرژی

واقعیت این است که ما تا حد زیادی برای تأمین انرژی خود نیازمند سوخت‌های فسیلی هستیم و به دلیل استفاده‌ی بیش از حد از سوخت فسیلی با بحران جدی انرژی روبرو هستیم. اگرچه تاکنون تعدادی از منابع تجدید پذیر شناسایی شده‌اند، اما هیچ‌یک از آن‌ها جایگزین امیدوارکننده‌ای برای سوخت‌های فسیلی که منبع عمده‌ی انرژی برای بشر می‌باشد، نیستند. دانشمندان تلاش‌هایی را به منظور بهره‌برداری کامل از این منابع انجام داده‌اند. آینده‌ی ما به شدت وابسته به این تلاش‌ها می‌باشد، چون سوخت‌های فسیلی در آستانه‌ی تمام شدن قرار دارند.
 

بهره‌برداری از منابع طبیعی

حرص و طمع انسان برای دستیابی به منابع طبیعی بیشتر در نقاط مختلف جهان مشاهده می‌شود. چندین فعالیت انسانی از جمله علاقه به استخراج معادن، کشاورزی و ماهیگیری منجر به تخریب شدید منابع طبیعی ما شده است. در حالی‌که فعالیت‌هایی همچون استخراج معدن و کشاورزی منجر به جنگل زدایی در مقیاس گسترده می‌گردد، ماهیگیری بیش از حد نیز باعث کاهش تعداد گونه‌های دریایی شده است. در صورتی‌که این روند ادامه پیدا کند، منابع طبیعی این کره‌ی خاکی به تدریج به اتمام رسیده و بشر با مشکلات جدی در این زمینه روبرو خواهد شد.
 

تخریب زمین

آلودگی زمین با توجه به فعالیت‌های انسانی و بیابان‌زایی به واسطه‌ی از بین رفتن پوشش گیاهی سطح سیاره‌ی زمین را برای زندگی انسان نامناسب ساخته است. تخریب زمین می‌تواند به عوامل مختلفی از جمله استفاده‌ی نامناسب زمین، دفع نامناسب زباله‌های خطرناک، جنگل‌زدایی در مقیاس وسیع و برخی دیگر از فعالیت‌های انسانی نسبت داده شود که منجر به آسیب رساندن به محیط طبیعی زمین گردد.
 

استفاده از زمین

مسائل زیست محیطی مربوط به زمین نه تنها محدود به دفع نامناسب زباله‌های خطرناک یا جنگل‌زدایی در مقیاس وسیع می‌باشد، بلکه شامل استفاده‌ی نادرست از زمین نیز می‌باشد. محیط زیست طبیعی برای ساخت شهرها تخریب شده که این موضوع به طور غیر مستقیم منجر به از دست رفتن زیستگاه چندین گونه شده است. قطعه قطعه کردن زمین برای ساخت و ساز یکی از موارد مهم در استفاده‌ی نامناسب از زمین می‌باشد. همه‌ی این عوامل همراه با هم منجر به بروز چندین مشکل از جمله فرسایش زمین، تخریب زمین و جنگل‌زدایی می‌گردد.
 

مسائل هسته‌ای

انرژی هسته‌ای دارای پتانسیل بالایی است، اما دارای مشکلاتی نیز می‌باشد. ضایعات رادیواکتیو از کارخانه‌های انرژی هسته‌ای یکی از مشکلات عمده‌ای است که در صورتی‌که مقررات لازم در این موارد به درستی اجرا نشود، با آن روبرو خواهیم بود. فاجعه‌ی چرنوبیل یک نمونه‌ی بارز از این موضوع است که چگونه ضایعات هسته‌ای می‌توانند منجر به فاجعه‌ی انسانی گردند. قطعاً امروزه هیچ کس تمایلی ندارد که فاجعه‌ی چرنوبیل دوباره تکرار شود. برخی از کشورها که انرژی هسته‌ای خود را برای تولید مهمات جنگی به کار می‌گیرند، نیز تهدیدی برای محیط زیست به همراه خواهند داشت. قطعا انیشتین در زمان ساخت این مواد شیمیایی هرگز تصور نمی‌کرد که بشر از این مواد در ساخت سلاح‌های هسته‌ای بسیار خطرناک و مضر برای محیط زیست استفاده کند.
 

افزایش جمعیت

یک مساله‌ی جهانی دیگر افزایش جمعیت می‌باشد. با افزایش جمعیت، فشار بر منابع طبیعی این سیاره نیز افزایش می‌یابد. مسائل مرتبط با افزایش جمعیت شامل بحران آب و غذا، و فقدان فضا برای دفن طبیعی زباله می‌باشد. افزایش بیش از حد جمعیت منجر به بروز برخی خطرات انسانی دیگر نیز می‌گردد. رشد مداوم جمعیت نه تنها باعث کاهش منابع طبیعی شده، بلکه فشار زیادی را نیز بر اقتصاد وارد می‌سازد. بنابراین، برای جلوگیری از بروز همه‌ی این اتفاقات و حفظ یک جمعیت متعادل نیاز به تلاش‌های گسترده‌ای در سطح جهانی وجود دارد.
 

آلودگی

اصطلاح آلودگی به خودی خود دارای چندین بعد از جمله آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی زمین می‌باشد، آلودگی هوا می‌تواند به مقدار زیادِ دی اکسید کربن وارد شده به جو توسط صنایع و وسایل نقلیه نسبت داده شود، آلودگی آب و آلودگی زمین نیز می‌تواند حاصل دفع زباله‌های کارخانه‌ها، کشتی‌های حامل نفت و غیره باشد. اساساً، انسان باید فعالیت‌های خطرناک خود را در جهت جلوگیری آسیب به محیط زیست کاهش دهد. تغییر اقلیم در دهه‌ی گذشته بیشتر مشهود بوده و نه سال از این دهه در فهرست داغ‌ترین سال‌های کره‌ی زمین قرار گرفته است. در صورتی‌که این روند ادامه یابد، به زودی از داشتن هوای تازه برای تنفس و آب پاک برای نوشیدن نیز محروم خواهیم شد.
 

مدیریت زباله

همچنان‌که جمعیت زمین افزایش می‌یابد، فعالیت‌های آن‌ها نیز افزایش یافته که این موضوع در نهایت منجر به افزایش مقدار زباله‌ی تولیدی خواهد شد. این زباله‌ها تنها شامل گازهای مضر وارد شده به جو و یا زباله‌های سمی آزاد شده در آب نیست، بلکه شامل زباله‌های هسته‌ای، زباله‌های الکترونیکی، زباله‌های پزشکی و حتی زباله‌های موجود در خانه‌ها نیز می‌باشد. با توجه افزایش جمعیت و مساحت محدود موجود بر روی سیاره‌ی زمین فضای مناسبی برای دفع این زباله وجود نخواهد داشت. میزان تولید این زباله‌ها بسیار بیشتر از میزان تصفیه و دفع مناسب آن‌ها می‌باشد. در نتیجه، این زباله‌ها در یک مکان انباشته شده و منجر به آلودگی محیط زیست می‌گردند.
 
مسائل زیست محیطی که امروزه سیاره‌ی ما با آن مواجه است تنها محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست. مسائل دیگری از جمله مشکلات ایجاد شده به واسطه‌ی ساخت سدها، آلودگی ژنتیکی و غیره هر روزه در حال افزایش بوده و این مسائل با گذشت زمان بیشتر می‌گردد. در صورتی‌که ما هر چه زودنر شروع به انجام اقداماتی جهت مقابله با این مسائل نکنیم، در آینده‌ای نزدیک شاهد تخریب منابع طبیعی و در نتیجه محیط زیست کره‌ی زمین خواهیم بود.
 
منبع: Abhijit Naik - HelpSaveNature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.