آشنایی با خواص طالبی

طالبی یک میوه پرطرفدار و محبوب است که سرشار از مواد مغذی می باشد و خواص بسیاری را برای سلامتی به همراه دارد، از خواص طالبی می توان به مراقبت از پوست و مو، تنظیم فشار خون و کنترل دیابت نیز اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با خواص طالبی و فواید تغذیه‌ای و درمانی این میوه پرخاصیت، تا انتها با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص طالبی
طالبی یکی از میوه های پرطرفدار در فصل تابستان بوده که به دلیل میزان محتوای آب بالا در آن همانند خواص هندوانه، دارای خاصیت رفع عطش و گرمازدگی است. همچنین میوه طالبی به دلیل دارا بودن میزان زیاد بتاکاروتن (ماده پیش‌ساز ویتامین آ) در افزایش قدرت بینایی و حفظ سلامت و شادابی پوست و مو بسیار موثر می باشد. مهم ترین خواص طالبی و فواید مصرف این میوه کمک به هضم غذا، درمان یبوست، پیشگیری از سرطان و درمان سوختگی با مصرف موضعی پوست و گوشت میوه است. جالب است بدانید طالبی بریده شده اگر در یک ظرف دربسته و در یخچال نگهداری شود، تا 6 الی 9 روز اثرات و خواص خود را حفظ می کند.


گیاه شناسی طالبی

طالبی گیاه یک ساله و هم خانواده با کدو و خیار است. میوه آن گرد به رنگ های زرد، سبز، مشبک، اغلب دارای خطوط عمودی است و درصد قند آن کمتر از خربزه می باشد. واریته های سبز رنگ این میوه شیرین تر بوده، همانند گرمک از تخم آن نیز برای مصارف دارویی و تغذیه ای استفاده می شود.


خواص طالبی (طبیعت و خواص درمانی)

براساس دیدگاه طب سنتی، طالبی میوه‌ای با طبع گرم و تر است. این میوه بسیار اشتها آور بوده و از این رو متخصصان تغذیه به افراد لاغر و ضعیف و کودکان کم اشتها مصرف طالبی را قبل از غذا توصیه می کنند. برخی از مهم ترین خواص طالبی و فواید مصرف آن شامل موارد زیر می گردد:

خوردن طالبی بعد از غذا به درمان کم خونی کمک می کند.

طالبی سرشاز از آب و فیبر بوده، دارای خاصیت ملین است و به همین جهت برای درمان یبوست و بواسیر بسیار مفید می باشد.

مصرف طالبی، احتمال بروز سرطان هایی نظیر سرطان ریه، پستان، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده را در افراد مستعد کاهش می دهد. دو ماده مغذی موجود در این میوه شامل ویتامین ث و بتاکاروتن با فعالیت آنتی اکسیدانی که دارند، از فعالیت تخریبی رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع تشکیل غدد سرطانی می شوند.

یکی از خواص طالبی استفاده از تخم آن برای کمک به درمان سرفه و دفع کرم روده است.

مصرف طالبی در کنترل و کاهش فشار و چربی خون مفید بوده، مصرف این میوه به بیماران قلبی عروقی توصیه می شود.

از مهم ترین خواص طالبی، حفظ سلامت و شادابی پوست بوده، از پیر شدن پوست پیشگیری می کند. استفاده از ماسک طالبی برای آبرسانی، نرم و شاداب نمودن پوست های خشک توصیه می شود.

مصرف طالبی برای تقویت و بهبود بینایی مفید می باشد و از بروز آب مروارید در سالمندان پیشگیری می کند.

طالبی دارای خاصیت ضد التهابی بوده، به همین دلیل یکی از مهم ترین خواص طالبی کمک به درمان بیماری آسم می باشد. مصرف این میوه در افراد مبتلا به این بیماری باعث شده این افراد کمتر دچار حملات تنفسی شده و کمتر سرفه می‌کنند. همچنین متخصصان تغذیه به بیماران مبتلا به سل ریوی نیز خوردن میوه طالبی را توصیه می کنند.

مصرف طالبی در تابستان برای مبتلایان به بیماری نقرس و روماتیسم بسیار مفید می باشد.


ارزش غذایی طالبی

طالبی غنی از ویتامین ث و بتاکاروتن (پیش ماده ویتامین آ) و سرشار از سایر ویتامین ها نظیر ویتامین‌های گروه ب نظیر ب1، ب3 و ب6 می باشد. مواد معدنی و عناصر غذایی مفید موجود در این میوه شامل پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم است. جالب است بدانید، یک قاچ طالبی قادر به تامین کل احتیاجات روزانه بدن به ویتامین ا و ث در روز است.

جدول ارزش غذایی و خواص طالبی

آشنایی با خواص طالبی


مضرات طالبی (موارد احتیاطی و منع مصرف)

به طورکلی توصیه می شود، در مصرف طالبی زیاده روی نگردد، چراکه فیبرهای موجود در آن به گونه‌ای است، که تحمل آن در افراد مختلف متفاوت بوده و ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود.

باوجود گسترده بودن خواص طالبی، افراد مبتلا به بیماری دیابت و ورم معده لازم است از زیاده‌روی در مصرف این میوه خودداری کنند.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.