سوخت ژل و طرز تهیه آن

روز به روز بر محبوبیت سوخت ژل که یافته نسبتاً جدیدی است، افزوده می‌شود. این نوع سوخت در مقایسه با سوخت‌های متداول ‏گزینه ایمن‌تری به حساب می‌آید، به این دلیل که در آن احتمال گسترش آتش در خارج از منطقه تعیین شده بسیار اندک است. ‏
شنبه، 5 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوخت ژل و طرز تهیه آن
گرچه انواع موجود سوخت ژل در فروشگاه‌ها می‌تواند بسیار گران باشد، اما ساخت این نوع سوخت در خانه کار ساده‌ای است و می‌تواند موجب صرفه جویی در هزینه‌های شما شود. بنابراین می‌توانید به روشهای زیر و البته با رعایت نکات احتیاطی این نوع سوخت را در خانه تهیه نمایید.
 

نکته احتیاطی!

به هنگام تهیه این سوخت در خانه، همانطور که در مورد سایر مواد بسیار اشتعال زا صادق است، حتماً جوانب احتیاط را رعایت ‌کنید. این ژل برای مدت زمان طولانی می‌سوزد و گرمای زیادی تولید می‌کند، بنابراین سعی کنید از سوزاندن تمام مدت آن خودداری کنید. در صورت نیاز به کار یا کمک کودکان، این کار بایستی تحت نظارت فردی بزرگسال انجام شود.

ابتدا اجازه دهید سوخت ژل را شناخته و به اطلاعاتی در خصوص آن اشاره کنیم. سوخت ژل محصولی نسبتاً جدید در بازار به شمار رفته و در حال حاضر هم برای مصارف خانگی و هم مجالس و مهمانی‌ها بسیار بکار برده می‌شود. بیشتر هتل‌های برگزار کننده ضیافت‌ها و مهمانی‌ها، از این منبع سوخت جهت گرم نگاه داشتن غذا در طول رویدادهایی مانند، کنفرانس‌ها، مهمانی‌ها و غیره استفاده می‌کنند. این ژل همچنین می‌تواند بجای چوب در اجاق‌های کوچک، بخاری و یا شومینه مورد استفاده قرار گیرد. این محصول نوعی ماده حاوی الکل است که برخلاف چوب یا سایر سوخت‌های مایع، هیچ دود سمی یا دود ناشی از احتراق ایجاد نمی‌کند. این امر موجب شده است که این ژل به گزینه‌ای عالی برای شومینه‌های داخلی تبدیل شود.
تا زمانی که اقدامات احتیاطی در خصوص آتش سوزی را رعایت کنید، تهیه و استفاده از سوخت ژل یک منبع ایمن و اقتصادی به حساب می‌آیداین سوخت را می‌توان به دو روش تهیه کرد بطوریکه هر دو آنها، روشهای نسبتاً آسانی می‌باشند. این دو روش به تجهیزات خاصی نیاز ندارند. تا زمانی که اقدامات احتیاطی در خصوص آتش سوزی را رعایت کنید، تهیه و استفاده از سوخت ژل یک منبع ایمن و اقتصادی به حساب آمده و می‌تواند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. اجازه دهید به نحوه ساخت این نوع سوخت نگاهی بیاندازیم.
 

روش 1

مواد مورد نیاز
* موم سویا، 6 اونس یا 170 گرم

* الکل ایزوپروپیل 90 درصد، نصف فنجان

* قوطی حلبی یا قوطی کنسرو،  6 عدد

* فتیله، 6 رشته
 
طرز تهیه
1- موم سویا را درون یک ظرف یا ماهی تابه ذوب کنید.

2- اکنون الکل ایزوپروپیل را به تدریج در ظرف بریزید، در همین حین مخلوط را به طور مداوم به هم زده تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

3- مخلوط را درون قوطی کنسرو یا حلبی ریخته تا سه چهارم آن پر شود.

4- فتیله‌ها را در مرکز مواد قرار داده تا انتهای آنها به ته ظرف برسد.

5- در آخر قوطی‌ها را درون یخچال قرار دهید و تا زمان شکل گیری ژل، اجازه دهید در یخچال بمانند. اکنون سوخت ژل ما آماده استفاده است.

6- همچنین، می‌توانید کل مخلوط را در یک ظرف بزرگ نگهداری کنید و در وسایلی همچون شومینه ریخته و از آن استفاده کنید.
 

روش 2

مواد مورد نیاز
* سرکه، نصف فنجان

* اتانول خالص، 1 اونس یا 28 گرم

* گچ، یک هشتم فنجان (به صورت پودر شده)

* صافی، یک عدد

* ظرف یا خمره شیشه‌ای، 1 عدد
 
طرز تهیه
1- پودر گچ را به سرکه اضافه کرده و تا آنجا که می‌شود آن را حل کنید. این کار به طور معمول چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

2- از یک صافی خوب جهت صاف کردن و زدودن هرگونه پودر گچ اضافی استفاده کرده و سپس مخلوط سرکه و گچ را درون یک ظرف یا خمره شیشه‌ای بریزید.

3- از یک ماژیک استفاده کرده و سطح مایع درون ظرف را علامت بگذارید.

4- ظرف را در زیر نور خورشید قرار داده تا نیمی از مایع تبخیر شود.

5- اتانول را به مخلوط گچ افزوده و ظرف را بدون به هم زدن مخلوط، برای مدت زمانی به حال خود رها کنید.

6- واکنش شیمیایی که میان محلول گچ و اتانول صورت می‌گیرد، مخلوط را به سوخت ژل تبدیل می‌سازد. در صورت باقی ماندن اتانول اضافی، آن را تخلیه و به دور بریزید. سوخت ژل اکنون آماده استفاده است.

یکی از بهترین قابلیت‌های سوخت ژل آن است که در هنگام سوختن هیچ گونه بویی تولید نکرده و دود یا بخار سمی منتشر نمی‌سازد. این بدان معنا است که در صورت استفاده از آن در شومینه، نیازی به وجود منفذ جهت دفع هرگونه دود یا گاز به خارج از خانه نیست. امروزه شومینه‌هایی را می‌توان در بازار دید که به طور ویژه برای استفاده از سوخت ژل ساخته شده‌اند. این شومینه‌ها بدون نیاز به بازسازی خانه می‌توانند به آسانی به دیوار نصب شوند. انواع قابل حمل این شومینه‌ها نیز در بازار موجود می‌باشد. از آنجا که هر قوطی سوخت ژل می‌تواند با خیال راحت تا زمان تقریبی 3 ساعت بسوزد، بنابراین جایگزین بسیار خوبی برای یک شومینه سنتی به حساب می‌آید. در صورت استفاده صحیح، نیازی به نظارت شومینه نخواهد بود.
 

نکات ایمنی و موارد احتیاطی در برابر آتش سوزی

* به هنگام استفاده از این ژل همیشه مراقب باشید، به این دلیل که به اندازه هر ماده قابل اشتعال دیگری مشتعل می‌شود.

* این سوخت را در یک مکان سرد و خشک و به دور از نور خورشید یا هر گونه منبع آتش نگهداری کنید.

* قوطی یا ظرف‌های این سوخت را برچسب زده و آنها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید.

* این سوخت را از منابع رطوبت دور نگاه داشته تا تاریخ مصرف یا مدت زمان استفاده آن بیشتر شود.

* به هنگام آتش زدن سوخت، اطمینان حاصل کنید که هیچ مقدار از آن بر روی شما یا اطراف قوطی کنسرو ریخته نشده باشد.
استفاده از این سوخت پاک، آسان و بی خطرتر از سوختهای آتش متداول استو شومینه‌های قابل حمل مخصوص این نوع سوخت، به شما امکان جابجایی آنها را از یک مکان به مکان دیگر خانه می‌دهند.استفاده از این سوخت پاک، آسان و بی خطرتر از سوختهای آتش متداول است و شومینه‌های قابل حمل مخصوص این نوع سوخت، به شما امکان جابجایی آنها را از یک مکان به مکان دیگر خانه می‌دهند. بنابراین این شومینه‌ها را خریداری کرده و از این سوخت ارزان و با طرز تهیه آسان بهره ببرید. قطعاً وسیله‌ای مفید و خوشایند برای خانه‌های شما خواهد بود.


منبع:  Anuj Mudaliar- homequicks


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.