تمرین‌های حافظه برای افراد بزرگسال

آیا فکر کردن به از دست دادن حافظه در رؤیاهایتان، شما را اذیت می‌کند؟ آیا گاهی اوقات فراموش می‌کنید که چیزهایی را خوب به یاد آورید؟ قبل از رسیدن به مرحله وحشت، اجازه دهید به شما بگوییم که خیلی دیر نیست. این مقاله همه آنچه را که می‌توانید برای بهبود حافظه خود انجام دهید، به شما می‌گوید. بنابراین، فقط از طریق این تمرینات حافظه برای بزرگسالان از بهبود حافظه خود لذت ببرید!
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تمرین‌های حافظه برای افراد  بزرگسال
اگر بتوانید به راحتی چیزها را به سرعت و در زمانی که مورد نیاز است، به یاد آورید، دارای حافظه‌ای قوی هستید. همیشه در مورد افرادی که می‌توانند یک کتاب کامل را با یک بار نگاه کردن به صفحات آن حفظ کنند، شنیده‌اید. چنین افرادی با نام دارندگان حافظه ایده‌آل یا حافظه تصویری شناخته می‌شوند. همه ما با داشتن چنین حافظه فوق العاده‌ای خوشبخت نیستیم، اما آنچه که همه ما توانایی انجام آن را داریم، تلاش برای بهبود حافظه خودمان است. در روزگار کنونی که ما هر روز با اطلاعات زیادی روبرو می‌شویم، در هر لحظه، جزئیاتی را به یاد می‌آوریم. این به این دلیل است که ما گاهی ناخواسته روزهای تولد، شماره تلفن‌ها، قرار ملاقات‌ها، برنامه‌های کاری و غیره را فراموش می‌کنیم.
 
حافظه‌ی خوب، نشان دهنده سلول‌های مغزی فعال و سالم است. اما راه رسیدن به یک حافظه شگفت انگیز که تا به سن پیری ادامه یابد چیست؟ به گفته متخصصان مغز و اعصاب، تمرینات متعددی که برای مغز شما مناسب و بهینه هستند طراحی شده است. به نظر می‌رسد که مغز ما نیز درست مثل بدن ما نیاز به سهم خود از تمریناتی دارد تا بتواند سالم بماند! بنابراین، نه تنها این کار، بلکه انجام زودتر شروع به این تمرینات، راه طولانی در جلوگیری از بیماری‌های دژنراتیو مانند آلزایمر و زوال عقل را کوتاه می‌کند. آیا علاقه‌مند به دانستن بیشتر در مورد تمریناتی برای تقویت حافظه خود هستید؟ در اینجا چند تمرین حافظه مؤثر برای کمک به شما در شروع کار وجود دارد.
 

تمرین برای بهبود حافظه در بزرگسالان

فعالیت‌های حافظه برای بزرگسالان برای نگه داشتن فعال و هوشیاری مغز است. این شامل همه چیز از جمله حل پازل‌ها در بازی‌های حافظه است که بخش‌هایی از مغز را تحریک می‌کند که در فعالیت‌های روزمره استفاده نمی‌شود. مغز تحریک شده سلول‌های مغزی جدید تولید می‌کند. بنابراین، در این جا به شما می‌گوییم که چگونه مغز خود را تحریک کرده و در همان زمان لذت ببرید!
 
چالش مغزی برای شما
این یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که برای تمرینات حافظه در مورد بزرگسالان به کار می‌آید. سعی کنید یک فعالیت روزمره را به طریقی که قبلاً انجام نداده‌اید، انجام دهید. برای مثال، می‌توانید سعی کنید با دست چپ خود شروع به نوشتن کنید، یا به طور معمول این کار را با راست و برعکس انجام دهید. حتی می‌توانید درب را باز کنید یا موهای خود را با دست دیگر شانه کنید.
 
مهارت جدیدی بیاموزید
این یک راه سرگرم کننده دیگر برای استفاده از سلول‌های خاکستری مغز شما است. آیا شما همیشه می‌خواستید زبان یاد بگیرید، یا یک ابزار موسیقی که تمایل به نواختن آن داشتید اما هرگز وقتی برای آن پیدا نشد؟ خوب، پس این زمان مناسب برای انجام این کار است! فقط به جلو بروید و به مغز خود فرصت دهید که از توانایی‌های یادگیری خود استفاده کند.
 
حل پازل
تحقیقات همواره ثابت کرده است که حل جدول کلمات متقاطع و پازل‌های دیگر که حل کردن آن مستلزم کار کردن مغز شما است، یکی از بهترین راه‌های بهبود پتانسیل مغز و توانایی منطقی مغز است. این به نوبه خود حافظه را بهبود می‌بخشد، زیرا سلول‌های مغز سالم به حافظه قوی‌تر کمک می‌کنند. بنابراین، پازل سودوکو را بردارید و اجازه دهید تا معتاد آن شوید، زیرا این یک نوع اعتیاد است که شما مطمئن هستید که از خودتان متشکر خواهید شد!
 
ارتباط برقرار کردن بین تصاویر با اطلاعات
این یک ابزار آزمایش شده برای بهبود حافظه است. اغلب اوقات ما نمی‌توانیم اسامی افرادی که آنها را ملاقات می‌کنیم و یا شماره تلفن‌های دوستانمان را به یاد داشته باشیم، زیرا ما سعی می‌کنیم همه چیز را به خاطر داشته باشیم. در عوض، اگر ما بتوانیم این افراد و اعداد را با تصاویر خاصی مرتبط کنیم، ما مطمئنا می‌توانیم آنها را بهتر یاد بگیریم. این به این دلیل است که مغز ما طوری طراحی شده تا تصاویر زنده، دلپذیر و رنگارنگ را به خاطر بسپارد.
 
به عنوان مثال، می‌گویید می‌خواهید روز تولد دوستتان را که در تاریخ 9 ژوئیه است حفظ کنید. تصور کنید که او شماره 9 را نگه داشته و بر روی کیک شکلاتی مورد علاقه شما کلمه "ژانویه" حک شده است! تصویر منحصر به فرد و غیر عادی را با رویدادی که می‌خواهید به یاد بیاورید ارتباط دهید، این گونه مؤثرتر خواهد بود.
 
شکستن اطلاعات به تکه‌های کوچکتر
این یک روش دیگر برای بهبود قدرت ذخیره ‌سازی اطلاعات شما است که شامل اطلاعاتی است که به قطعات کوچک یا تکه‌هایی که می‌تواند با سهولت، یکباره در یک زمان انجام شود، شکسته شده است. مغز تحریک شده سلول‌های مغزی جدید تولید می‌کند. اگر فهرستی از اقلام را برای یادآوری داشته باشید، می‌توانید فهرست را به دسته‌های مربوطه کوچک و تقسیم کنید. به عنوان مثال، می‌گویید شما باید لیستی از چیزهایی را که از مواد غذایی تشکیل شده است به خاطر بسپارید. شما می‌توانید اقلام موجود در فهرست خود را به گروه‌هایی از قبیل اقلام غذایی، سبزیجات، میوه‌ها و غیره مرتب کنید. به این ترتیب کالاهای تحت هر کلاس و به نوبه خود کل لیست را به یاد خواهید آورد!
 
استفاده از کلمات اختصاری
کلمات اختصاری چیزی جز کلمات جدیدی نیستند که شامل یک حرف از کلمات یا ایده‌هایی است که شما باید به یاد داشته باشید. این واقعاً می‌تواند مفید باشد وقتی که شما می‌خواهید یک لیست طولانی از موارد را به یاد داشته باشید. به عنوان مثال، شما فقط باید کلمه "بنا سزنق" را به یاد داشته باشید تا نام رنگ‌های رنگین کمان را به خاطر بسپارید: به رنگ بنفش، نارنجی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز.
 
از آکروستیک (Acrostics) استفاده کنید
یک آکروستیک جمله‌ای است که در آن حرف اول هر کلمه بخشی از کلمات است که شما باید به یاد داشته باشید. برای مثال در مجموع، ساختن جمله‌ای که ترتیب حروف اول کلمات آن مشابه حروف اول سیارات به ترتیب باشد، به شما کمک می‌کند تا نام سیارات را در منظومه شمسی به ترتیب از فاصله دوری آنها از خورشید به یاد آورید: زهره، ونوس، زمین، مریخ، مشتری، زحل اورانوس، نپتون و پلوتون.
 
تمرینات حافظه در این کار بیشتر مؤثر خواهد بود اگر خودتان را از استرس به دور نگه دارید، یک رژیم متعادل داشته باشید، یک محیط شاداب در خانه ایجاد کنید، به طور منظم ورزش کنید و خودتان را خوشحال کنید. با تمرین و قوی کردن قدرت حافظه، می‌توانید حافظه‌ای را که به آن افتخار می‌کنید داشته باشید. همه چیزی که به آن نیاز دارید، صبور بودن و آموزش مغزتان است!
 
منبع: Mukulika Mukherjee - WellnessKeen


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.