چگونه یک گاو داری شیری راه ‌اندازی کنیم؟

شروع فعالیت اقتصادی گاو داری، در برگیرنده تصمیمات و برنامه ‌ریزی‌های عملی بسیاری برای رسیدن به موفقیت است. فاکتور اصلی که در هر کسب و کاری مهم است، مسائل مالی است. اگر در حال راه اندازی یک گاو داری هستید، لازم است همه این عوامل را در نظر بگیرید.
يکشنبه، 22 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک گاو داری شیری راه ‌اندازی کنیم؟
گاو داری، فعالیتی در حال افزایش است و در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، رو به رشد است. ایالات متحده آمریکا دومین تولید کننده لبنیات است و حدود 70000 گاو داری شیری دارد. این کسب و کار مستلزم صرف ساعت‌هایی طولانی است که در آن، ساعات کاری یک روز معمولی دامدار از ساعت 4 صبح تا 6 بعد از ظهر است که در این بین نظارت و بهداشت بسیار مهم است. تنها با دانستن همین موضوع است که متوجه می‌شویم که فعالیت‌های دامپروری کم تقاضا هستند، و دامپرواران به سمت شغل‌های دیگری روی می‌آورند.
 

امکانات زمین

هنگامی که تصمیم به احداث دامداری گرفتید، ضروری است که نیاز زمین را ارزیابی کنید، در عین حال دامدار باید فضای مورد نیاز برای ساخت سایبان، انبار ذخیره‌ سازی و فضای کافی برای بزرگتر ساختن آن در صورت نیاز را محاسبه کند. هنگام تصمیم گیری در مورد مکان، عوامل دیگری مانند ساخت جایگاه برای گاو، داشتن منبع آب و نزدیکی به بازار، نکاتی ضروری است که در هنگام خرید زمین مورد توجه قرار می‌گیرند. همیشه خرید زمین به جای اجاره آن بهتر است زیرا هزینه‌ای که صرف اجاره دادن می‌شود، موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد.
 

ماشین آلات

با ظهور تکنولوژی در زمینه پرورش دام، تجهیزات مورد استفاده در این کسب و کار نسبت به چند سال گذشته متفاوت شده است. ماشین آلاتی از قبیل شیردوش، ضد عفونی کننده و تانکر ذخیره شیر در دسترس هستند. این تصمیم بستگی به نظر دامدار دارد که آنها را خریداری کند یا اجاره نماید. همچنین، انجام اتوماتیک و ماشینی عملیات با کمک رایانه‌ها ترجیح داده می‌شود زیرا کار ثبت داده‌ها را ساده می‌کند.
 

خرید گاو

پس از تصمیم ‌گیری در مورد نیازهای زمین و تجهیزات، جنبه دیگری که باید در نظر گرفته شود، تعداد گاوهایی است که دامداران می‌خواهند خریداری کنند. تصمیم‌ گیری در مورد هزینه‌ها و نژاد گاو خریداری شده، در هزینه‌های مالی مرتبط مؤثر است. شروع دامداری با گاوهای سالم قطعاً به کاهش هزینه‌های بلند مدت کمک خواهد کرد. همچنین، تصمیم ‌گیری در مورد تعدادی از عوامل دیگر مانند هزینه‌های دامپزشکی مربوط به گاو، هزینه‌های تغذیه، بهداشت و هزینه‌های تلقیح نیز باید در نظر گرفته شود.
 

رقبا

بسیار مهم است که در مورد رقبای خود اطلاعات کسب کنید. شروع یک فعالیت اقتصادی با دانستن نقاط قوت و ضعف رقبا، به شما کمک می‌کند تا مشکلات آینده را از بین ببرید. اگر شروع به راه اندازی یک کسب و کار کوچک کنید، مهم است که رقبای خود را بشناسید. این اطلاعات می‌تواند شما را در سفارشی کردن برنامه استراتژیک خود در مورد بهره‌گیری از ضعف رقیبانتان و تبدیل آن به قدرت خود کمک کند.
 

قوانین حقوقی

برای هر کسب و کاری که شروع می‌کنید، باید با قوانین و مقررات آن منطقه آشنا شوید. به همین ترتیب، هنگام راه اندازی گاو داری، ضروری است که در مورد قوانین صدور مجوز، مالیات بر تولید و قوانین مربوط به فراوری محصولات لبنی اطلاعات کسب کنید. در این موارد بهتر است با یک وکیل تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند یا به وب سایت‌های رسمی برای کسب جزئیات بیشتر مراجعه کنید. همچنین سعی کنید هزینه‌های مربوط به بیمه واحد دامداری خود را به صورت عادی بپردازید. شرایط و ضوابط مربوط به خسارت بیمه را بدانید، زیرا هزینه برخی از خسارت‌ها ممکن است به عهده صاحب دامداری باشد.
 

حق امتیاز

اگر چه بسیاری از افراد می‌خواهند گاو داری را با سرمایه ‌گذاری مستقل خود شروع کنند، اما به دلیل هزینه‌های بالا و بازده کمتر سرمایه‌ گذاری شخصی، استفاده از حق امتیاز گاو داری یک شخص دیگر، گزینه بهتری است. این شیوه به مالک جدید گاو داری کمک می‌کند تا از تجربه و دانش یک متخصص در مورد تکنولوژی‌های جدید استفاده کند. همچنین در شروع کار، با استفاده از حق امتیاز قدیمی، بدون هیچ زحمتی برای ساخت یک نام تجاری جدید، یک نام ثابت شده در بازار خواهد داشت. همچنین هزینه‌های شروع کسب و کار با استفاده از حق امتیاز، در مقایسه با شروع گاو داری از نقطه صفر، کمتر است.
 

جنبه‌های مالی

در شروع یک فعالیت، بسیار مهم است که مالک بداند توزیع هزینه‌ها چگونه است. به طور معمول، مالک با دو نوع هزینه مواجه خواهد شد: ثابت و متغیر. برای کاهش هزینه‌های ثابت هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، اما هزینه‌های متغیر با توجه به تولید تغییر می‌کنند. نمونه‌هایی از هزینه‌های ثابت مانند باز پرداخت وام، پرداخت اجاره و پرداخت حق بیمه است. از سوی دیگر، هزینه‌های متغیر شامل خرید علوفه و نهاده، هزینه‌های کارگری و قبض آب و برق می‌شود. ماشین آلاتی از قبیل شیردوش، ضد عفونی کننده و تانکر ذخیره شیر در دسترس هستند. کلید درآمد و سود آوری در این نکته است که درآمد باید بیشتر از هزینه باشد. برخی عوامل خارجی از جمله شرایط اقتصادی، قیمت شیر ​​را تعیین می‌کنند. همان طور که می‌دانیم در سال‌های اخیر، قیمت شیر ​​کم شده است و درآمد گاو داران شیری صدمه دیده است. بنابراین، برنامه ‌ریزی مالی از لحاظ تنظیم هزینه‌ها، همیشه بهترین گزینه برای افزایش درآمد است.
 
پس از در نظر گرفتن تمام این جنبه‌ها، ضروری است که مالک جدید تحقیقات کاملی راجع به شرایط کاری داشته باشد تا یک دامپروی موفق را شروع کند. همان طور که صنعت لبنیات، در حال حاضر دارای افراد و عوامل بزرگی است که به راحتی روی بازار تسلط دارند، در نتیجه تازه کاران باید برنامه ‌ریزی استراتژیکی برای آینده داشته باشند.
 

برخی از نکات عمومی در تغذیه گاوهای شیری

 گاوها را بر اساس مرحله‌ی شیرواری یا میزان تولید دسته بندی نموده و بر اساس نیازهایشان تغذیه نمایید.
در طول سال از برنامه‌ی تغذیه‌ای که اقتصادی و متعادل شده باشد و بتواند نیازهای حیوان را برآورده نماید استفاده کنید.
جهت مصرف حداکثر میزان خوراک اختصاصی از اقلام خوراکی متنوع و با کیفیت خوب استفاده نمایید.
دفعات خوراک دادن به گاوها را تنظیم نموده و مطابق برنامه عمل نمایید.
گاوها علاقه خاصی به استفاده از علوفه‌های تازه و آبدار دارند که در صورت در دسترس و ارزان بودن در تغذیه آن را به کار ببرید.
ترکیبات مواد مغذی اقلام خوراکی، متنوع و متغیر است. با آنالیز آزمایشگاهی از اجزای مواد مغذی جیره‌ی فرموله شده اطمینان حاصل نمایید.
آب سالم و گوارا به صورت دائمی در اختیار گاوها قرار دهید.
شرایط محیطی مناسبی به خصوص در فصول تابستان و زمستان برای گاوها فراهم نمایید.
 
منبع: رشو مهروترا - بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.