بررسی‌هایی که قبل از مسافرت باید انجام شود

همه ما دوست داریم در هنگام سفر، بیشترین لذت را از لحظاتمان ببریم و خاطرات خوبی را برای خود و عزیزانمان بسازیم. اگر قصد سفر دارید و کمی گیج شده‌اید که چه مواردی را در نظر بگیرید، ما کلیه توصیه‌ها و بررسی‌های لازم برای داشتن یک سفر خوب را در زیر آورده‌ایم تا چیزی از قلم نیفتد. تمامی بررسی‌های لازم مانند توصیه‌های عمومی، اقتصادی و پزشکی برای سفر خود را می‌توانید مشاهده نمایید.
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی‌هایی که قبل از مسافرت باید انجام شود

توصیه‌های عمومی قبل از سفر

  • یک چک لیست تهیه کنید،  به کلیه وسایل مورد نیازتان در سفر فکر کنید و همه را به صورت یک لیست، بر روی کاغذ بنویسید تا چیزی از قلم نیفتد[1].
  • چمدان مناسب برای وسایل‌تان در نظر بگیرید که فضای مناسبی برای وسایل‌تان داشته باشد؛ سبک بوده و به راحتی قابل حمل باشد. از برداشتن وسایل اضافی خودداری کنید و فقط وسایلی که واقعا مورد نیازتان هست را بردارید تا سبک بار باشید[2].
  • روز اول سفر خود را برنامه‌ریزی کنید. عموما به خاطر ورود به یک محیط ناآشنا و سردرگمی، روز اول سفر از بین می‌رود. در ابتدا باید خود و وسایل‌تان را به یک مکان برای استراحت منتقل کنید. سپس باید بررسی کنید که چه جاذبه‌هایی در نزدیکی شما هستند و چگونه می‌توانید از زمان محدود خود استفاده کنید.
  • برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا از اولین روز سفرتان بیشتر بهره را ببرید. می‌توانید از پیاده‌روی در مناطق اطراف لذت ببرید یا از امکانات رفاهی موجود در نزدیکی محل اقامتتان استفاده کنید[3].
  • وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. هوا یک عامل بسیار مهم است که می‌تواند بر روی سفر شما تاثیر مثبت یا منفی می‌گذارد. حتما قبل از سفر، وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. همچنین لباس متناسب با آن آب و هوا را در چمدان خود در نظر بگیرید.
  • راه های سفر و وضعیت آن را بررسی کنید. اگر میخواهید در مقصد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید هزینه آن‌ها را بررسی کنید و برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید.
  • آخرین روز سفر خود را نیز برنامه‌ریزی کنید. کلید خانه، سوییچ خودرو، پول تاکسی و یا مدارکی را که نیاز دارید، در دسترس داشته باشید. باز کردن چمدان برای دسترسی به این وسایل دردسرساز است[3].
  • سرگرمی‌های مورد نظر خود در مقصد را بررسی کنید. از جاهای تفریحی لیست تهیه کنید جاهایی که دوست دارید دیدن کنید را بنویسید.
  • بیشتر شهرها و یا کشورها یکسری تفریحات محلی در آخرهفته‌ها دارند. بهتر است این تفریحات را از قبل بررسی کنید و اگر علاقمند هستید، بلیط آن را زودتر تهیه کنید و یا حتی رستوران مورد نظرتان را از قبل رزرو کنید.
  • در سفر همیشه مقداری غذا و خوراکی همراه داشته باشید. چون ممکن است که جایی متوقف شوید و دسترسی به غذا نداشته باشید.
  • در سفر به علت اینکه ممکن است دسترسی به سرویس بهداشتی به راحتی امکان پذیر نباشد و یا افراد از سرویس بهداشتی عمومی اجتناب کنند، افراد آب کمتری می‌نوشند ولی کم آبی ممکن است منجر به بیماری شما شود. پس در سفر به میزان کافی آب بنوشید[4].
  • در صورتی که با خودرو سفر می‌کنید، حتما استراحت کافی داشته باشید و درصورتی که احساس خواب آلودگی دارید، از رانندگی خودداری کنید. قبل از رانندگی از سلامت وسیله تقلیه خود مطمئن شوید[2].
  • اگر با اتومبیل خودتان سفر می‌کنید داشتن هندزفری کمک می‌کند که هر دو دستان را هنگام رانندگی به کار بگیرید و توجه بیشتری به رانندگی خود داشته باشید و در عین حال کمتر درگیر موبایل خود باشید.
  • در سفر همیشه انعطاف‌پذیر باشید چون همیشه احتمال اینکه در شرایط پیش بینی نشده قرار بگیرید، وجود دارد. در صورتی که در شرایط پیش بینی نشده قرار گرفتید؛ به استقبال چالش‌های جدید بروید و سعی کنید در همه حال از سفر خود لذت ببرید[2].
  • اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید سعی کنید سلیقه سایر افراد را هم مورد توجه قرار دهید از تک‌روی بپرهیزید و جمع را در نظر بگیرید. با سایر افراد مشورت کنید[2].

بررسی‌هایی که قبل از مسافرت باید انجام شود

توصیه‌های اقتصادی قبل از سفر

 محل اقامت خود را از قبل تعیین کنید. در مورد محل اقامتتان حتما بودجه خود را در نظر بگیرید و از قبل هزینه‌های آن را بررسی کنید[3].
  • حتما قبل از سفر به موجودی مالی خود سربزنید تا دچار مشکل مالی نشوید. اگر به سفر خارجی می‌روید حتما ارز آن کشور را خریداری کنید[3].
  • در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. سعی کنید با توجه به بودجه خود، هزینه‌های سفرتان را مدیریت کنید. از هزینه اقامت تا هزینه مربوط به خوراک خود را در نظر بگیرید. منطقی برخورد کنید و از هزینه‌های اضافی خودداری کنید[1].

توصیه‌های پزشکی و سلامتی قبل از سفر

انجام معاینات پزشکی 
بهتر است قبل از سفر یک معاینه پزشکی انجام دهید. این توصیه بیشتر برای زنان باردار و افرادی که دارای بیمارهای مزمن هستند، بیشتر می‌باشد. مانند:
- بیماران قلبی
- بیماران سرطانی
- مبتلایان به آسم
- بیمارانی که آلرژی دارند.
-کسانی که سابقه سکته داشته‌اند.
- بیمارانی که اخیرا عمل جراحی داشته‌اند.

خصوصا برای سفرهای خارجی و یا افرادی که به کشورهایی سفر می‌کنند که درآن خطراتی برای سلامتی وجود دارد، توصیه می‌شود معاینات پزشکی انجام شوند.

پزشک بررسی می‌کند که آیا وضعیت شما برای سفر مناسب هست یا خیر و در صورت لزوم توصیه‌های لازم را برای شما ارائه می‌دهد[4].

 گاهی اوقات پروازهای طولانی، تغییر آب و هوا و مصرف کمتر مایعات در سفر برای بیماران خطر دارد.

بیماری‌های کشورهای دیگر را بررسی کنید.
درصورتی که به مکانی سفر می‌کنید که دچار مشکلاتی مانند مالاریا، وبا، هپاتیت، حصبه و یا سایر بیماری‌هاست باید در برابر این بیماری‌ها محافظت شوید. زیرا این بیماری‌ها به سرعت پیشرفت می‌کنند و می‌توانند کشنده باشند[4].

مطمئن شوید که قبل از سفرتان همه چیز درست است.
اگر نیاز به واکسیناسیون هست حداقل 8 هفته قبل از عزیمت خود آن را انجام دهید. این یک نکته مهم است که باید قبل از سفر خود روی آن برنامه‌ریزی کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از واکسن‌ها بعد از چند سال منقضی می‌شوند و شما باید آن را تکرار کنید. بهتر است یک دفترچه واکسیناسیون داشته باشید که از برنامه واکسیناسیون خود آگاه شوید این موضوع در مرزهای بین المللی هم کمک می‌کند تا اثبات کنید که شما واکسینه شده‌اید. واکسن‌های مسافرتی شما به جایی بستگی دارد که به آن سفر می‌کنید. به عنوان مثال محافظت دربرابر مالاریا برای مناطق گرمسیری بسیار مهم است. نقاط مهمی که باید خود را در برابر ملاریا محافظت کنید را بررسی کنید. برخی از کشورها نیز نیاز به واکسیناسیون تب زرد یا حصبه یا هپاتیت و غیره دارند[4] و [5].

 به داروهایی که مصرف می‌کنید، توجه داشته باشید.
اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، داروها را در چند جا قرار دهید تا درصورتی که هر کدام از بین رفت یا گم شد،  در جای دیگر از آن دارو داشته باشید[5].

جعبه کمک‌های اولیه همراه ببرید.
 همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند برای موارد اضطراری کاربردی باشد.

بیمه مسافرتی را مدنظر قرار دهید.
 توصیه می‌شود هرگز بدون بیمه مسافرتی، اقدام به مسافرت نکنید. حوادث جدی ممکن است شما را در حین سفر تهدید کند. امیداوریم که هرگز به آن نیازی پیدا نکنید اما داشتن بیمه سفر اطمینان و آرامش خاطر بیشتری برای شما می‌آورد[5].

به وضعیت آلرژی خود توجه نمایید.
اگر آلرژی و حساسیت شدیدی دارید دیگران را از آن مطلع کنید. یک راه آن است که یه دستبند به دست خود ببندید و آلرژی خود را در آن بنویسید. همچنین در صورت خوردن غذاهای جدید دقت کنید که از مواد حساسیت‌زا در آن استفاده نشده باشد[5].

قبل از سفر گروه خونی خود را بشناسید.
این مورد ضروری نیست اما در موارد اضطراری، کمک‌کننده می‌باشد.

قبل از سفر به دندانپزشک مراجعه کنید.
قبل از سفر حتما وضعیت دندان‌های خود را بررسی کنید و اگر نیاز به اقدام خاصی دارند، انجام دهید. انجام این کارها در محل زندگی خودتان راحت‌تر است[5].

با رعایت موارد بالا می‌توانید سفری خوب و به یاد ماندنی را تجربه کنید و همیشه از مرور خاطرات سفرتان لذت ببرید.

پی نوشت:
 1.www.tebyan.net
3.www.smartertravel.com
4.www.docdoc.com.sg
5.www.traveldave.co.uk
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما