بیدمشک و خواص دارویی بی نظیرش

گیاه بیدمشک خواص دارویی شگفت انگیزی دارد، همچنین گیاه بیدمشک به درمان برخی از بیماری ها کمک شایانی می کند. همراه ما باشید تا بیشتر با خواص این گیاه آشنا شوید.
پنجشنبه، 26 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیدمشک و خواص دارویی بی نظیرش
گیاه دارویی بیدمشک از بید معمولی با نام نژادی از درخت بید است که اندازه آن از بید معمولی کوچکتر و سنبله‌های آن دارای اسانس معطری است. این درخت در اصل بومی ایران است و در جنگل‌های شمال به ویژه در شرق گرگان، رامسر و آستارا فراوان دیده می‌شود. امروزه درخت بیدمشک در بیشتر مناطق معتدل کشورمان یافت شده و در اکثر باغچه‌ها به چشم می‌خورد.

این درخت چندین گونه دارد، یک گونه به صورت درختی، حداکثر به ارتفاع هشت متر و گونه دیگر درختی به ارتفاع ده متر یا بیشتر است. همچنین این درخت نر و ماده دارد. روی برگ‌ درخت نر براق و سبز تیره و پشت برگ‌های آن سبز روشن و کرک‌دار است، ولی برگ‌های درخت ماده معمولاً بیضی شکل و پهن‌تر از برگ‌ درخت نر است. قبل از بازشدن گل‌ها و برگ‌ها، سنبله‌هایی روی گیاه ظاهر می‌شود که عطری تند دارد و بهترین نوع بیدمشک است و خواص فراوانی دارد، همچنین اسانسی که از گل‌های این گیاه گرفته می‌شود، عرق بیدمشک است. بیدمشک و عرق تهیه شده از آن دارای خواص دارویی فراوانی هستند.

بیدمشک و خواص دارویی بی نظیرش


خواص بیدمشک (خواص درمانی و طبیعت)

 طبیعت گیاه بیدمشک سرد و تر است. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

یکی از خواص بیدمشک و عرق آن تقویت قلب است. به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب‌ سرد مخلوط کنید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید.

عرق بیدمشک در رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا موثر است.

دم‌کرده گل بیدمشک و برگ آن خاصیت آرام‌بخش داشته در رفع بی‌خوابی موثر است.

از دیگر خواص بیدمشک برطرف نمودن تب است به این منظور 20 گرم پوست و سر شاخه بیدمشک را با یک لیوان آب سرد به مدت یک ساعت خیس کرده، سپس بر روی شعله کم قرار دهید و به مدت دو دقیقه آن را جوشانده و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید دم کند. بعد از سرد شدن و صاف کردن، کمی آن را شیرین کرده و نیم ساعت قبل از غذا روزی سه مرتبه تا برطرف شدن تب میل کنید.

سوزانده پوست درخت بیدمشک به همراه سرکه برای از بین بردن زگیل موثر است.

خاکستر بیدمشک را با کمی سرکه و عرق آویشن مخلوط کنید و روی جوش بگذارید، برای برطرف نمودن جوش مفید است.

از جمله خواص عرق بیدمشک و خود گیاه می‌توان به درمان یرقان اشاره کرد. به این منظور عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه مرتبه، هر بار یک استکان به همراه دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید.

بیدمشک در برطرف نمودن اختلالات قاعدگی موثر است.

بیدمشک در کاهش عرق ناشی از ضعف مفید می‌باشد.

برای بند آمدن خونریزی بینی، خاکستر چوب درخت بیدمشک را در بینی بریزید و سر را بالا نگه دارید.

برگ و پست شاخه خای درخت بیدمشک برای امراض پوستی مانند جرب یا گال مفید است.

در طب سنتی، بیدمشک در درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم، نقرس، اسکاریس و تورم طحال موثر است.

از خواص بیدمشک برطرف نمودم ورم طحال است، به این منظور، 30 گرم برگ درخت بیدمشک را در یک لیتر آب بجوشانید و پس از صاف کردن، یک فنجان صبح و یک فنجان عصر میل کنید.

بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است. این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و از دیگر خواص بیدمشک افزایش اشتها است.

جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.

چنانچه زالو در حلق کسی رفته و در حلق یا اطراف آن چسپیده باشد، با غرغره عصاره برگ درخت بیدمشک زالو از عضو جدا و از حلق خارج می‌شود.

نشستن در دم کرده برگ و شاخه آن برای رفع عفونت های اعضای تحتانی بدن نافع است.


مضرات بیدمشک (عوارض، موارد احتیاطی و منع مصرف)

 عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد. مصرف بیدمشک در کودکان زیر دو سال، زنان باردار و مادران شیرده بایستی با احتیاط صورت گیرد. همچنین افراد با سن کمتر از 16 سال که مبتلا به سرماخوردگی، آنفونزالا یا آبله مرغان هستند و اشخاصی که مبتلا به زخم‌های دستگاه گوارشی، گاستریت و نفخ هستند، بایستی از مصرف بیدمشک و عرق آن خودداری کنند.


منبع: سایت ستاره


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.