تلاش‌های بسیار آسان به قصد توقف افزایش گرمای جهانی

گرمایش جهانی اشاره به افزایش متوسط دمای زمین، به ویژه در سطوح پایین‌تر جو به واسطه‌ی افزایش گازهای گلخانه‌ای دارد. این موضوع در درجه‌ی اول به دلیل دخالت‌های انسان در محیط زیست و سبک زندگی است که در طی سال‌های اخیر انسان پیش گرفته است. در این‌جا برخی از شیوه‌های توقف گرمایش جهانی را ذکر می‌کنیم.
پنجشنبه، 5 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلاش‌های بسیار آسان به قصد توقف افزایش گرمای جهانی
مشکل جدی و خطرناکی که امروزه نسل بشر با آن رو به روست، مسأله‌ی گرمایش جهانی است. به همین دلیل فرا گرفتن شیوه‌های توقف این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی‌که همه عزم نجات این سیاره را داشته باشند، امکان از بین بردن و یا کاهش این مشکل وجود خواهد داشت.
 
گازهای گلخانه‌ای در محتوای طبیعی آن در جو به صورت یک گلخانه در اطراف زمین عمل کرده و مورد نیاز است. این گازها امکان عبور اشعه‌های خورشید از طریق جو را فراهم می‌آورند، اما اجازه به خروج این گازها از جو نمی‌دهند و به این ترتیب محیط مناسبی را برای زندگی در این سیاره فراهم می‌سازند. حیات بدون گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن، بخار آب، متان و غیره در این کره‌ی خاکی وجود نخواهد داشت، اما این گازها باید در مقادیر مجازی وجود داشته باشند. مشکل گرمایش جهانی هنگامی ایجاد می‌شود که مردم به تولید مقدار زیاد گازهای گلخانه‌ای کمک کنند که این موضوع باعث به دام افتادن گرمای بیشتری در جو شده و این بنابر این دمای سطح زمین را افزایش خواهد داد.
 
سوختن سوخت‌های فسیلی مانند گازوئیل، زغال سنگ، گازهای طبیعی و غیره همگی به افزایش سطوح گازهای مضر مانند دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و غیره در جو کمک می‌کنند. این امر موجب افزایش دمای سطح زمین و تخریب حیات بر روی آن خواهد شد. به منظور پیشگیری از کاهش حیات بر روی زمین، نیاز به انجام اقدامات احتیاطی به منظور کاهش اثرات گرمایش جهانی وجود دارد.
 

شیوه‌های توقف گرمایش جهانی

به دلیل افزایش کلی دما، یخچال‌های موجود در مناطق قطبی شروع به ذوب شدن می‌کنند که این موضوع منجر به افزایش ارتفاع کلی سطح آب دریاها خواهد شد. در صورتی‌که این روند ادامه یابد، بسیاری از مناطق کم ارتفاع در آینده‌ای نزدیک به زیر آب خواهد رفت. گرمایش جهانی وقوع طوفان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
 
راه حل‌های بسیار آسانی به منظور کاهش گرمایش جهانی و اثرات آن وجود دارد. اول از همه، مردم باید عمق این مشکل را درک کنند و بر همین اساس اقداماتی را به منظور نجات این کره‌ی خاکی انجام دهند.
 

استفاده‌ی کارامد از وسایل برقی

مردم باید مصرف وسایل برقی را که گازهای گلخانه‌ای از خود ساطع می‌کنند، کاهش دهند. برای مثال یخچال‌ها کلروفلوئوروکربن‌ها را انتشار می‌دهند و لامپ‌های نوری رشته‌ای 300 پوند دی اکسید کربن در سال از خود ساطع می‌کنند. این لامپ‌ها باید با لامپ نوری فلوئورسنت فشرده‌ای که انرژی بیشتری را ذخیره می‌کنند، جایگزین گردند. تنها وسایل برقی کارامد باید مورد استفاده قرار گیرد. ترموستات باید برای زمانی که باید دما به صورت خودکار کاهش ‌یابد، برای تهویه کننده‌های هوا مورد استفاده قرار گیرد.
 

دنبال کردن شیوه‌ی کاهش – بازیافت و احیا

مردم نباید مواد زائد خود را بر روی زمین تخلیه کنند. محصولات کارخانه‌ها، ضایعات غذایی و مواد زائد گیاهی تحت تجزیه‌ی بی‌هوازی قرار می‌گیرند، یعنی آن‌ها به منظور تولید متان که گازی گلخانه‌ای است، می‌سوزند. بنابراین، جهت داشتن هوایی سالم، استفاده از این محصولات و دفع ضایعات آن‌ها باید کاهش یافته و یا این‌که احیا گردد.
 

اهمیت درختان و پوشش گیاهی

درختان مقدار زیادی دی اکسید کربن را جذب می‌کنند. درختان به دلیل انجام عمل فتوسنتز، تهیه‌ی غذا با کمک نور خورشید، کاشته شوند. در طول این فرایند، درختان دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید می‌کنند. همچنین جنگل‌های موجود نیز باید حفظ شوند.
 

مزایای منابع انرژی قابل احیا

استفاده از انرژی برق باعث جلوگیری از ورود 300 کیلوگرم دی اکسید کربن به درون جو می‌گردد. برق به دست آمده از منابع انرژی قابل احیا مانند باد و آب، برق سبز نامیده می‌شود. همچنین هزینه‌ی این نوع برق در مقابل برق معمولی پایین می‌باشد.
 

تغییرات سازگار با محیط زیست خانه

عایق سازی سقف خانه و صرفه جویی در مصرف برق عامل مهمی در کاهش گرمایش جهانی می‌باشد. به جای قرار دادن وسایل برقی در حالت توقف، بهتر است آن‌ها را خاموش کرد. این کار موجب صرفه جویی بیشتر تا 40 درصد در مصرف انرژی خواهد شد. تعمیر دوره‌ای وسایل نقلیه به استفاده‌ی کارامد از سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به درون جو کمک می‌کند. باد کردن مناسب تایر ماشین‌ها به منظور کاهش هزینه‌های سوخت باید صورت گیرد.
 

رفتن به سمت استفاده از منابع ارگانیک

مصرف محصولات غذایی ارگانیک به دلیل این‌که خاک ارگانیک مقدار زیادی از دی اکسید کربن را جذب می‌کند، باید افزایش یابد. خرید محصولات غذایی محلی مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. گاوها مقدار زیادی متان را به واسطه‌ی جیره‌ی غذایی گیاه‌خواری خود انتشار می‌دهند. بنابراین مصرف گوشت باید کاهش یابد. همچنین محصولات بسته بندی تتراپک باید به جای محصولات غذایی کنسروی مورد استفاده قرار گیرد.
 

نکات سازگار با محیط زیست جهت پخت غذا

هنگام آشپزی درب ظروف را در زمان پخت بپوشانید چون این کار به کاهش تلفات حرارت و صرفه جویی در مصرف انرژی هنگام پخت کمک می‌کند. شما باید از اجاق‌هایی که هنگام پخت به ذخیره‌ی 70 درصد انرژی کمک می‌کنند، استفاده کنید.
 

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه

باید لباس‌ها و یا ظروف خود را تنها هنگامی‌که به حد نصاب رسید در ماشین‌های لباسشویی یا ظرفشویی قرار دهید. از ماشین‌های لباسشویی برای شستشوی مقدار کم لباس استفاده نکنید. در صورتی‌که یک باره همه‌ی ظروف و یا لباس‌ها را با هم بشوئید در مصرف آب، برق و همچنین انرژی صرفه جویی زیادی خواهید کرد. برق به دست آمده از منابع انرژی قابل احیا مانند باد و آب، برق سبز نامیده می‌شود. از خشک کن برای خشک کردن لباس‌ها تا حد امکان جهت صرفه جویی در مصرف برق و کاهش مقدار دی اکسید کربن انتشار یافته به درون جو خودداری کنید و سعی کنید لباس‌های شسته شده را به صورت طبیعی زیر نور آفتاب خشک کنید.  خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد هم به کاهش تلفات انرژی کمک می‌کند.
 
دوستان و خانواده‌ی خود را درباره‌ی علل و اثر گرمایش جهانی و روش‌های مقابله با آن آگاه سازید. یکی از شیوه‌های مهم کاهش گرمایش جهانی حفاظت از جنگل‌ها و کاشت درخت می‌باشد. مقدار کاغذ مورد استفاده در خانه و ادارات را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که برای تولید این کاغذ درختان زیادی قطع شده‌اند.
 
بنابراین، افراد و دولت باید به محیط زیست توجه بیشتری داشته باشند و از بروز آسیب به آن به واسطه‌ی گرمایش جهانی جلوگیری کنند. برخی افراد هنوز به این درک نرسیده‌اند که چرا باید پدیده‌ی گرمایش جهانی را متوقف ساخت، این کار به این دلیل است که در صورت گرم شدن بیش از حد جو زمین پوشش محافظتی موجود در لایه‌ی زمین از بین رفته و این موضوع باعث ورود اشعه‌های مضر خورشید به دورن زمین خواهد شد. بنابراین، به تدریج زندگی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها تخریب خواهد شد. طوفان، سیلاب و دیگر بلایای طبیعی به طور مکرر رخ داده و منجر به ویران شدن زمین می‌گردد. در صورتی‌که مایل به داشتن سیاره‌ای زیبا و پاک هستید، پس باید اقدامات زیست محیطی مناسبی را به منظور پیشگیری از گرمایش جهانی انجام دهید.
 
منبع: Buzzle Staff - HelpSaveNature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.