طبع سیب چگونه است؟

سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است وخوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند، در ادامه با طبع سیب آشنا خواهید شد.
چهارشنبه، 28 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طبع سیب چگونه است؟

طبع سیب چیست؟

سیب گرم و‌تر است. یعنی جنبش و رشد پدید می‌آورد. مزاج دموی هم گرم و تر است و افراد دموی بسیار دانا، سرحال و بانشاط هستند. درست است که رمز کامیابی در طب سنتی اعتدال است، ولی باید بگوییم که فعلا در جامعه ما که بیشتر امراض ناشی از غلبه اخلاط سرد و خشک و سرد و‌ تر هستند این سیب یک گوهر ارزنده است.

سیب‌ها هر چه رسیده‌تر و شیرین‌تر باشند بیشتر به سمت گرمی و تری می‌روند، اما اگر سیب ترش باشد یا سبز باشد سرد و خشک می‌شود، بنابراین قابض است و معده افراد را اذیت می‌کند.‌

سیب یکی از گیاهان خانواده گل رز است و علم پرورش سیب را پومولوژی می‌نامند. دو سوم فیبر و مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان سیب در پوست آن وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود سیب را با پوست بخورید.

25 درصد از حجم سیب را هوا تشکیل می‌دهد به همین علت روی آب شناور می‌ماند. یک سیب با اندازه متوسط ​​حدود 80 کالری دارد. این اطلاعات، اطلاعات اولیه در مورد میوه پرخاصیت سیب بود، در این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص طبع سیب، مصلح آن و بهترین زمان خوردن سیب به شما داده می‌شود
 

 درباره سیب

شنیده‌اید که یک سیب در روز دکتر را دور می‌کند.» درحالی‌که مطمئناً برای حفظ سلامتی شما بیش از یک سیب روزانه نیاز است، اما گامی در مسیر درست است. سیب خوشمزه، حمل آسان برای میان وعده، کم‌کالری، خوشبوکننده طبیعی دهان است و هنوز هم بسیار ارزان است.

همان‌طور که گفته شد سیب منبع فیبر پوتین است. پکتین از تجمع کلسترول در پوشش دیواره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و درنتیجه از بروز آترواسکلروز و بیماری قلبی می‌کاهد. فیبر نامحلول موجود در سیب حجم زیادی را در مجرای روده فراهم می‌کند و آب را برای پاک‌سازی و حرکت سریع غذا در سیستم گوارش نگه می‌دارد.

سیب می‌تواند شیرین، ترش، نرم و صاف یا ترد باشد، بسته به نوع انتخابی شما. سیب میوه ای است که در انواع گوناگونی وجود دارد که می‌توانید با ذائقه خود مطابقت دهید.

به‌طورکلی یک سیب از مواد زیر تشکیل‌شده است:

  • کالری 81
  • کربوهیدرات 21 گرم
  • فیبر رژیمی 4 گرم
  • فیبر محلول
  • فیبر نامحلول
  • کلسیم 10 میلی‌گرم
  • فسفر 10 میلی‌گرم آهن 0.25 میلی‌گرم
  • سدیم 0.00 میلی‌گرم
  • پتاسیم 159 میلی‌گرم
  • ویتامین C 8 میلی‌گرم
  • ویتامین A 73 IU
  • فولات 4 میکروگرم
  • آب سیب، گوشت سیب و سرکه سیب همگی محتوای اسید مالیک بالایی دارند. این ترکیب مفید برای درمان بیماری‌هایی مانند فیبرومیالژیا، سندرم خستگی مزمن و سنگ کیسه صفرا مفید است.
 

طبع سیب

فواید تغذیه ای و سلامتی سیب از قدیم الایام مورد تحسین قرار گرفته است. از بقراط، پزشک یونانی که پدر علم پزشکی به شمار می رفت و طرفدار شفای تغذیه ای بود. نقل شده که درمان های مورد علاقه او سیب، خرما و مایه جو است

سیب آنقدر میوه محبوب است که تقریباً همه آن را می‌خورند. میوه‌ سیب در اکثر نقاط جهان کشت می‌شود و بیش از 7500 گونه وجود دارد که حدود 2500 گونه آن در ایالات متحده رشد می‌کند.

سیب در ایران به‌عنوان یکی از سین‌های هفت‌سین اهمیت دارد و یکی از مهم‌ترین تولیدات باغی کشور در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تهران است. ازجمله معروف‌ترین سیب‌ها در ایران؛ سیب سرخ، سیب گلاب و سیب زرد است.

طبع سیب زرد و سیب قرمز گرم و تر است یعنی جنبش و رشد پدید می‌آورد. میزان‌گرمی و تری این میوه باارزش با شیرین‌تر و رسیده‌تر شدن، بیشتر می‌شود. هرچه سیب سبزتر و ترش‌تر باشد میزان طبع سرد و خشک آن بیشتر می‌شود، بنابراین قابض است و ممکن است خوردن آن موجب معده درد و یبوست شود.

افرادی که مزاج سرد دارند بهتر است از مصرف سیب ترش و نرسیده اجتناب کنند.

چنانچه افراد دموی سیب شیرین و رسیده بخوردند به علت طبع سیب که گرم و تر است، در آن‌ها ایجاد حس سرحالی و نشاط ایجاد می‌شود.

امروزه بسیاری از بیماری‌ها از غلبه اخلاط سرد و خشک و سرد و‌ تر سرچشمه می‌گیرد به همین علت سیب با طبع گرم و تر خود درمان بسیاری از امراض است.


خواص انواع سیب چیست؟

می‌گویند بیشترین خواص سیب در فاصله دو میلی‌متری از پوست سیب قرار دارد، بنابراین اگر پوست سیب را می‌گیرید سعی کنید آن را خیلی نازک بگیرید.

نوشیدن آب سیب تب را پایین می‌آورد. (کلا در تب هر چه که رطوبت بدن را تامین کند خوب است.) برای استفاده از خواص سیب هنگام تب آب آن را هر سه ساعت یک بار بنوشید و از پاشویه هم غافل نشوید تا از تاثیری که این میوه بر روی تب شما دارد شگفت‌زده شوید.

سیب سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند، چون گرم است و می‌تواند در رفع ورم لوزه، خس خس سینه، لوزه چرکی، التهاب گوش میانی، سرگیجه و سرماخوردگی بسیار مفید واقع شود.

حیف است که سیب بخورید و از عطرش غافل بمانید. بوییدن عطر سیب برای شما آرامش و نشاط می‌آورد و اعصاب‌تان را قوی می‌کند بنابراین سیب را هم قبل از خوردن و هم حین خوردن بو کنید.

افراد مبتلا به دیابت باید سیب را با مشورت پزشک مصرف کنند، چون قند سیب از آن قندهایی‌ست که به تدریج جذب می‌شود.

اگر سیب را رنده کنید و به آن عرقیجاتی چون گلاب، بیدمشک یا بادرنجبویه و در صورت تمایل کمی زعفران اضافه کنید یک معجون قوی برای پاکسازی بدن از مواد زائد و افزایش کیفیت خواب ساخته‌اید.
 
اگر عادت دارید پوست سیب را بگیرید آن را دور نریزید. شما می‌توانید از پوست سیب به صورت خشک یا تازه برای درست کردن یک دمنوش مفید برای پاکسازی کلیه‌ها استفاده کنید و البته بهتر است دمنوش‌تان را با عسل شیرین کنید.

سیب خاصیت ضدسرطانی دارد. البته این خاصیت در سیب قرمز بیشتر از سیب زرد است.

آب سیب تازه یا آبی که از پختن سیب به دست می‌آید باعث تقویت کبد می‌شود و به سم‌زدایی از کبد کمک شایانی می‌کند. به علاوه اسید اوریک خون را هم پایین می‌آورد بنابراین برای مبتلایان به نقرس و درد مفاصل بسیار مفید است.

برای درمان تبخال می‌توان ۲ عدد سیب را ۴ قسمت کرده و ۱۵ دقیقه در یک لیتر بجوشانید. سپس بگذارید ۱۰ دقیقه هم دم بیاید. از آب این سیب می‌توانید بعد از هر وعده غذا یک استکان میل کنید. این جوشانده برای سرفه هم مفید است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا اگر روزی سه سیب بخورند و مداومت به خرج بدهند اثر این کار را روی فشار خون‌شان خواهند دید.

سیب پوست و مو را سرزنده و شاداب می‌کند.

اگر ضربه‌ای به چشم وارد شود و چشم کوفته شود می‌توان سیب را رنده کرد و آن را بر روی چشم ضماد کرد.

سیب رنده‌شده‌ای که به آن عسل اضافه شده یک داروی خوب برای زنان حامله‌ای است که ویار شدیدی دارند (چون اکثر ویار‌های شدید به خاطر عملکرد بد کبد است و این دارو کبد را تقویت می‌کند). البته معروف است که این دارو کودک را هم خوش‌چهره و زیبا می‌کند.

برای تقویت قلب سیب درختی را رنده کرده و با یک قاشق عرق بیدمشک و کمی تخم شربتی مخلوط کنید و این معجون را میل کنید.

خوردن روزی یک عدد سیب از پیری زودرس شما جلوگیری می‌کند.
 
افرادی که شب‌ها در خواب راه می‌روند این مشکل‌شان به خاطر گرمی زیاد مغز است که بی‌قراری می‌آورد. این افراد باید سیب ترش یا نارس بخورند.

خوردن سیب واریس را بهبود می‌دهد (چون سیب گرم و‌تر است و واریس در اثر سودا به وجود می‌آید). به علاوه ضماد کردن سیب رنده شده در محل واریس هم مفید است.

سیب نارس کمک به درمان اسهال هم می‌کند. اگرچه خوردن آب انواع سیب برای اسهال خوب است. فقط بعد از گرفتن آب سیب باید چند لحظه صبر کرد تا رنگ آب سیب تغییر کرده و تیره شود آنگاه می‌توان آب سیب را نوشید.

مصلح سیب

در منابع طب سنتی و ایرانی اسلامی از دارچین و گلنگبین به‌عنوان مصلح سیب یا مصلحات سیب یادشده است. علاوه بر این توصیه ‌شده که سیب ترش را همراه با گلقند، دارچین و عسل مصرف کنید.
 

بهترین زمان برای خوردن سیب

سیب را می‌توان هر روز خورد و سالم‌ترین میوه محسوب می‌شود. اگر سیب در زمان مناسب مصرف شود، فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ بنابراین، چگونه از یک سیب بیشترین بهره را ببریم و بهترین زمان برای خوردن سیب برای استفاده بیشتر از آن چه زمانی است؟

 به‌طورکلی، بهترین زمان برای خوردن سیب، صبح‌ها، بین دو وعده غذایی یا در زمان میان وعده و قبل و بعد از کار است. قبل از خواب و بلافاصله قبل یا بعد از غذا بدترین زمان برای مصرف سیب است.

خوردن یک سیب در رژیم غذایی شما می‌توانند هضم را بهبود بخشند، بدن شما را سم‌زدایی کند و مقدار مورد نیاز قند و سایر مواد مغذی را در زمان‌های مناسب حفظ کند، اما خوردن آن‌ها در فواصل زمانی نامناسب می‌تواند اثرات مضری بر بدن داشته باشد.

سیب‌ها در حالت ایده آل باید خام مصرف شوند، زیرا گاهی اوقات آن‌ها نیز پخته می‌شوند و همیشه باید با پوست مصرف شوند. در حین خوردن سیب دقت کنید که آن را خوب بجوید تا آب آن وارد دهان شود و پوست آن به گلو نچسبد.

سیب یک میوه تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و می‌توان آن را در هر زمانی از روز مصرف کرد اما خوردن سیب در ساعات صبح برای افراد مبتلابه مشکلات گوارشی به دلیل خواب نادرست شب یا عادات غذایی دیر هنگام مفید است.

خوردن این میوه به دلیل فیبر موجود صبح ناشتا توصیه می‌شود، زیرا دستگاه گوارش به‌سرعت قندهای موجود در میوه را تجزیه کرده و علاوه بر آن از فواید تغذیه‌ای کامل برخوردار می‌شوید.

خوردن سیب در عصر یا شب می‌تواند عملکرد روده را تحت‌فشار قرار دهد و این بدان معنی است که خوردن سیب در شب می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در شما در ساعات اولیه شود زیرا باعث تولید گاز در معده می‌شود.

سیب حاوی اسیدهای آلی است و زمانی که در آخر روز مصرف شود، می‌تواند منجر به افزایش اسید معده می‌شود و ممکن است در حرکات روده شما اختلال ایجاد کند، همچنین، خوردن یک یا دو سیب در روز خوب است اما فقط در زمان‌های جداگانه. در حالت ایده آل، خوردن سیب در صبح و بین دو وعده غذایی مفید است، بنابراین همه ما باید این را دنبال کنیم.

فواید خوردن سیب در زمان مناسب عبارت‌اند از:

  • قلب شما را سالم نگه می‌دارد
  • مغز را فعال‌تر و تیزتر نگه می‌دارد
  • محافظت در برابر بیماری‌های تنفسی
  • کبد را متناسب نگه می‌دارد
  • از چاقی جلوگیری می‌کند
  • خاصیت ضد سرطانی دارد
  • سیب منبع قابل ‌توجهی از مواد شیمیایی گیاهی است و مطالعات اپیدمیولوژیک مصرف سیب را با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، آسم و دیابت مرتبط دانسته‌اند.

منبع: سایت ستاره


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما