آداب و رسوم چشم نواز و روح بخش مکزیک

مکزیک، که به آداب و رسوم متنوعش شناخته شده است، تاریخی طولانی دارد که می‌تواند به دوران قبل از اسپانیا نیز مرتبط شود. مکزیک در جنوب آمریکا قرار دارد. این چهاردهمین کشور بزرگ در جهان و چهارمین کشور بزرگ در آمریکای شمالی است. اطلاعات بیشتر در مورد آداب و رسوم مکزیکی و سنت‌های آن را می‌توان در متن زیر مطالعه کرد.
دوشنبه، 23 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آداب و رسوم چشم نواز و روح بخش مکزیک
فرهنگ مکزیکی ترکیبی از فرهنگ آسیای میانه، آزتک‌ها و جوامع ایبری است. مکزیک به مدت 300 سال تحت استعمار اسپانیا بوده است و بنابراین تاثیر زیادی از فرهنگ، آداب و رسوم و سنت‌های این کشور را با خود دارد.
 
ایالات متحده آمریکا، که کشور همسایه مکزیک است نیز تاثیر زیادی بر فرهنگ آن دارد. همه این تأثیرات در آداب و رسوم مکزیک منعکس می‌شود. بنابراین، به ما اجازه دهید بیشتر در مورد فرهنگ و سنت‌های دنبال شده توسط مردم در مکزیک صحبت کنیم.
 

موسیقی سنتی و حرکات شادی

موسیقی سنتی مکزیک کاملاً متنوع است. مناطق مختلف این کشور به انواع مختلف موسیقی محلی شناخته شده هستند. ماریاچی یکی از انواع شناخته شده موسیقی است که در مکزیک تکامل یافته است. این سبک در ایالت جالسکو آغاز شد. ماریاچی با گروهی متشکل از 10 تا 20 نوازنده مشخص می‌شود. چنین گروهی به طور کلی توسط خواننده اصلی رهبری می‌شود.
 
موسیقی رانچرا (Ranchera)
موسیقی رانچرا شکل دیگری از موسیقی مکزیکی است که در زمان انقلاب مکزیک تکامل یافته است. موسیقی رانچرا در حول موضوعات مربوط به غرور ملی متمرکز است.
 
موسیقی گروهی
موسیقی گروهی را می‌توان به عنوان ترکیبی از موسیقی سنتی مکزیکی و موسیقی پولک توصیف کرد. موسیقی لهستانی توسط آلمانی‌ها به مکزیکی‌ها معرفی شد. موسیقی گروهی در دهه 1890 به اوج محبوبیت رسید. که شامل انواع مختلفی از ترانه‌های گروه Banda include rancheras، boleros، baladas، و غیره است.
 
موسیقی Norteño
Norteño در روستاهای مکزیک آغاز شد. و این سبک نه تنها در مکزیک، بلکه در ایالات متحده آمریکا نیز محبوب شد. ابزارهایی مانند bajo sexto، آکوردئون، درام دوگانه برای پخش این نوع موسیقی استفاده می‌شود.
 
موسیقی Zacatecano
منطقه Zacatecas جایی است که موسیقی Tamborazo Zacatecano آغاز شد. Tamborazo Zacatecano با کمک ابزارهایی مانند ساکسیفون، ترومپت و درام های باس نواخته می‌شود.
 
حرکات موزون مردمی
Jarabe Tapatío یکی از محبوب‌ترین حرکات موزون سنتی در مکزیک است. همچنین به عنوان حرکت کلاه مکزیکی شناخته شده است. این حرکت توسط یک زوج انجام می‌شود و در آن بیشتر از پا استفاده می‌شود.
 
Danza de los Viejitos
یک حرکت موزون مردمی در مکزیک است که در آن شرکت کنندگان ماسک پیرمرد می‌پوشند. بنابراین، از آن همچنین به عنوان "حرکت موزون پیرمردان" یاد می‌شود.
 
حرکت گوزن یاکی (Yaqui)
حرکت یاکی یکی از حرکت‌های مردمی مکزیک است. این حرکت همراه با موسیقی یاکی است و شامل اجرای شکار گوزن می‌شود.
 

سنت‌های عروسی در مکزیک

در مکزیک، بستگان در مراسم عروسی نقش مهمی ایفا می‌کنند. آنها خرج عروسی را تقبل می‌کنند و به عنوان خیرخواهی برای زن و شوهر تازه جشن و پایکوبی می‌کنند. والدین به  زن و شوهر یک کتاب مقدس و گل سرخ هدیه داده و آنها را به عقد هم در می‌آورند.
 
سکه طلا
یکی از مراسم مهم در مراسم عروسی در مکزیک، کشیشی است که 13 سکه طلایی را به داماد هدیه می‌دهد؛ داماد به نوبه خود این سکه‌ها را به عروس هدیه می‌دهد. گفته شده است که 13 سکه نشان دهنده عیسی مسیح و 12 یار او است. این سنت عروسی مکزیک نشان دهنده تمایل و توانایی داماد برای مراقبت از عروس در طول زندگی و ازدواج است. عروس در یک عروسی مکزیکی یک حجاب منتیلا را با یک کت باللو پوشیده است. داماد لباس‌هایی شبیه به یک گاوچران می‌پوشد. البته گاهی، ممکن است او یک پیراهن دامادی معمولی همراه با شلوار و جوراب شلواری برای مراسم عروسی بپوشد.
 
لازو (lazo)
در مراسم عروسی مکزیکی، لازو در اطراف شانه عروس و دامادها قرار دارد. پوشیدن لازو نماد تعهد خود به ازدواج است. پس از پایان مراسم عروسی، عروس لازو را بر می‌دارد. در روزگار قدیم، داماد برای رفتن به خانه عروس بر روی اسب می‌نشست. پس از مراسم عروسی، او عروس را با سبد خرید خود به خانه‌اش می‌برد.
 

جشنواره‌ها و جشن‌ها 

هر ساله در  12 دسامبر، مکزیکی‌ها برای جشن ویرجین گوادالوپ (La Virgen de Guadalupe) جمع می‌شوند. در این روز، مکزیکی‌ها از Basilica of Guadalupe در مکزیکو سیتی بازدید می‌کنند. جشن قبل از آن novena (نماز برای 9 روز متوالی)  است که در تاریخ 3 نوامبر آغاز می‌شود.
 
روز سه پادشاه
در مکزیک، هدایایی سنتی به کودکان در روز سه پادشاه (Dia de los Reyes) در تاریخ 6 ژانویه داده می‌شود. مراسم‌های سنتی بخش مهمی از جشن‌های کریسمس در مکزیک است. مجموعه‌ای که برای صحنه‌های کریسمس استفاده می‌شود در مکزیک تقریباً همانند سایر نقاط جهان است. استفاده از خزه اسپانیایی برای تهیه درخت‌های کریسمس یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در جشن‌های مکزیک است.
 
کارناوال
کارناوال بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ مکزیک است. کارناوال وراکروز، کارناوال مریادا و کارناوال مازات، مهم‌ترین آنهاست. برخی از جشنواره‌های دیگر که در این کشور جشن گرفته می‌شود عبارتند از کارناوال کامپچه و کارناوال انسنا، کارناوال د پوبلا که یکی از بزرگ‌ترین کارناوال‌های هویوتزینو، در پوئبلا است. هزاران نفر برای این جشنواره جمع می‌شوند و این جشنواره با یادمان از جنگ‌های فکری به منظور یادآوری مردم از 'نبرد Puebla' شناخته شده است.
 
کارناوال مازاتلن (Maznatlan Carnival)
کارناوال مازاتلن یکی از قدیمی‌ترین کارناوال‌ها در مکزیک است. این کار از سال 1898 شروع شد و به عنوان "کارناوال کنفدراسیون سرپانتینا" شناخته ‌شود. معرفی اتومبیل و موتور سیکلت‌های دهه 1940 این کارناوال را برای مخاطبان جالب‌تر کرده است. روز اول و دوم ماه نوامبر، روز مرده‌ها (دی دی لوس مورثوس) همچنین به عنوان "روز همه ارواح" شناخته می‌شود. در این روز مردم برای اعضای خانواده و دوستان مرحومشان دعا می‌کنند. کارناوال بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ مکزیک است. روز مرده‌ها منشأ یک جشن آزتک همراه با الهه Mictecacihuatl است. این روز نباید با "هالووین مکزیکی" اشتباه گرفته شود. جشنواره  بی سی کریسمس (BC Christmas) در مکزیک، به نمایندگی از "La Posada" از سنت‌های برجسته مختلف کریسمس در مکزیک است. در طول این مراسم، بازی "جستجو برای پناهگاه مری" متداول است. آتش زدن برگ یا Poinsettia در جشن‌های کریسمس مکزیک اهمیت زیادی دارد. 'La Misa Del Gallo' اصطلاح مورد استفاده در رابطه با توده نیمه شب است که در طول کریسمس اتفاق می‌افتد. مردم غذاهای عجیب و غریب را در عصر نیمه شب آماده کرده و آواز می‌خوانند.
 

غذاهای مکزیکی

غذاهای سنتی مکزیک در لیست یونسکو در بین «میراث فرهنگی غیر مستقیم بشریت» قرار می‌گیرند. لوبیا، فلفل سبز، فلفل قرمز و ذرت بومی، مواد اولیه اصلی است که در غذاهای مکزیکی استفاده می‌شود. مکزیکی‌ها ذرت را به برنج و گندم ترجیح می‌دهند. در مکزیک، خوردن ذرت به طور گسترده‌ای با ظروف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایر مواد سازنده موجود در غذای مکزیکی عبارتند از گوشت، گوجه فرنگی، آووکادو، انبه، آناناس و غیره. این مواد در تهیه انواع غذاهای که از Mesoamerica و اسپانیا منشأ می‌گیرد، به کار برده می‌شوند. شما می‌توانید گل‌های خوراکی و مواد تشکیل دهنده مشابهی در غذاهای مکزیکی پیدا کنید. این نوع مواد تشکیل دهنده به طور معمول در غذاهای دیگر نقاط جهان استفاده نمی‌شوند. اسپانیایی‌ها و دیگر اروپایی‌ها گوشت گاو، پنیر و مرغ را به رژیم‌های بومی آمریکایی معرفی کرده‌اند.
 
خصوصیت پروسه‌های پخت و پز مورد استفاده در مکزیک این است که آنها در مقایسه با روش‌های پخت و پز کشورهای دیگر طولانی و پیچیده هستند. باید توجه داشته باشید که غذای مکزیکی در رستوران‌ها متفاوت از غذاهای خانگی مکزیک است. به عنوان مثال، در روزگار گذشته، خمیر مورد استفاده برای تولید ترتیل‌ها با جوشاندن ذرت خشک برای ساعت‌های طولانی و بعد از آن تهیه آرد توسط آسیاب سنگی بود. امروزه، چنین شیوه‌های خسته کننده و وقت گیری اغلب فقط در خانه‌ها استفاده می‌شود.
 

ورزش مکزیک

گاو بازی یکی از سنت‌های محبوب مکزیک است که از اسپانیا به ارث برده است. اگرچه یک ورزش غیر قانونی در چند کشور (ممنوع در کاتالونیا، اسپانیا در سال 2010) می‌باشد، گاو بازی با گاو نر و ماده در مکزیک بسیار محبوب است و جمعیت زیادی را به این عرصه می‌کشاند.
 
Fighting Cockfighting
یکی دیگر از سنت‌های مشابه گاو بازی است. کشتار حیوانات و گاو نر در قوانین حفاظت از حیوانات مکزیک حذف شده است، که این امر آن را به فعالیت‌های ورزشی قانونی تبدیل می‌کند.
 
چاریادا (Charreada)
چاریادا ورزش ملی مکزیک است. این ورزش شامل رویدادهایی مانند مهار کردن حیوانات، اسب سواری، و غیره می‌باشد. این ورزش شبیه به rodeo است که در اسپانیا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و کانادا پخش می‌شود. ورزش‌های مختلفی که از زیر مجموعه‌های charreada تشکیل شده‌اند نیاز به استفاده از اسب‌ها، گاوها و در برخی موارد هر دوی این حیوانات دارند. Charreada از اسپانیا آغاز شد و بعدها به مکزیک معرفی شد.
 
چاروس (Charros)
چاروس اسب سوارانی هستند که در این ورزش شرکت می‌کنند. شرکت کنندگان لباس‌های سنتی و کلاه Sombrero را می‌پوشند. لباس‌های سنتی برای این ورزش‌ها توسط کت و شلوار چسب که به بدن می‌چسبد، مشخص می‌شود. یکی از تفاوت‌های میان چاریادا و دیگر ورزش‌های سوارکاری این است که به مهارت اسب سوارها اهمیت بیشتری نسبت به زمان بندی یا قوانین  کسب امتیاز داده می‌شد.
 
Cala de Caballo
CaballoReining یا Cala de Caballo یکی از وقایع مهم است. این رویداد شامل هدایت اسب از حلقه‌ها، چرخش و الگوهای پیچیده‌ای است.
 

اخلاقیات و طرز برخورد در مکزیک

در مکزیک مردان به یکدیگر خوش آمد می‌گویند. با این حال، تنها کسانی که یکدیگر را می‌شناسند به خوبی ارتباط سنتی با هم دارند. به طور کلی، زنان دست نمی‌دهند. در عوض، آنها سمت راست یکدیگر را می‌بوسند. در مکزیک، مردم با دعوت یک خانواده به خانه آنها گل می‌برند. مکزیکی‌ها در برقراری ارتباط ظریف هستند. آنها مؤدب هستند و به سختی می‌توانند حرف ذهن خود را بیان کنند.
 
صحبت با صدای بلند نیز توسط مکزیکی‌ها به عنوان بی ادبی در نظر گرفته می‌شود. استفاده از کلماتی مانند "تشکر از شما" (gracias) و "لطفا" (por favor) در هنگام کمک گرفتن از مکزیکی‌ها موجب برقراری ارتباط خوبی می‌شود. بومی‌ها مشتاق به کمک به شما هستند البته اگر شما با ملاحظه و ظرافت صحبت کنید. در هنگام انجام مذاکرات مربوط به کسب و کار باید صبور باشید، زیرا مکزیکی‌ها دوست ندارند در کار خود عجله کنند. تأخیر 15-20 دقیقه‌ای طبیعی محسوب می‌شود. آداب و رسوم و سنت‌های مکزیکی که در بالا ذکر شد، محصول فرهنگ‌های مختلفی است که بر این کشور تأثیر گذاشته است. بسیاری از سنت‌های مکزیکی جالب وجود دارد که در طول زمان فراموش شده‌اند. خواب نیمروزه، یکی از سنت‌هایی است که در زندگی شهری امروزه در مکزیک از دست رفته است. چندین فرهنگ متفاوت، ساختار اجتماعی مکزیک را تغییر داده‌اند. با این حال، فرهنگ مکزیکی طعم خاص خود را از طریق سنت‌ها و آداب و رسوم ذکر شده در بالا حفظ کرده است.
 
منبع: Shashank Nakate - Historyplex


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.