خواص تغذیه ای سیب زمینی

فواید سیب زمینی چیست؟ سیب زمینی از چه خواصی برخوردار است؟ در ادامه با تمام خواص، نگه داری، انتخاب و مضرات مصرف سیب زمینی آشنا خواهید شد.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص تغذیه ای سیب زمینی

ارزش غذایی و خواص سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از مواد مغذی معدنی و انواع ویتامین‌ها است. در حقیقت سیب زمینی بعد از گندم، برنج و ذرت پرمصرف ترین و اصلی ترین غذای بشر را تشکیل می دهد و نقش عمده ای در تامین نیازهای تغذیه‌ای بشر ایفا می کند. این سبزی دارای ویتامین های ث و ب6 بوده، عناصر کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم نیز در آن یافت می شود. سایر ترکیبات موجود در سیب زمینی شامل فیبر غذایی، کارتنوئیدها، فلاونوئیدها، آنتی اکسیدانهای آنتوسیانین، نشاسته و کربوهیدرات های پیچیده است. خواص سیب زمینی عمدتا ناشی از ترکیبات موجود در آن بوده، خاصیت ضد فشار خون، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد آماس، ضد التهاب و درد، تقویت کننده قلب، ضد اسپاسم و مدر از مهم ترین خواص این سبزی سودمند و پرخاصیت است.

جدول ارزش غذایی و خواص سیب زمینی با پوست و آبپز شده

خواص تغذیه ای سیب زمینی


ویژگی های سیب زمینی

سیب زمینی غده هایی است که روی ساقه های زیرزمینی این گیاه ایجاد می شود. حفره‌های موجود در روی آن همان محل رشد جوانه ها است. قسمت های مورد استفاده این گیاه، غده بوده که مصرف خوراکی داشته دارای ارزش تغذیه ای بالا و خواص درمانی است. همچنین جوانه‌های تازه رشد کرده، ریشه، ساقه و برگ سیب زمینی نیز مصرف طبی دارند. برگ و میوه سـیب زمینی بعلت داشتن ماده ای به نام سولانین مخدر و آرام بخش است ولی بعلت سمی بودن نباید مورد مصرف داخلی قرار گیرد و باید فقط بعنوان ضماد و استعمال خارجی استفاده شود .


فوائد و موارد مصرف سیب زمینی

سیب زمینی در صورتی که درست مصرف شود می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. برخی از مهم ترین خواص سیب زمینی و موارد مصرف آن برای درمان بیماری ها شامل موارد زیر می گردد:

کمک به درمان بیماری‌های التهابی روده و یبوست: فیبر موجود در سیب زمینی به درمان یبوست و رفع مشکلات روده کمک می کند.

پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش: ترکیبات مفید موجود در سیب زمینی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و تولید ترکیبات سرطان زا موثر است.

کمک به درمان فشار خون بالا: یکی از مهم ترین خواص سیب زمینی، کاهش فشار خون ناشی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم موجود در آن است.

کمک به درمان سوختگی و آفتاب سوختگی: به این منظور لازم است از ورقه‌های سیب زمینی خام رنده شده یا ورقه ورقه شده در لحظات اولیه سوختگی و استعمال موضعی آن بهره برد.

بهبود مشکلات معده: آب سیب زمینی خام می تواند موجب کاهش ترشحات اسیدی معده و بهبود زخم معده شود.

کمک به درمان بیماری‌های دستگاه مجاری ادراری: از خواص سیب زمینی سودمند بودن آن برای درمان عفونت مثانه، پروستات و سنگ های مجاری ادراری است.

تامین انرژی مورد نیاز بدن: یکی دیگر از مهم ترین خواص سیب زمینی، افزایش و تامین سطح انرژی بدن است. سیب زمینی یکی از منابع بزرگ ویتامین B6 به شمار می آید. این ویتامین نقش مهمی در سوخت و ساز انرژی بدن با شکستن کربوهیدرات ها و پروتئین هابه گلوکز و اسیدهای آمینه ایفا می کند.

درمان اختلالات خواب و افسردگی: به دلیل وجود ویتامین های گروه ب در این سبزی مصرف آن برای درمان افسردگی، بی‌خوابی و سندرم پیش از قاعدگی مفید است.


توصیه‌های مفید برای مصرف سیب زمینی

برای بهره‌گیری بیشتر از خواص سیب زمینی توصیه‌های زیر پیشنهاد می گردد:

پوست سیب زمینی دارای مواد مفید و موثر بالایی است، لذا بهتر است سیب زمینی با پوست خورده شود.

بهترین طریقه مصرف سیب زمینی استفاده از آن به صورت آب پز یا کباب شده است.

برای استفاده از آب سیب زمینی حتما زیر نظر پزشک مصرف شده و بیشتر از آب یک سیب زمینی در روز مصرف نکنید.


مضرات سیب زمینی (توصیه‌های پزشکی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف قسمتهای گیاهی سیب زمینی نظیر جوانه و یا مصرف زیاد آب سیب زمینی می تواند موجب مسمومیت جدی با علائمی ماند تهوع، استفراغ، افت شدید فشار خون، مشکلات تنفسی یا کلیوی، بی نظمی ضربان قلب و حتی مرگ شود.

جوانه‌های تازه در آمده سیب زمینی از محل چشم یا دکمه‌های آن، حاوی مقادیر زیادی ماده سمی سلانین است. لذا قبل از مصرف چنین سیب زمینی‌هایی جوانه ها و تمامی قسمت های سبز رنگ را بریده و دور بریزید.

زیاده‌روی در مصرف سیب زمینی برای اشخاصی که مبتلا به قند هستند، مضر است زیرا بعلت داشتن نشاسته، قند خون را بالا می برد .


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.