حساسیت‌های غذایی در خلال بارداری

زنان بار دار باید از مصرف غذاهایی که ممکن است به آن‌ها آلرژی داشته باشند، خود داری کنند. این بهترین شیوه به منظور جلو گیری از آلرژی غذایی در طول دوران بار داری می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با...
دوشنبه، 30 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حساسیت‌های غذایی در خلال بارداری
هر زن نیازمند انتخاب یک سبک زندگی صحیح در طول دوران بار داری می‌باشد. هر چیزی که بر سلامتی زنان بار دار تأثیر بگذارد، مطمئناً عوارضی جانبی بر بار داری نیز خواهد داشت. مواد تغذیه‌ای که مسئول رشد مناسب جنین می‌باشد، از طریق خون مادر به جنین انتقال می‌یابد. بنا بر این، در صورتی‌که پاتوژن‌ها، سموم و مواد آلرژیک وارد گردش خون مادر شود، همچنین از طریق جفت به جنین انتقال می‌یابد. به همین دلیل زنان باید در طول دوران بار داری از مصرف چنین غذاهای مضری خود داری کنند، چون باعث بروز واکنش آلرژیک بر جنین می‌گردد. اجتناب از مصرف چنین غذاهایی بهترین شیوه پیشگیری از آلرژی غذایی در طول بار داری می‌باشد.
 

چه عواملی باعث بروز آلرژی غذایی می‌شوند؟

شما ممکن است تعجب کنید که چرا برخی از مردم به برخی از غذاهای خاص واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. باید بدانید که آلرژی یا حساسیت غذایی، هنگامی ‌که سیستم ایمنی بدن به برخی از غذاها واکنش نشان داده و این مواد غذایی را به اشتباه به عنوان مواد مضر، مهاجم و یا بیگانه شناسایی می‌کند، رخ می‌دهد. سیستم ایمنی در این شرایط شروع به تولید آنتی بادی‌هایی به نام ایمنوگلوبین E می‌کند. این آنتی بادی‌ها به گیرنده‌های موجود بر روی سلول‌های ایمنی زیر پوستی متصل می‌شوند. این سلول‌ها به عنوان سلول‌های ماستوسیت شناخته می‌شوند. هنگامی‌ که این آنتی بادی‌ها به آلرژن‌ها متصل می‌شوند، باعث تحریک انتشار موادی شیمیایی به نام هیستامین‌ها می‌گردند.  هنگامی‌که هیستامین‌ها به درون بافت‌ها انتشار می‌یابد، این موضوع باعث بروز انواع مختلفی از علائم می‌گردد و واکنش‌های التهابی در پوست، مجاری بینی، گلو و اندام‌های دیگر ایجاد می‌کنند. این موضوع باعث بروز کهیر، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه، عطسه، آبریزش چشم‌ها و بسیاری علائم دیگر می‌گردند. حساسیت غذایی، هنگامی ‌که سیستم ایمنی بدن به برخی از غذاها واکنش نشان داده و این مواد غذایی را به اشتباه به عنوان مواد مضر، مهاجم و یا بیگانه شناسایی می‌کند، رخ می‌دهد. حتی ممکن است برخی افراد به صورت ژنتیکی نیز مستعد ابتلا به آلرژی‌های غذایی باشند، و در صورتی‌که یکی از والدین از آلرژی غذایی رنج ببرد خطر توسعه آلرژی غذایی در بچه‌ها نیز افزایش می‌یابد. معمولاً افراد در طول دوران کودکی خود آلرژی غذایی را توسعه می‌دهند، اما برخی افراد نیز وجود دارند که ممکن است آلرژی را بعد از دوران کودکی و در طول زندگی بروز دهند.
 

آلرژی غذایی و بار داری

برای برخی مردم، مصرف غذاهایی مانند محصولات لبنی، انواع بری‌ها، گلوتن گندم، خشکبار، سویا، تخم مرغ و غذاهای دریایی اغلب باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌گردد. برخی مواقع، یک واکنش آلرژیک ممکن است حاصل استفاده از افزودنی‌های غذایی باشد. در این هنگام، مصرف غذاهای فراوری شده که حاوی رنگ‌ها یا حفاظت کننده‌های غذایی می‌باشد، ممکن است باعث بروز علائم حساسیت زا یا آلرژیک گردند. زنانی که از هر گونه آلرژی غذایی رنج می‌برند و یا حساسیت بالایی در گذشته به برخی غذاها داشته‌اند، لازم است از مصرف غذاهای آلرژیک در طول بار داری خود داری کنند. زنانی که هرگز واکنش‌های آلرژیک به غذاها نداشته‌اند و سابقه فامیلی آلرژی غذایی ندارند نیز لازم است در رابطه با رژیم غذایی دوران بار داری با پزشک متخصص مشورت کنند. اگر چه شواهد قطعی در رابطه با این‌ که مصرف مواد غذایی آلرژیک توسط مادر ممکن است خطر آلرژی غذایی بالاتری در نوزادان به همراه داشته باشد وجود ندارد، اما برخی از متخصصان معتقدند که بهتر است از مصرف غذاهای آلرژیک مانند بادام زمینی یا خشکبار در طول دوران بارداری و یا حتی هنگام شیردهی خود داری شود.
 
در میان کارشناسان پزشکی توافقی در رابطه با وجود ارتباط بین رژیم غذایی بار داری و شرایط آتوپیک که ممکن است در کودک توسعه یابد، وجود ندارد. در واقع، مطالعات کمی وجود دارد که نشان می‌دهد در صورتی‌که غذاهای خاصی در طول دوران بار داری مصرف نشوند و در طول سال‌های اولیه زندگی وارد رژیم غذایی کودک نشوند، کودک ممکن است خطر بالایی برای توسعه حساسیت بالای غذایی نشان دهند. با توجه به نظریه‌های موجود در رابطه با ارتباط بین رژیم غذایی بار داری و واکنش کودک به غذاهایی که به عنوان آلرژیک در نظر گرفته می‌شوند، کاری که شما باید در این دوران از زندگی خود انجام دهید، پیروی از توصیه‌های پزشک خودتان می‌باشد. ممکن است برخی افراد به صورت ژنتیکی نیز مستعد ابتلا به آلرژی‌های غذایی باشند. تنها یک متخصص پزشکی در بهترین موقعیت به منظور ارزیابی بهترین رژیم غذایی برای شما و جنین شما قرار دارد. در صورتی‌که هر گونه واکنش‌های آلرژیک را در طول دوران بارداری تجربه کردید، پزشک ممکن است آنتی هیستامین‌ها را که یک گروه از داروهایی است که اثرات هیستامین‌های ترشح شده توسط سلول‌های ماستوسیت بدن را کاهش می‌دهند، تجویز کند. مشابه هر داروی دیگری، استفاده از داروهای آلرژی همچنین می‌تواند عوارضی جانبی در دوران بار داری به همراه داشته باشد. به همین دلیل پزشکان در این دوران داروهایی را تجویز می‌کنند که برای جنین امن باشد. همچنین، در هنگام مصرف دارو مطمئن شوید که تنها دوز تجویز شده این دارو توسط پزشک را مصرف می‌کنید.
 
زنان بار دار و همچنین مادران شیر ده باید بسیار مراقب رژیم غذایی که مصرف می‌کنند باشند. همچنین آزمایشات خاصی وجود دارد که به شناسایی غذاهایی که ممکن است برای مادر و جنین آلرژیک باشند، کمک می‌کند. این آزمایشات می‌تواند به تصمیم گیری در رابطه با غذاهایی که در دوران بار داری نباید مصرف شوند، نیز کمک می‌کند. در این رابطه می‌توانید با یک متخصص تغذیه نیز مشورت کنید و دستور العمل‌هایی در رابطه با بهترین شیوه غذایی که زنان مستعد ابتلا به آلرژی غذایی می‌توانند از آن استفاده کنند را دریافت کنید. بعد از همه‌ی این موارد، خون مادر منبع تغذیه‌ای برای کودک است و ضروری است که رژیم غذایی مادر همه‌ی مواد غذایی مورد نیاز برای رشد و نمو جنین را تأمین کند. در صورتی‌ که شما از آلرژی شدید و یا شوک آنافیلاکسی بعد از مصرف برخی مواد غذایی خاص رنج می‌برید، بهتر است از مصرف چنین غذاهایی در طول دوران بار داری اکیداً خود داری کنید.
 
منبع: Smita Pandit - Her Haleness


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط