علت‌های کبود شدن مچ پا

در صورتی‌که شما دارای مچ پای آبی دردناک هستید، ممکن است دچار یک مشکل سلامتی شده باشید. این مقاله درباره علل و روش‌های درمان این مشکل صحبت خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 8 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت‌های کبود شدن مچ پا
کبودی مچ پا شاخصی از وجود تعداد بی‌شماری مشکلات سلامتی است. این مقاله فهرستی از علل مختلف و روش‌های درمان این مشکل را ارائه می‌دهد.
 

علائم، علل و روش‌های درمان

مچ پا مفصلی است که ساق پا را به پا متصل می‌سازد. از این رو، یکی از مهم‌ترین مفاصل در بدن به شمار می‌رود. علل بروز کبودی این ناحیه از پا بر اساس شرایط فیزیولوژیکی متنوع می‌باشد. در این ‌جا، ما فهرستی از علائم این بیماری همراه با علل و روش‌های درمان را ذکر خواهیم کرد.
 

آسیب مچ پا

آسیب‌های مچ پا مانند پیچ خوردگی و شکستگی‌ها می‌تواند منجر به کبود شدن این ناحیه از پا گردد. این بیماری نوع رایجی از آسیب دیدگی در میان مردم و به ویژه ورزشکاران می‌باشد. پیچ خوردگی یا شکستگی نیازمند توجه ویژه پزشکی می‌باشد. علاوه بر کبودی، تورم شدید همراه با درد قطعاً باعث شکستگی یا پیچ خوردگی می‌گردد.
 
روش‌های درمان
استفاده از بسته یخ بر روی پا در اسرع وقت و قرار دادن پای مصدوم در موقعیت رو به بالا یکی از گزینه‌های درمانی در این زمینه می‌باشد. در مورد آسیب استخوان، پاره شدن رباط یا پیچ خوردگی مچ پا، باید بلافاصله با پزشک ارتوپد تماس بگیرید. پاهای خود را از سرما حفظ کنید و به طور منظم برای هر گونه جراحت مورد بررسی قرار دهید. پس از ارزیابی میزان و نوع آسیب دیدگی از طریق اسکن اشعه ایکس، پزشک به منظور محدود ساختن حرکت در بخش آسیب دیده پای شما را با یک نوار یا تراشه و یا یک قالب فیبری محکم می‌بندد. شکستگی‌ها به طور طبیعی التیام می‌یابد و پزشک ارتوپد تنها استخوان را در موقعیت درست و صحیح قرار می‌دهد. در مورد پارگی رباط و یا شکستگی‌های عمده، ممکن است جراحی مورد نیاز باشد.
 

دیابت

چنین بیماری‌ای ممکن است حاصل دیابت باشد چون در دیابت جریان خون کاهش می‌یابد. در این بیماری نیز جریان خون در ناحیه پا ممکن است کاهش یابد. این امر ممکن است منجر به کاهش خون اکسیژن دار به مچ پا شده و در نتیجه باعث کبودی و احساس سردی نه تنها در مچ پا بلکه در کل پا خواهد شد.
 
روش‌های درمانی
پاهای خود را از سرما حفظ کنید و به طور منظم برای هر گونه جراحت مورد بررسی قرار دهید. درمان دیابت همراه با فیزیوتراپی نیز می‌تواند باعث کاهش این مشکل شود. در صورتی‌که علائم ادامه یافت، با پزشک مشورت کنید.
 

اختلال انعقاد خون یا کوآگولوپاتی

کبودی مچ پا ممکن است به واسطه‌ی کوآگولوپاتی ایجاد گردد. کوآگولوپاتی بیماری‌ای است که باعث لخته شدن خون در آن ناحیه از پا می‌گردد.
 
روش‌های درمانی
در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. کوآگولوپاتی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. روش‌های درمان این مشکل وابسته به علل بروز آن می‌باشد. یکی از روش‌های درمان تزریق فاکتور لخته سازی می‌باشد.
 

بیماری عروق محیطی

این بیماری همراه با درد مداوم و بی‌حسی بوده که ممکن است نشانه‌ای از شروع بیماری عروق محیطی باشد. این بیماری باعث انسداد شریان‌ها می‌شود که منجر به کبودی پوست می‌گردد و شاخصی از کمبود اکسیژن در این ناحیه می‌باشد. این بیماری ممکن است توسط دیابت، سیگار کشیدن، سطوح بالای کلسترول یا فشار خون بالا ایجاد گردد.
 
روش‌های درمانی
در صورتی‌که علائمی که در بالا ذکر شدا را همراه با کبودی پوست مشاهده کردید، بدون درنگ با پزشک مشورت کنید. درمان ممکن است در موارد شدید شامل جراحی باشد و در موارد دیگر استفاده از داروها همراه با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
 

پایین آمدن دمای بدن

این بیماری ممکن است نشانه‌ای از پایین آمدن دمای بدن باشد. در این شرایط دست‌ها بی‌حس شده، حرکات بدن بسیار کند شده و تنفس سریع و کم عمق می‌گردد. این بیماری معمولاً هنگامی‌که بدن در معرض سرمای شدید قرار می‌گیرد و قادر به حفظ دمای خود نیست رخ می‌دهد.
 
روش‌های درمانی
درمان شامل قرار دادن بدن در معرض گرما و کمک به بدن برای تنفس می‌باشد.
 

کمبود خون سیاهرگی

این بیماری ممکن است حاصل یک مشکل پزشکی به نام کمبود خون سیاهرگی نیز باشد. این مشکل هنگامی که رگ‌های پا قادر به پمپاژ خون اکسیژن دار نیستند رخ داده و باعث بازگشت این خون به قلب و تجمع آن در این ناحیه و در نتیجه کبودی می‌گردد. تنگ شدن ترقوه و احساس سنگینی در پاها، درد و خستگی از علائم این بیماری می‌باشد.
 
روش‌های درمانی
در موارد شدید و مزمن کمبود خون سیاهرگی نیاز به عمل جراحی می‌باشد و در این شرایط درمان پیچیده خواهد بود. در صورتی‌که این نوع مشکل را به طور منظم تجربه کردید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. استراحت کافی را داشته باشید و از ایستادن طولانی مدت بر روی پاهای خود خود داری کنید.
 
از این رو، با ذکر علل و روش‌های درمانی برای این بیماری، می‌توان گفت که این مشکل، شاخصی از بسیاری از مشکلات سلامتی می‌باشد. در صورت بروز این مشکلات آن را نادیده نگیرید و به دنبال یافتن راه‌هایی برای تشخیص و درمان آن باشید.
 

رنگ کبودی‌ها

کبودی‌ها کمی ظاهر ما را رنگین می‌کنند، اگر چه نه به جذاب‌ترین شکل ممکن. با گذشت زمان کوفتگی‌ها نیز موجب تغییر رنگ می‌شوند. در ابتدا، معمولاً کبودی به دلیل خونی که در زیر بافت‌های بدن نفوذ می‌کند، قرمز رنگ است.
 
خون هم شامل اکسیژن و هم هموگلوبین است و هموگلبین پروتئینی است که غنی از آهن است. خون جمع شده زیر پوست پس از مدت کوتاهی، اکسیژن خود را از دست می‌دهد و رنگ کبودی، آبی یا بنفش رنگ می‌شود.
 
همان طور که گلبول‌های قرمز و آهن خون جمع شده زیر پوست از بین می‌روند، غالباً کبودی‌ها تیره‌تر یا بنفش تیره‌تر می‌شوند.
 
از آن جا که معمولاً کبودی‌ها در بن پارگی‌های عضلانی وجود ندارد، ممکن است بتوانید آن را نادیده گرفته و به کار یا فعالیت ورزشی خود ادامه دهید. با این حال، آن ناحیه ممکن است حساس شده، کمی متورم شود و یا هنگام لمس شدن دردناک باشد.
 
کبودی بدن بر عملکرد عضلات تأثیر می‌گذارد، از این رو دامنه‌ی حرکات شما در آن ناحیه ممکن است محدود شود.
 
منبع: Health Hearty


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما