فعالیت‌ها و بازی‌های شگفت انگیزی برای تمرین رهبری در کار گروهی – قسمت دوم

فعالیت‌های رهبری و بازی‌های تدارکاتی بین تیم‌‌ها به منظور افزایش بهره‌وری یک تیم و دستیابی به رشد کلی، بسیار مؤثر است. برای پیدا کردن برخی از بازی‌های جالب برای ایجاد کار گروهی ادامه مطلب را دنبال کنید.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فعالیت‌ها و بازی‌های شگفت انگیزی برای تمرین رهبری در کار گروهی – قسمت دوم
ادامه از قسمت اول

میدان اشیاء یک بازی محبوب است. برای این بازی، گروه را به تعداد جفت تقسیم کنید. یک نفر در هر جفت چشم بسته است و زمین با اشیائی مانند توپ، بلوک، مخروط، حلقه و غیره پر شده است. کسی که چشمش بسته نیست، باید شریک چشم بسته خود را در عبور از میدان اشیاء، بدون ضربه زدن به هر یک از آنها (اشیاء) که روی زمین گذاشته شده است راهنمای کند، اما خودش نمی‌تواند به زمین وارد شود و همچنین نمی‌تواند شریک چشم بسته خود را لمس کند. راهنمایی‌ها باید به شکل کلامی باشند. جفتی که در کمترین زمان بتواند عبور از میدان را مدیریت کند، با شریک چشم بسته خود که با حداقل تعداد اشیاء برخورد کرده است، به عنوان برنده اعلام می‌شود. این بازی برای ایجاد مهارت‌های هماهنگ‌ سازی است و اعضای گروه باید از مهارت‌های هماهنگی خود استفاده کنند و تصمیمات سریع در این فعالیت، کسانی را که دارای کیفیت رهبری هستند و ابتکار عمل را در گروه‌ها به دست می‌گیرند، نشان خواهد داد، که بر اساس معیارهایی است که برای آن در نظر گرفته شده است.
 
قبل از شروع، معیارهای مختلفی را مطرح کنید که افراد به آنها نیاز دارند تا گروه‌ها را بسازند. به عنوان مثال، منظور صعودی بر اساس قد، نزولی بر اساس ماه تولدشان، مرتبه اعداد خوش شانسی، ترتیب نزولی از اولین حرف اسامی آنها و غیره. این یک تمرین توالی است. شما حتی می‌توانید نامی به آنها اختصاص دهید که نام واقعی‌شان نیست و این گونه بازی کنید. شما می‌توانید وظایفی مانند تشکیل سریع دو دایره با یکدیگر و یا تشکیل سریع گروه‌های خانم و آقا یا تشکیل یک مربع یا مثلث با استفاده از موقعیت‌های صحیح را معرفی کنید. این فعالیت‌ها مطمئنا مهارت‌های ارتباطی و هماهنگی گروه را تضمین می‌کند، زیرا اعضا باید خود را به روش خاصی از طریق برقراری ارتباط سریع‌تر ترتیب دهند. برای این بازی، به شرکت کنندگان شماره (1 تا 100) اختصاص داده می‌شود و سپس معیارهای تشکیل تیم‌ها تعیین می‌شود. هنگامی که به هر یک از شرکت کنندگان یک عدد داده می‌شود، می‌توانید اعداد فرد را با هم بگذارید، اعداد قابل تقسیم بر 3 و یا مضربی از 10 نیز برای تشکیل یک گروه و غیره مناسب است. به عنوان یک نوع بازی، به هر یک از اعضا یکی از حروف الفبا را اختصاص دهید و از گروه بخواهید که با حروف موجود در گروهشان کلماتی را بسازند.
 

ارتباطات

بازی مهارت‌های ارتباطی برای رهبری مؤثر و کار گروهی ضروری است. اعضای یک تیم باید دیدگاه‌ها، نقاط قوت و ضعف‌های یکدیگر را بدانند تا بتوانند با هم کار کنند. برای این منظور، آنها باید با هم ارتباط برقرار کنند. بازی های ارتباطی بخشی از فعالیت های رهبری را تشکیل می دهند، زیرا رهبران نیاز به داشتن مهارت های ارتباطی دارند تا بتوانند به طور مؤثر به تیم کمک کنند.
 
پانتومیم یک بازی ارتباطی خوب است که می‌تواند در مورد معنای واقعی کلمه برای هر رده سنی تیمی مناسب باشد، یعنی بچه‌ها، جوانان و بزرگسالان. شما می‌توانید تغییراتی را در آنچه که در بازی رخ می‌دهد، ارائه دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید کاراکتری از یک کتاب کمیک یا نام کتاب یا فیلم را داشته باشید. برای یک گروه در شرکت، شما می‌توانید کلمات مرتبط با سازمان را معرفی کنید یا ارزش‌هایی مانند "رهبری"، "اخلاق کاری" و یا "مدیریت زمان" که از طریق پانتومیم آن را توضیح می‌دهید. جالب است، نیست؟ این یکی دیگر از بازی‌های ارتباطی خوب است که یک شرکت کننده تصمیم می‌گیرد شخص دیگری باشد (می‌تواند یک نام تجاری، یک شخصیت معروف و ... باشد). سپس او سعی می‌کند با حرکاتی توضیح دهد که شخص مورد نظر کیست. این اقدامات (او مجاز به صحبت نیست) یا سرنخ‌ها (محدودیت دادن به تعداد سرنخ‌ها و محدود کردن آنچه که می‌تواند نشان داده شود و چه چیزی نمی‌تواند محدود باشد) باید دیگران را در حدس شخصیت مورد نظر راهنمایی کند. یا حتی اعضای دیگر می‌توانند از او سؤالاتی درمورد این که او چه کسی است، داشته باشند در حالی که او فقط با یک «بله» یا «خیر» پاسخ می‌دهد.
 
این یک بازی ارتباطی است که آزمایش می‌کند که چگونه می‌تواند به نفع شرکت یا محصولش باشد. تقسیم تیم به گروه های 6-8 نفره (کمی کمتر یا بیشتر بسته به اندازه تیم) انجام شود. به هر گروه یک محصول بدهید. و آنها با یک ایده جدید محصول را معرفی کنند. اکنون هر گروه باید نقاط قوت محصول خود را شناسایی کند و سعی کند آن را به گروه های دیگر بفروشد. گروه‌های دیگر این پیشنهاد را رد می‌کنند تا چیزی پیدا کنند که واقعاً در مورد فروش محصول مورد استفاده قرار گیرد.
 

ورزش در فضای باز

بازی‌های ورزشی و ورزش به عنوان فعالیت‌هایی هستند که هماهنگی و کار گروهی را ایجاد می‌کنند. ورزش‌ها باید مانند مواردی از جمله سفرهای تیمی و یا شرکت در پیک نیک باشد. بازی‌های در فضای باز مانند هندبال، والیبال، فوتبال، کریکت و ... که باید چند نفره انجام شود، به حفظ روحیه تیمی کمک می‌کنند و همچنین اثبات می‌کند که فعالیت‌های تیمی عالی است. این که اعضای تیم خود را سازماندهی کنند و با مخالفان خود رقابت ‌کنند، در مورد کار تیمی و رهبر، خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این چیزی نیست که برنده یا بازنده داشته باشد بلکه در مورد این است که هر تیم چگونه بازی کند! اعضای یک تیم باید دیدگاه‌ها، نقاط قوت و ضعف‌های یکدیگر را بدانند تا بتوانند با هم کار کنند. برای ترتیب دادن فعالیت‌های ورزشی، شما باید ببینید آیا محل برگزاری اجازه این کار را می‌دهد و آیا ورزش را می‌توان در موقعیت فضایی و زمانی موجود انجام داد. ورزش مورد نظر بر اساس تعداد افراد هر گروه انتخاب خواهد شد. اما نگران نباشید، اگر اعضا کمتر از آن چیزی است که نیاز دارید. شما می‌توانید از تماشاگران نیز یک تیم تشکیل داده و آنها را برای رقابت با تیم خود دعوت کنید. این یک راه عالی برای ایجاد کار گروهی در تیم است. به یاد داشته باشید، بازی‌های تیمی می‌توانند ثابت کنند که زمان زیادی نمی‌گیرند، و شما می‌توانید به نفع افزایش بهره‌وری کارکنان برای ساخت تیم و فعالیت‌های کشف استعداد رهبری تیم به آنها بپردازید. با این حال، اگر برنامه ریزی، دقیق انجام شود، بازی‌های تدارکاتی تیم می‌تواند به عنوان یک ابزار مؤثر برای ایجاد همکاری بین اعضای تیم با یکدیگر باشد و آن را ادامه‌دار کند!
 
فعالیت‌های رهبری تیم می‌تواند به عنوان بهترین ابزار برای شناسایی رهبران یک تیم باشد و بازی‌ها نیز برای ایجاد کار گروهی، مؤثرترین راه برای گسترش یک انرژی و ارتعاش مثبت است.
 
منبع: سایت Workspirited - بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط