زیبایی حسی و غیر حسی (قسمت دوم)
حقیقت زیبایی در محسوس و غیرمحسوس یکی است؛ مانند حقیقت وجود. همه وجودند، ولی برخی وجودها محسوس اند و برخی دیگر از وجودها معقول اند. عقل موجود است، ولی محسوس نیست.
يکشنبه، 29 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از این رو، تفاوت گونههای زیبایی در حسی و غیر حسی بودن است، و همین، چه بسا زیبایی غیرحسی را ماندگارتر و تأثیرگذار می کند؛ چون زیبایی صداقت، ایثار، کمک به همنوع، نیکی کردن و، زیباییهایی هستند که کاملا مطابق فطرت انسانها بوده، در زیبایی آنها شک و شبهه ای نیست. همچنین این گونه زیباییها، همیشگی و بادوام هستند؛ برخلاف زیباییهای صوری و جنسی که به زمانی خاص محدودند و پس از مدتی از بین می روند. استاد فیاضی در این زمینه می گویند:
حقیقت زیبایی در محسوس و غیرمحسوس یکی است؛ مانند حقیقت وجود. همه وجودند، ولی برخی وجودها محسوس اند و برخی دیگر از وجودها معقول اند. عقل موجود است، ولی محسوس نیست. به عبارتی، حقیقت وجود، یک حقیقت است که در بعضی جاها محسوس است و برخی جاها و مصادیق معقول است. برخی مصادیق زیبایی نیز محسوس، و بعضی دیگر از مصادیقش معقول، و برخی مصادیق، فوق عقل است. آنها که با شهود درک می شوند، فوق عقل و احساس اند؟ استاد جعفری - همان طور که در بحث گونه های زیبایی آوردیم، زیبایی را به چهار قسم محسوس، نامحسوس طبیعی، معقول ارزشی و جمال مطلق تقسیم می کند. در مقام ارزش گذاری و برتری آنها آورده است: «زیباییهای حسی طبیعی که نمودهایی هستند در سطح طبیعت، پایدار نمی مانند و ثباتی ندارند. زیباییهای نامحسوس طبیعی هم اگر ثباتی داشته باشند، نسبی و محدودند، و فقط زیباییهای معقول و ارزشی، و فوق همه آنها که جمال مطلق و لم یزل و لایزالی هستند، ثابت و پایدارند».
ناگفته نماند اگرچه وی در بیانی، به طور خلاصه، زیبایی معقول را به روح انسان مربوط دانسته، زیبایی محسوس را وابسته به دو قطب ذاتی و عینی می داند، در نگاشته ای، ضمن توجه به زیباییهای محسوس فی نفسه و زیباییهای معقول فی نفسه، تفاوت هایی برایشان می شمارد که قابل توجه است:
١. زیبایی محسوس، چنان که از اصطلاحش پیداست، پدیده ای است که شهود زیبایابی انسان را از راه حواس طبیعی برمی انگیزد که ارتباطی با اشکال و صورتها و رنگها و غیرذلک برقرار نموده، واسطه انتقال آن پدیده به کارگاه مغز می شود؛ در صورتی که زیبایی معقول، به طور مستقیم از ارتباط حواس با نمودهای جهان عینی به وجود نمی آید، بلکه زیبایی معقول محصولی از فعالیتهای درون ذاتی است که فقط از عامل شناخت اصول و ارزشهای انسانی به وجود می آید و درون ذات، حالت شکوفایی به خود می گیرد. اگر در به وجود آمدن زیبایی معقول، زیبایی محسوس دخالت نماید، مانند یک اثر هنری زیبا و سازنده، این دخالت همچون رمز و علامت بودن زیبایی محسوس به زیبایی معقول است، و هیچ سنخیت عینی میان آن دو وجود ندارد؛ در حقیقت، تأثیر سنگی است که به حوض انداخته شود و آب آن حوض را به تموج درآورد؛ در صورتی که هیچ سنخیتی میان سنگ و تموج آب وجود ندارد؛
۲. مواد عینی فیزیکی که یک نمود زیبایی در روی آن پدیدار گشته است، قابل محاسبات کمی است؛ در صورتی که حقیقتی که زیبایی معقول در آن پدیدار گشته، شخصیت آدمی است که مافوق محاسبات کمی و توزین است؛
٣. زیبایی محسوس، به دلیل تکرار مشاهده آن، به تدریج لذت و جاذبیت خود را از دست میدهد؛ در صورتی که زیبایی معقول چه تدریج رو به کمال برود و چه در یک حال باشد، باز لذت معقول، زیبایی و جاذبیت خود را حفظ می کند؛ یعنی عدالت و آزادی در درون آدمی، از آن زمان که از مرز سوداگری و معامله بازی بالاتر برود، همواره زیبایی خود را حفظ می کند و هر اندازه آدمی در ادامه دادن به این حقایق و تکمیل آنها موفق تر شود، بر زیبایی آنها می افزاید؛
۴. تفاوت بسیار مهمی که میان زیبایی محسوس و زیبایی معقول وجود دارد، موضوع تنوع شهود و احساس در این دو نوع زیبایی است؛ زیرا عامل برانگیخته شدن شهود و احساسی که در دریافت زیبایی محسوس به وجود می آید، اشکال، صورتها، رنگها و روابطی است که میان مجموعه ای از نمودهای عینی است، در صورتی که عامل برانگیخته شدن شهود و احساس زیبایی معقول، شناخت و ایمان به کمال و عظمت آن پدیده ها و فعالیت روانی است که جمال معقول (زیبایی معقول) نامیده میشود.
به عبارت دیگر، تفاوت گونههای زیبایی، به تأمین مطلوبهای ما بستگی دارد: اگر مطلوب مادی و حسی ما را تأمین کند، حسی، و اگر بتواند مطلوب عقلی ما را تأمین نماید، زیبایی عقلی به شمار می آید. گاهی مطلوبها و کمال مطلوبهای ما متفاوت است؛ زیرا کمال مطلوب هرکس غیر از دیگری است؛ مثلا فردی که تنها زیباییهای حسی را می بیند و به قدرت بی پایان الهی ایمان ندارد، از زیبایی عقلی ارتباط با خدا محروم است.
منبع: اسلام و زیباییهای زندگی: رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی ، دکتر داود رجبینیا، صص88-85، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ اول، 1391
مقالات مرتبط
روح از منظر علامه شعرانی
مقایسه انسان شناسی اسلامی و پست مدرن و تأثیر آن در فلسفه اخلاق
خلافت انسان بر روي زمين
زیبایی حسی و غیر حسی (قسمت اول)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
زیبایی حسی و غیر حسی (قسمت اول)
يکشنبه، 29 دی 1398
دو قطبی گرایی زیبایی
يکشنبه، 29 دی 1398
زیبایی و کمال مطلوب
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و زشتی
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و ذائقههای انسانی
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی شناسی
پنجشنبه، 26 دی 1398
خوبی و بدی افعال
پنجشنبه، 26 دی 1398
حسن و قبح عقلی
پنجشنبه، 26 دی 1398
جمال و جلال پنهان
پنجشنبه، 26 دی 1398
تعریف زیبایی
پنجشنبه، 26 دی 1398
تازه های مقالات
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب