عواقب وحشتناک گرمایش جهانی و نقش اثر گلخانه‌ای در آن

ذوب شدن یخ‌های قطبی یا افزایش وقوع سیلاب های ناگهانی تغییرات چشمگیری را در اقلیم سراسر جهان ایجاد کرده است که عدتاً ناشی از گرمایش جهانی است. اثر گلخانه‌ای باعث گرم شدن زمین می‌گردد. این پدیده اغلب عامل گرم شدن جهانی می‌باشد، با این‌حال، درک اثر گلخانه‌ای به عنوان یک پدیده‌ی جداگانه اهمیت دارد.
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عواقب وحشتناک گرمایش جهانی و نقش اثر گلخانه‌ای در آن
گرمایش جهانی موضوع بحث در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی می‌باشد. از طرف دیگر، دانشمندان و محیط زیست شناسان تلاش‌هایی را به منظور افزایش آگاهی مردم درباره ی مسائل زیست محیطی و شیوه‌های مقابله با آن انجام داده‌اند. در حال حاضر برخی افراد تصور می‌کنند که پدیده‌ی گرمایش جهانی یک افسانه است، اما واقعیت این است که ما در حال حاضر به وضوح شاهد اثرات این پدیده در اطراف خود می‌باشیم.
 

اثرات گرمایش جهانی

خشکسالی
مطالعه‌ی صورت گرفته توسط گروهی از اقلیم شناسان انگلیسی نشان داد که گرمایش جهانی منجر به وقوع خشکسالی‌های گسترده‌ای در طی 100 سال آینده خواهد شد. ممکن است خشکسالی نیمی از مساحت کل زمین را تحت پوشش قرار دهد.

شاخص شدت خشکسالی پالمر نشان داد که درصد کل مناطق خشک جهان بین سال‌های 1950 و 2008 تا 74/1 درصد افزایش یافت. در صورتی‌که دما بر روی سطح زمین بالاتر رود، احتمال وقوع مشکلات متعدد افزایش می‌یابد.
 
بیماری‌های همه گیر
با افزایش دما، ویروس‌هایی که در اقلیم‌های گرمسیری رشد می‌کنند، می‌توانند به سمت اقلیم معتدل‌تر حرکت کنند. بر اساس نظر مؤسسه‌ی امور اجتماعی و سلامت کره جنوبی، تغییر اقلیم منجر به افزایش تعداد بیماری‌های همه گیر می‌گردد، این مؤسسه بیان کرد که 1 درجه افزایش در دما منجر به افزیش 6 درصدی گسترش بیماری‌‌ها می‌گردد. در مجموع، به نظر می‌رسد که دماهای بالا مسئول گسترش ویروس‌ها می‌باشد.
 
سیلاب‌ها
تصور بر این است که گرمایش جهانی می‌تواند باعث بروز خشکسالی و سیلاب گردد، اما واقعیت این است که تغییر اقلیم، الگوی آب و هوایی را در سراسر جهان تغییر می‌دهد. در چند سال گذشته، ما شاهد نشانه‌هایی از نحوه‌ی تغییر اقلیم بودیم. پاکستان یکی از کشنده‌ترین سیلاب‌ها را در ماه مه 2010 تجربه کرد که طی آن حدود 1400 نفر کشته و 5/3 میلیون نفر نیز بی‌خانمان شدند.
 
گزارش شده که در سیلاب‌های ناگهانی کوئینزلند که در دسامبر 2010 رخ داد، 30 میلیارد دلار خسارت به مناطق مسکونی وارد شد و 35 نفر نیز جان خود را از دست دادند. در ژوئن 2011، بیش از هزار نفر به دلیل سیلاب‌های ناگهانی در عربستان سعودی کشته شدند. مسئولین مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی هشدار دادند که تعداد سیلاب‌های ناگهانی در این قرن افزایش یافته است.
 
ذوب توده‌های یخ قطبی
گرمایش جهانی منجر به ذوب توده‌های یخ قطبی در مناطق قطب شمال و جنوب می‌گردد. دماهای این مناطق در مقایسه با متوسط دماهای سطح زمین حدود دو تا سه برابر افزایش می‌یابد. توده‌های یخ قطبی نقش مهمی در حفظ تعادل زیست محیطی ایفا می‌کنند. در صورتی‌که این یخ‌ها ذوب شوند، بنادری که ارتفاع آنها زیر ارتفاع سطح دریا قرار دارند، و نیز جزایر کم ارتفاع در معرض خطر خواهند بود. شهرهایی مانند شانگهای و جزیره‌ی مالدیو در معرض چنین خطراتی قرار دارند.
 
هوای مه آلود
با افزایش دما به دلیل گرمایش جهانی، غلظت دود در جو افزایش می‌یابد. این افزایش در مه و دود در نهایت منجر به بیماری و مرگ موجودات این کره‌ی خاکی خواهد شد. دود شدت امواج گرما را افزایش می‌دهد. این موضوع توسط سازمان حفاظت از محیط زیست گزارش شده و عواقب ناشی از گرمایش جهانی می‌تواند اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد.
 
آتش سوزی
در طول دهه‌ی گذشته یا قبل از آن، تحقیقات زیادی به منظور روشن‌ سازی این موضوع که آیا گرمایش جهانی منجر به افزایش فراوانی و شدت آتش سوزی‌ها می‌گردد، انجام شد. آتش سوزی تقریبا 5/1 میلیارد دلار از خزانه‌ی آمریکا را کاهش داده است که این موضوع می‌تواند به دلیل اثرات تغییر اقلیم شدید و طولانی رخ دهد. آتش سوزی هر ساله باعث تخریب زندگی و اموال انسان‌های زیادی در سراسر جهان شده و گازهای گلخانه‌ای ناشی از آن می‌تواند باعث افزایش دمای زمین گردد.
 
مطالعه‌ی منتشر شده توسط جامعه‌ی سلطنتی بریتانیا هشدار داد که گرمایش جهانی ممکن است فوران‌های آتشفشانی را افزایش دهد. با این‌ حال، هنوز اثرات گرمایش جهانی بر فوران‌های آتشفشانی به طور کامل مورد تأیید قرار نگرفته است. بنابراین، ممکن است فوران‌های آتشفشانی به فهرست عواقب گرمایش جهانی افزوده شود. اما، هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند که اقدامات صورت گرفته در رابطه با مقابله با گرمایش جهانی ناکافی است. بنابراین، هر یک از ما مسئول افزایش آگاهی عموم افراد جامعه در رابطه با این مسأله هستیم.
 
یکی از عوامل مهم افزایش دما اثر گلخانه‌ای است. در ابتدا لازم است گفته شود که اثر گلخانه‌ای عمدتاً حاصل انرژی خورشیدی است که توسط گازهای خاص موجود در جو بعد از این که از سطح زمین بازتابیده شدند، جذب می‌گردد. هنگامی‌که انرژی خورشیدی به سطح زمین رسید، حدود 51 درصد از آن توسط سطح زمین جذب شده و بقیه‌ی آن یا دفع شده و یا این‌که به فضا برمی‌گردد. تعداد سیلاب‌های ناگهانی در این قرن افزایش یافته است. بعد از رسیدن به یک دمای خاص، زمین حرارت مادون قرمز آزاد می‌کند، که سپس توسط گازهای خاصی جذب می‌گردد. سپس این انرژی در همه‌ی جهان انتشار می‌یابد و باعث گرم شدن سطح زمین و جو می‌گردد. این موضوع به گرم شدن بیش از حد زمین کمک می‌کند. بدون اثر گلخانه‌ای، دمای سطح زمین به حدود 33 درجه سانتی گراد خنک‌تر از حد معمول می‌گردد. بدون گازهای گلخانه‌ای زمین تقریباً یخ می‌زند. اثر گازهای گلخانه‌ای در برخی سیارات دیگر منظومه‌ی شمسی مانند ونوس و مریخ نیز مشاهده می‌شود.
 

جذب و انتشار نور خورشید

انتشار نور خورشید درصد
جذب شده توسط سطح زمین 51 درصد
پراکنده شده و منعکس شده توسط ابرها 20 درصد
جذب شده توسط جو و ابرها 19 درصد
پراکنده شده توسط جو 6 درصد
بازتابش توسط آب و سطح زمین 4 درصد
 

گازهای گلخانه‌ای

گازهای گلخانه‌ای نقش مهمی در جذب و انتشار حرارت که توسط زمین مجدداً تابش می‌یابد، ایفا می‌کنند. این گازها نسبت به گازهای دیگر موجود در جو قادر به جذب بیشتر حرارتی هستند که از سطح زمین منعکس می‌شود. گازهای اصلی گلخانه‌ای شامل ازن، اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن، متان و بخار آب می‌باشند. این گازها به صورت طبیعی در جو زمین وجود دارند. همراه با این گازها، ابرها نیز نقش مهمی در جذب و انعکاس گرما ایفا می‌کنند. بخار آب و ابرها می‌توانند به اثر گلخانه‌ای کمک کنند.
 

درصد گازهای گلخانه‌ای در جو

گاز درصد
دی اکسید کربن 36/0 درصد
متان 00017/0 درصد
ازن 000004/0 درصد
اکسید نیتروژن 00003/0 درصد
بخار آب 1 تا 4 درصد
 

عوامل موثر بر اثر گلخانه‌ای

درصد بازتاب نور از سطح یک جسم را آلبدو می‌نامند و این پدیده بر اثر گلخانه‌ای مؤثر می‌باشد. برای مثال، حرارت بیشتری از مناطق پوشیده از برف در مقایسه به بیابان‌ها منعکس می‌گردد. سطوحی که دارای رنگ روشنی هستند، تمایل به منعکس کردن نور بیشتری نسبت به سطوحی که دارای رنگ تیره هستند، دارند. کل انرژی دریافت شده از خورشید فاکتور دیگری است که تعیین کننده‌ی مقدار گرم شدن زمین می‌باشد. ترکیب گازهای گلخانه‌ای نیز اثر مهمی بر سطح گرمای جهانی دارد. وجود مقادیر بالاتر گازهای گلخانه‌ای منجر به افزایش دما می‌گردد.
 

اثر گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن جهانی

اثر گازهای گلخانه‌ای برای حفظ گرمی زمین و پایداری زندگی مهم می‌باشد، با این‌حال، در صورتی‌که کره‌ی زمین بیش از حد گرم شود، می‌تواند تهدیدی برای زندگی همه‌ی موجودات این سیاره باشد. گرم شدن جهانی حاصل انواعی از فعالیت‌های انسانی در طول قرن گذشته بوده که منجر به آلودگی محیط زیست و افزایش مقدار گازهای گلخانه‌ای مانند نیتروژن اکسید، دی اکسید کربن، و متان موجود در جو می‌گردد. این امر منجر به افزایش متوسط دمای زمین به واسطه‌ی اثر گلخانه‌ای شده که به نوبه‌ی خود بر اقلیم این سیاره اثر می‌گذارد. جامعه‌ی جهانی تلاش‌هایی را به منظور یافتن روشی برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام داده‌اند، هر چند که این تلاش‌ها به کندی صورت می‌گیرد.
 
انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای توسعه یافته
کشور سال ارزیابی انتشار گاز گلخانه‌ای * درصد تغییر از سال 1990 سرانه‌ی انتشار گاز گلخانه‌ای **
استرالیا 2008 54/549 4/31 08/26
آمریکا 2008 56/6924 3/13 22/22
انگلیس 2008 73/631 5/18 - 32/10
روسیه 2008 57/2229 9/32 - 77/15
ژاپن 2008 82/1281 1 07/10
فرانسه 2008 80/531 1/6 - 57/8
 
انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورهای در حال توسعه
 
کشور سال ارزیابی انتشار گاز گلخانه‌ای * درصد تغییر از سال 1990 سرانه‌ی انتشار گاز گلخانه‌ای **
برزیل 1994 25/663 2/11 16/4
بنگلادش 1994 93/45 ... 37/0
هند 1994 25/1214 ... 30/1
نیجریه 1994 63/242 ... 25/2
زیمباوه 1994 59/27 ... 40/2
پرو 1994 58/57 ... 45/2
 
منبع: بخش آمار سازمان ملل
*: میلیون تن معادل دی اکسید کربن
**: تن معادل دی اکسید کربن
 
اقلیم شدیدتر که می‌تواند حاصل افزایش سطوح گازهای گلخانه‌ای گردد، ممکن است تهدیدی برای بقاء نژاد بشر به شمار رود. جامعه‌ی جهانی باید اقدامات جدی جهت حل مسأله‌ی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهند.
 
منبع: HelpSaveNature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.