مذاکره ممنوع!

با گذشت کم‌تر از 3 هفته از فاجعه نابخشودنی ترور سپهبد قاسم سلیمانی، مشاهده کردیم که دولت آمریکا طبق روال همیشه خود باز هم ایران را مورد تحریم‌های جدید قرار داد و در این اثنا، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل Der Spiegel با محوریت «احتمال مذاکره مجدد ایران با آمریکا»، نه تنها این احتمال را رد نمی‌کند بلکه پیشنهاد می‌دهد که در صورت لغو تحریم‌ها مذاکره لازم است!
دوشنبه، 7 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
مذاکره ممنوع!
«در مورد آمریکا من از دو، سه سال پیش که این بحث‌های مذاکرات مربوط به هسته‌ای برقرار بود دائماً، هم خصوصی به مسئولین می‌گفتم، هم در جلسات عمومی -در سخنرانی‌ها- مکرّر گفتم که من اعتمادی به این‌ها ندارم. به این‌ها اعتماد نکنید؛ به این‌ها اطمینان [نکنید]؛ به حرفشان، به قولشان، به امضایشان، به لبخندشان اعتماد نکنید، این‌ها مورد اعتماد نیستند. خب، حالا نتیجه این شده که خود مسئولینی که آن روز مذاکره می‌کردند، امروز دارند می‌گویند آمریکا غیر قابل اعتماد است! خب، از اوّل بایستی این غیر قابل اعتماد بودن را تشخیص می‌دادند و حرکت می‌کردند.»(1) این جملات، گوشه‌ای از توصیه‌های مقام معظم رهبری است که نمونه‌های مشابه آن را به کرّات در بیانات ایشان مشاهده کرده‌ایم.

تاریخ گواه بدعهدی‌ها و پیمان‌شکنی‌های دولتمردان ایالات متحده آمریکا در زمینه‌های مختلف و با کشورهای متفاوت است، اما این روند درباره‌ی ایران، چه پس از روی کار آمدن انقلاب اسلامی و په پیش از آن مشهودتر و ملموس‌تر است.


مذاکره با آمریکا و عواقب از پیش آشکار آن

پس از انقلاب اسلامی، ایالات متحده و هم‌دستان اروپایی، تمام توان و تلاش خود را در راستای به زانو در آوردن ایران اسلامی به کار بستند و در این مسیر از هیچ امری از جنگ نظامی (حمله عراق به ایران) تا انواع جنگ سرد (تحریم‌های مختلف) فروگذار نکردند و در نهایت تا آن‌جا عرصه را به ایران اسلامی تنگ کردند که تنها راه مذاکره و پای میز نشستن باقی بماند، اما با رهنمون‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، این ترفند نیز نتوانست جمهوری اسلامی را از تلاش بی‌وقفه برای استقلال و خودکفایی اقتصادی و نظامی و... باز دارد.

این در حالی بود که از سال 1392، مسئولین مربوطه، کمر همّت به مذاکره با دولت آمریکا و اتحادیه اروپا بستند! و در نهایت پس از دو سال پای میز مذاکره نشستن، توافق‌نامه هسته‌ای برجام را در راستای محدود و ممنوع‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران امضاء کردند به این امید که تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی لغو خواهد شد!ریاست جمهوری ایالات متحده نیز در واکنش به سخنان محمد جواد ظریف، توئیتی با این مضمون منتشر می‌کند: «وزیر امور خارجه ایران گفته که ایران خواستار مذاکره با آمریکا است اما خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست. نه ممنون!»اما از همان نخستین روزهای اجرای برجام در بهمن‌ماه سال 94، شاهد بدعهدی آمریکا به فرمان رئیس جمهور وقت (باراک اوباما) بودیم که حاضر به لغو تحریم‌ها بر اساس مفاد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک Joint Comprehensive Plan of Action نشد و کم‌تر از یک‌ سال بعد، با انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ Donald Trump، ایالات متحده آشکارتر از پیش این توافق‌نامه را نقض و به شدت و سرعتی بیش از پیش بر تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران افزود و حتی وقاحت دیپلماتیک را به آن‌جا رساند که صراحتا بر پاره کردن برجام در کاخ سفید تاکید کرد.

اما خصومت دیرینه آمریکا با ایران اسلامی به همین‌جا ختم نمی‌شود چرا که خشم آ‌ن‌ها با ترور سردار حاج قاسم سلیمانی در 13 دی‌ماه سال جاری به نهایت خود رسید و جهان شاهد ترور بزرگ‌ترین مبارز با تروریسم جهانی توسط مدعی مبارزه با تروریسم بود.
 

توئیت‌های معنادار!

حال اما با گذشت کم‌تر از 3 هفته از فاجعه نابخشودنی ترور سپهبد قاسم سلیمانی، مشاهده کردیم که دولت آمریکا طبق روال همیشه خود باز هم ایران را مورد تحریم‌های جدید قرار داد و در این اثنا، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل Der Spiegel با محوریت «احتمال مذاکره مجدد ایران با آمریکا»، نه تنها این احتمال را رد نمی‌کند بلکه پیشنهاد می‌دهد که در صورت لغو تحریم‌ها مذاکره لازم است! و ما پای میز مذاکره آماده نشسته‌ایم تا آمریکا باز گردد!

ریاست جمهوری ایالات متحده نیز در واکنش به سخنان محمد جواد ظریف، توئیتی با این مضمون منتشر می‌کند: «وزیر امور خارجه ایران گفته که ایران خواستار مذاکره با آمریکا است اما خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست. نه ممنون!» در این میان جای این سوال خالی است که آیا زمان آن نرسیده است که اندکی در دیپلماسی خود تغییر اِعمال کرده و مقتدرانه‌تر از پیش در این راستا قدم برداریم؟!
 

مذاکره در گذر تاریخ

مصداق بارز دوری از مذاکره با عهدشکنان را در ماجرای غصب فدک از حضرت زهرا (سلام الله علیها) مشاهده می‌کنیم که بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) از سوی کفار صورت گرفت و آن‌ها با جعل حدیثی از پیامبر اسلام سعی کردند تا سلب مالکیت فدک را کاملا شرعی و قانونی جلوه دهند.

«نَحْنُ مَعاشِرَ الأَنْبِیاءِ لا نُوَرِّثُ ما تَرَکْناهُ صَدَقَةٌ»؛ (ما پیامبران ارثى از خود به یادگار نمى گذاریم، و آنچه از ما بماند باید به عنوان صدقه در راه خدا مصرف شود.) این حدیث که منبع معتبر و مشخصی نداشت، تنها برای سرپوش گذاشتن بر عهدشکنی و مبارزه کفار با اهل بیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) ساخته و منتشر شد.

اما حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هر گز برای بازپس گیری فدک، حاضر به مذاکره با کفار نشد و بعد از شنیدن این حدیث دروغین، تنها برای روشنگری و تبیین اصل ماجرا به مسجد رفت و در حضور عموم مردم خطبه فدکیه را خواند تا به همگان اعلام کند که اینان نه قابل اعتماد و اهل مذاکره‌اند و نه بر عهدشان پایبند. همان‌طور که عهد و پیمانی که با پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و جانشین او، امیرالمومنین علی (علیه‌ السّلام) بسته بودند را شکستند.

«...وَ تقَدْمِةُ الْحُجَّةِ فَدُونَکُمُوهَا فَاحْتَقِبُوهَا دَبْرَةَ الظَّهْرِ نَقِیبَةَ  (نقبة) الْخُفِّ» ...با شما اتمام حجت کنم و عذری برای احدی باقی نماند، اکنون که چنین است این مرکب خلافت و آن فدک، همه از آنِ شما، محکم بچسبید. (خطبه فدکیه)

برخی هم با شایعه‌پراکنی، واقعه کربلا را تحریف کرده و چنین وانمود می‌کنند که شب عاشورا امام حسین (علیه‌ السّلام) با عمر‌بن سعد مذاکره کرده‌اند تا شاید بتوانند از وقوع جنگ جلوگیری کنند! این در حالی است که پیش‌تر و در مدینه، مروان حکم به امام پیشنهاد داد که برای حفظ جان و مال خود و اهل بیت‌اش با یزید مذاکره و در نهایت بیعت کند و امام در پاسخ وی گفتند که اگر اسلام حاکمی همچون یزید داشته باشد باید فاتحه آن اسلام را خواند (... و علَى الاِسلام، السَّلام اِذ قَد بُلیَتِ الاُمّه بِراع مثل یزید).

این سخنان گواه آن است که امام حسین (علیه‌ السّلام) نه تنها به مذاکره با یزید و یزیدیان فکر نمی‌کردند، بلکه در راه احقاق حقوق اسلام و تحقق آرمان‌های اصیل آن از جان و مال خود و خانواده خود گذشتند تا در تاریخ ثبت شود که برای استقلال و دوری از ذلت مذاکره بی‌معنا است.


پی‌نوشت:

1- مذاکره با آمریکا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای
2- خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (س)، پایگاه اطلاع رسانی حوزه
3- مذاکره امام حسین(ع) و «عمر سعد» خطرناک‌ترین تحریف واقعه کربلاست، خبرگزاری تسنیم
4- واکنش توییتری‌ها به استقبال ظریف از مذاکره با آمریکا، مشرق نیوز
5- نگاهی گذرا به اسناد و منابع مکتوب خطبه فدک، پایگاه اطلاع رسانی حوزه


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما