فعالیت‌ها و بازی‌های شگفت انگیزی برای تمرین رهبری در کار گروهی – قسمت اول

فعالیت‌های رهبری و بازی‌های تدارکاتی بین تیم‌‌ها به منظور افزایش بهره‌وری یک تیم و دستیابی به رشد کلی، بسیار مؤثر است. برای پیدا کردن برخی از بازی‌های جالب برای ایجاد کار گروهی ادامه مطلب را دنبال کنید.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فعالیت‌ها و بازی‌های شگفت انگیزی برای تمرین رهبری در کار گروهی – قسمت اول
بسیاری از ما برای برنامه‌های فعالی مانند رهبری تیم و بازی‌های تیمی بسیار مشتاق هستیم، اما اغلب از این واقعیت غفلت می‌کنیم که سازماندهی بازی‌های تیمی نیاز به تفکر و تلاش دارد. مهم است که فعالیت‌های رهبری تیم و بازی‌هایی را که برای تیم شما مناسب است انتخاب کنید. و همچنین لازم است که اعضای تیم به راحتی بتوانند در آن شرکت کنند.
 
بهتر است ابتدا اهداف خود را به عنوان یک مدیر منابع انسانی، مدیر تیم و یا سازمان، شناسایی کنید. از خود بپرسید که آیا شما قصد دارید که در میان اعضای تیم خود، چه ویژگی‌هایی ایجاد کنید یا این که هدف پنهان از ایجاد بازی در تیم خود را تعیین کنید. اهداف خود را ارزیابی کنید و فعالیت‌های تیم را بر اساس آن انتخاب کنید. شما ممکن است بخواهید از طریق فعالیت‌های رهبری تیم که در زیر آورده شده است، عمل کنید و بعضی از آنها را در فعالیت‌های بعدی تیم خود قرار دهید.
 

بازی برای شناسایی ویژگی رهبری تیم و تقویت کار گروهی

هنگامی که برای ساختن قدرت مدیریت یا شناسایی افراد دارای استعداد مدیریت در یک گروه به ایجاد بازی تیمی می‌پردازید، باید مهارت‌هایی را که یک رهبر باید داشته باشد، در نظر بگیرید. این مهارت‌ها شامل قدرت حل مسئله، تصمیم‌گیری، اتحاد، ایجاد اعتماد و برقراری ارتباط است. رهبری نقش مهمی در عملکرد تیم دارد. کار گروهی شامل ارتباط، درک و هماهنگی در میان اعضای تیم و اعتماد متقابل است. در اینجا ما به شما فعالیت‌هایی را آموزش می‌دهیم که به ایجاد برخی از مهارت‌های مورد نیاز برای رهبری خوب و کار گروهی کمک می‌کند. از جمله:
 
• پرسشنامه مدیریتی
• فعالیت‌هایی برای ساختن کار گروهی
• بازی برای ایجاد اعتماد
• بازی برای ایجاد مهارت‌های هماهنگی
• بازی‌های ارتباطی
• ورزش
 

پرسشنامه مدیریتی

این بازی برای شرکت کنندگان فرصتی برای قضاوت در مورد ویژگی‌های مدیر و کمک به شناسایی افراد دارای استعداد مدیریتی فراهم می‌کند. هر یک از اعضا به سؤالاتی پاسخ می‌دهند که به آنها کمک می‌کند تا خودشان را تجزیه و تحلیل کنند. به آنها سناریوهای زنده و موقعیت‌های فرضی بدهید. هنگامی که پرسشنامه خود را تکمیل می‌کنید، پاسخ‌ها را با بقیه اعضای تیم در میان بگذارید. تبادل نظرات به اعضا کمک می‌کند تا راه حل‌های یکدیگر را تجزیه و تحلیل کنند. به بهترین یا عاقلانه‌ترین پاسخ پاداش دهید.
 
سؤالاتی نظیر این که «آیا مهم است که انگیزه حضور در یک تیم را داشته باشیم؟»، «چگونه تفکر خلاق را در یک تیم تشویق کنیم؟»، «هدف اصلی یک رهبر تیم چیست؟»، «چه ویژگی‌هایی در یک رهبر تیم نباید وجود داشته باشد؟، «آیا هر مدیر یک رهبر است؟» از جمله سؤالاتی است که می‌تواند در پرسشنامه شما وجود داشته باشد. پاسخ به سؤالاتی مانند این‌ها، در مورد ویژگی‌های رهبری و مهارت‌های تیمی که شرکت کنندگان دارند، صحبت می‌کند. این نیز ایده خوبی است که در مورد پاسخ‌ها بحث کنیم یا یک سخنرانی پایانی در مورد دیدگاه‌های مختلف بیان شده از طریق پاسخ‌ها ایراد کنیم. بسته به وضعیت، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا هویت پاسخ دهندگان، مخفی باشد یا خیر.
 
سناریوها یک روش عالی برای شناسایی افراد دارای استعداد مدیریت هستند. شیوه‌ای که فرد به یک موقعیت واکنش نشان می‌دهد، در مورد شخصیت او اطلاعات زیادی بیان می‌کند. در این فعالیت شما می‌توانید از سناریوهای مختلفی استفاده کنید و از شرکت کنندگان بپرسید که چگونه به آنها واکنش نشان می‌دهند. سناریوهایی نظیر: "شما یک سرمربی تیم هستید و یکی از اعضای تیم شما آماده است تا تصمیمتان را دنبال نکند، شما چه واکنشی نشان می‌دهید؟" یا "چه کاری را در چنین شرایطی انجام می‌دهید که در آن یکی از اعضای تیم، برای عدم همکاری خود تنبیه شود؟" یا چیزی شبیه به "با توجه به این که دو نفر از اعضای تیم شما از قابلیت مساوی برخوردارند، چه کسی را برای ارتقا و بر چه اساسی انتخاب می‌کنید؟" یا "با توجه به این که یکی از اعضای تیم شما در کار خود بسیار خوب است، اما تنها مشکلی که دارد، غیبت مکرر وی است، چگونه با آن برخورد می‌کنید؟"
 در این جا نیز به شرکت کنندگانی که بهترین پاسخ‌ها را داده‌اند پاداش داده می‌شود و با انتخاب هر گزینه برای گفتگو، پاسخ‌های بقیه اعضای تیم مورد بحث قرار داده شود.
 

فعالیت‌هایی برای ایجاد کار گروهی

کار تیمی فقط به معنای تشکیل یک تیم نیست؛ این واقعاً در مورد همکاری با یکدیگر در جهت هدف مشترک است. این فعالیت‌ها به همراه کردن اعضای تیم برای انجام وظایف خاص کمک می‌کند، و در نتیجه، روحیه تیم را افزایش می‌دهد.
 
تقسیم تیم‌ها به گروه‌های 5 نفره یا بیشتر، بستگی به اندازه تیم‌ها دارد. برای هر گروه، چندین وظیفه را در یک دوره زمانی مشخص تعیین کنید. این وظایف می‌تواند شامل مواردی مانند حل معما با یکدیگر، پاسخ به سؤالات، حل جدول کلمات متقاطع و یا درست کردن یک پازل باشد.
 
برای هر گروه یک موضوع برای نوشتن و اجرای آن بگذارید. یا مسابقه پوستر را سازماندهی کنید. به هر گروه موضوع جداگانه‌ای برای پوستر و مواد مورد نیاز برای تهیه آن را بدهید. بسته به گروه سنی شرکت کنندگان، می‌توانید این فعالیت را تغییر دهید. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک ایده پروژه علمی یا یک آزمایش را برای بچه‌ها ارائه دهید. در هر یک از این فعالیت‌ها، اعضا باید به عنوان یک تیم برای دستیابی به یک هدف مشترک کار کنند.
 
این یک بازی سرگرم کننده‌تر است که در آن شما به هر تیم مجموعه‌ای از وظایف را محول کنید که در یک زمان معین باید انجام شود. شما می‌توانید فعالیت‌هایی داشته باشید که در آن هر یک از اعضای تیم حداقل باید یک وظیفه را انتخاب کند. و شما اطمینان کسب کنید که کسانی که دارای خصوصیت رهبری هستند را مشاهده خواهید کرد.
 

سرعت در سازماندهی تیم‌های خود و دادن سریع وظایف

وظایف می‌تواند مانند عبور از موانع، حمل، پر کردن بطری‌های آب، نوشتن 1 تا 10 یا الف تا ی و در جهت معکوس، ساخت یک برج با فنجان، مسابقه پخت سیب زمینی، آبیاری، نوشیدن سودا، و غیره باشد. اعتماد سازی در بازی‌ها یک جزء حیاتی است برای این که یک رهبر بتواند مؤثر باشد، و همچنین برای ایجاد اعتماد رهبر تیم به اعضایش مهم است. شما در صورتی می‌توانید انتظار داشته باشید اعضا از شما پیروی ‌کنند که بتوانید اعتماد و درک متقابل بین خود و اعضای تیم ایجاد کنید. بازی‌های اعتماد سازی می‌تواند برای کمک به این هدف مفید باشد.
 
بازی کلاسیک یکی از این بازی‌هاست. برای این بازی، گروه را به حداقل 5 یا 6 تیم تقسیم می‌کنند. برای انتخاب رهبر هر تیم از اعضای آن نظر سنجی کنید. با تمام اعضای هر تیم در تماس نباشید بلکه فقط با رهبر تیم ارتباط برقرار کنید. هر یک از اعضا به سؤالاتی پاسخ می‌دهند که به آنها کمک می‌کند تا خودشان را تجزیه و تحلیل کنند. هر رهبر را در مسیری که باید بروند، راهنمایی و توجیه کنید. حالا از رهبر هر تیمی بخواهید که اعضای گروه خود را با چشم بسته، در مسیر حرکت دهد. ارتباطات مؤثر، حس مسئولیت و اعتماد در این فعالیت گروهی اهمیت دارد. سقوط اعتماد یکی دیگر از فعالیت‌های اعتماد سازی است که شرکت‌کنندگان در یک حلقه ایستاده‌اند. اگر شمار شرکت کنندگان بیشتر باشد، ممکن است از آنها درخواست کنید تا حلقه‌های بیشتری را ایجاد کنند. یک عضو از دایره خارج می‌شود و در مرکز آن می‌ایستد. او سپس خود را به طور آزاد در هر جهت سقوط می‌دهد و کسانی که دایره را تشکیل می‌دهند او را قبل از این که او سقوط کند، می‌گیرند. این بازی می‌تواند تا جایی ادامه یابد که تمام اعضای دایره بتوانند سقوط آزاد را انجام دهند!
 
ادامه مقاله در قسمت دوم
 
منبع: سایت Workspirited - بازل


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.