شما قدرت تغییر جهان را دارید: شعار جنبش جهانی EDN (شبکه روز زمین)

زمین رو به نابودیست و این موضوع برای همه واضح و شفاف است؛ اما ما یقین داریم، شما قدرتی دارید که می توانید از این نابودی جلوگیری کنید. شما می توانید زمین را به سمت و سویی هرچه بهتر و آبادتر پیش ببرید. ما به قدرت شما ایمان داریم. باید باور کنید که با انجام دادن فعالیت هایی ساده، می توانید تغییراتی بزرگ ایجاد کنید.
شنبه، 9 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شما قدرت تغییر جهان را دارید: شعار جنبش جهانی EDN (شبکه روز زمین)

شما قدرت تغییر جهان را دارید

همه ی ما تا به حال غرق داستان هایی در رابطه با اینکه چگونه زمین رو به نابودی است، شده ایم. حتماً شما نیز پیش از این با خود اندیشیده اید که خیلی از فعالیت‌های روزمره ی بشریت به صورت تدریجی، نابودی زمین را سبب می شود. گاهی اوقات فعالیت هایی کوچک که آسیب پذیر بودنشان حتی به ذهن هم خطور نمی کند، می‌توانند بزرگترین صدمه‌ها را به زمین وارد کنند.
 

راه نجات زمین چیست؟

تمام انسان‌های روی کره ی زمین، به دنبال ایجاد تغییراتی هستند. تغییراتی مثبت و سازنده. به طور کلی یک راه عالی برای مقابله با نابودی کره ی زمین ایجاد همین تغییر و تحولات مثبت است؛ منتها مسئله این است که هیچ یک از ما نمی توانیم کل جهان را توسط خودمان و به تنهایی تغییر دهیم. اما با ایجاد اصلاحات کوچک در زندگی شخصی مان و ترغیب دیگران به انجام همان کارها، یک اثر بزرگ رخ می دهد که می تواند به موقع کل سیاره زمین را تحت تأثیر قرار دهد (1) .

به طور قطع، تغییر جهان در طول یک روز و توسط یک شخص انجام نمی‌شود. اما طبق ضرب المثل معروف «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»، فعالیت‌های مثبت همه ی انسان‌های روی کره ی زمین نتیجه ی مثبتی خواهد داشت.

اقدامات سازنده ای که هر فرد در زندگی شخصی خود انجام می دهد، بر روی اطرافیان آن ها، به طریق خیلی معجزه آور، تأثیر می گذارد. و این تأثیرات می تواند سرآغاز دنیای بهتری باشد. این مانند یک شبکه است. هرچند ما هر یک، فقط بخش کوچکی از آن هستیم؛ اما از طریق اتصال‌مان، یک تغییر عالی و نتیجه بخش را ایجاد خواهیم کرد (2) .

حال شما چه نگرشی در رابطه با قدرت خودتان در تغییر دنیا دارید؟ آیا توانایی آن را دارید که حتی گوشه‌ای کوچک از دنیا را متحول کنید؟ ممکن است در ابتدا این امر مشکل به نظر برسد، اما در ادامه به شما یادآوری خواهیم کرد که شما چه قدرت هایی در ایجاد تغییر در دنیا دارید. تغییری حتی کوچک اما سازنده و شگفت انگیز.

شما قدرت تغییر جهان را دارید: شعار جنبش جهانی EDN (شبکه روز زمین)
یک زمین بیشتر ندارید. برای تغییر آن اقدام کنید

اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهید، اول خودتان را عوض کنید

تمام پیشرفتی که انسان امروزی دارد طی ۲۰۰ هزار سال گذشته اتفاق افتاده است. ولی طبق آمار و اطلاعات علم زمین شناسی، حدود ۴.۵ میلیارد سال است که کره ی زمین وجود دارد. تمام پیشرفت‌های زندگی کنونی شما از هیچ ساخته شده است. تمام این تغییرات مدیون ذهن و قدرت تخیل انسان است.

از زمانی که پای انسان به کره ی زمین رسید، همه چیز با سرعتی باورنکردنی شروع به پیشرفت کرد. با تمام این تفاسیر، هستند هنوز انسان هایی که قدرتی را که در دست دارند نمی‌شناسند، قدرت تغییر دادن دنیا(3) .

تمام تغییرات بزرگ، نیازمند شروع کردن هایی در ابعاد کوچکتر هستند. «سنگ بزرگ نشانه ی نزدن است». در ابتدای امر با تأمل و درنگ کافی در رابطه با تغییرات کوچک، قدم در مسیر درستِ تغییرات بزرگ برای بهبود کره ی زمین خواهید گذاشت. تغییر جهان ممکن است در ابتدا یک کار غیرممکن به نظر برسد. اما ما معتقدیم که این غیرممکن بودن به این دلیل است که بسیاری از افراد به روش نادرست به ایجاد تغییر در جهان می اندیشند.

آن‌ها تلاش می کنند تا تغییرات گسترده در ساختارهای سیاسی و اجتماعی پیرامون خود ایجاد کنند. مشکل این است که این ساختارها تا مدت‌ها محکم بوده اند و تغییر تقریباً غیرممکن است. بنابراین، این امر قطعاً با نا امیدی و تسلیم شدن در برابر سرنوشت همراه خواهد بود (4) .

همانطور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، برای تغییر جهان شما باید ابتدا تغییر را از خودتان آغاز کنید. شما باید ذهنیت، عادات و اعمال خود را تغییر دهید. در حقیقت این خود-تغییری اصلاً کار ساده‌ای نیست. اما برای ایجاد تاثیرات و تغییرات بزرگتر، لازم و ضروری است. در ابتدا فعالیت‌های شما ممکن است در نظرتان کوچک و بی اهمیت بیاید اما باید بدانید همه ی اتفاقات بزرگ در پی فعالیت‌های کوچک می‌آیند.

ایمان بیاورید که اقدامات شما، هرچند کوچک، هرچند ناچیز، می تواند دنیا را دگرگون کند. توانایی‌های شما بیشتر از آن چیزی هست که متصور هستید. اگر تلاش بیشتری بکنید، قطعاً فعالیت هایی در ابعاد بزرگتر می توانید انجام دهید. کافیست به توانایی‌ها و قدرت‌های خود ایمان بیاورید.

شما قدرت تغییر جهان را دارید: شعار جنبش جهانی EDN (شبکه روز زمین)
تغییر از خود شما آغاز می شود

راه‌کارهایی کوچک اما موثر

در ادامه راه هایی ذکر می‌شود که شما به راحتی از طریق آن‌ها می توانید تغییراتی مثبت در سیاره زمین ایجاد کنید:
 
  • مثبت اندیشی را رواج دهید
همیشه برای به اشتراک گذاشتن انرژی‌های مثبت و اخبار خوشحال کننده پیش قدم باشید.
 
  • گیاه بکارید
شما با کاشتن یک بذر کوچک می توانید بذر بزرگ شادی را در دل خود بکارید. کاشتن درختان و گیاهان، علاوه بر اینکه تاثیرات مثبتی بر روی کره ی زمین دارد، در خود شما نیز انرژی مثبت به وجود می آورد.
 
  • مراقبه کنید
با انجام کارهایی همچون مدیتیشن می توانید ذهن خود را آگاه کنید و به آرامش افکار و احساسات برسید. وقتی افکار مثبت داشته باشید، زمین را به سوی مثبت اندیشی پیش خواهید برد.
 
  • سخاوت و همدلی را فراموش نکنید
شما فقط کافیست بدانید که با نیکی کردن به دیگران بدون انتظار بازگشت و با سنگ صبور بودن برای دیگر انسان‌ها در مواقع سختی، می توانید دنیا را دگرگون کنید.

شما قدرت تغییر جهان را دارید: شعار جنبش جهانی EDN (شبکه روز زمین)
با مثبت اندیشی زمین را دگرگون کنید

جنبش جهانی

«شما قدرت تغییر جهان را دارید.»

این شعار جنبش جهانی به نام روز زمین (EDN) است. این جنبش بین المللی از سال ۱۹۷۰ میلادی شکل گرفته است و بالای ۷۵ هزار نفر عضو دارد. مأموریت این گروه راه اندازی بزرگترین جنبش زیست محیطی جهان برای ایجاد تغییر و تحول در مردم و سیاره زمین است.

بیش از ۱۹۰ کشور جهان با این جنبش همکاری کرده و تاکنون اقدامات مثبتی را برای سیاره زمین انجام داده اند. این گروه بر این عقیده هستند که دنیا نیازمند تغییراتی تحول گرا است.

تمام بخش‌های هر جامعه باید نقش خود را در جهت رفع بحران هایی که برای محیط زیست اتفاق افتاده است، ایفا کنند. اقداماتی که در همه سطوح، از تجارت و سرمایه گذاری گرفته تا شهر و دولت احتیاج است. این اقدامات باید منجر به پیدا کردن راه حل هایی جسورانه، خلاقانه و نوآورانه شود.

نقش شما اینجاست که ظاهر می‌شود. شما به عنوان یک فرد، یک مصرف کننده، رأی دهنده و یک عضو جامعه هستید که می‌توانید برای تغییر، متحد شوید.

اینجا دقیقا همان جاییست که شما نباید قدرت خود را دست کم بگیرید. وقتی شما با هزاران یا میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان متحد شوید، ما جنبشی را ایجاد می کنیم که فراگیر، تأثیرگذار و قدرتمند باشد.

برخی از فعالیت های این جنبش که به شما و قدرت بی نظیری که دارید نیازمند است به شرح زیر می باشند:
 
  • فعالیت‌های اقلیمی کره زمین
همانطور که واضح است، فعالیت‌های بشر باعث گرم‌تر شدن کره زمین تا حد هشدار دهنده‌ شده است. شما به عنوان یک عضو مسئول در جامعه ی خود، به سادگی می توانید از هرچه بیشتر شدن این بحران، جلوگیری کنید. با صرفه جویی در مصرف برق و انرژی‌های دیگر و همچنین استفاده از سوخت‌های مناسب برای اتومبیل شخصی خود و یا استفاده هرچه کم‌تر از آن، این مسئله‌ی بحرانی قابل حل است.
 
  • علم و آموزش
هر کدام از افراد جامعه می تواند خود یک معلم باشد. شما با آگاهی داشتن از مشکلات محیط زیستی اطراف خود و پیدا کردن راه حل مناسب برای آن از طریق کمپین‌های مختلف،  می توانید نقش یک آموزگار فرهیخته و پویا را برای فرزندان و دانش آموزان جامعه خود بازی کنید. با آگاهی سازی نسل‌های جوان و نوجوان و حتی کودکان، می توان قدم بزرگی در جهت هرچه امن‌تر کردن آینده کره زمین برداشت. و شما در برداشتن این قدم نقش به سزایی دارید.

شما قدرت تغییر جهان را دارید: شعار جنبش جهانی EDN (شبکه روز زمین)
جنبش جهانی روز زمین
 
  • مردم و اجتماعات
آیا می دانستید که غذایی که ما میخوریم در انتشار گازهای گلخانه ای مؤثر است؟ متأسفانه آنچه ما در سیستم غذایی خود مصرف می کنیم، از طریق تأثیراتی که بر عملیات کشاورزی و دامداری گذاشته است، جنگل زدایی‌ها را به دنبال داشته و به نقطه ی بحرانی برای شرایط اقلیمی کره زمین تبدیل شده است.

اما چه باید کرد؟ به راحتی می توان از طریق تغییر رژیم‌های غذایی، وضعیت اقلیمی کره زمین را بهتر و پایدارتر کرد. تشویق جوامع برای استفاده ی هرچه بیشتر از غذاهای محلی و استفاده کم‌تر از گوشت از جمله فعالیت‌های مؤثر در این زمینه هستند.
 
  • پلاستیک و آلودگی
خوشبختانه جوامع بشری امروزه از مضرات بیش از حد پلاستیک بر روی کره زمین به طور کامل آگاه هستند. در جنبش جهانی روز زمین، کمپین هایی به منظور آگاهی بخشی هرچه بیشتر انسان‌ها از خساراتی که مواد پلاستیکی به آب ها، خاک ها و کل کره زمین وارد می‌کند، در حال فعالیت هستند. شما با عضویت در این کمپین‌ها و یا راه اندازی کمپین هایی جدید، در این زمینه نقش به سزایی خواهید داشت (5) .

شما قدرت تغییر جهان را دارید: شعار جنبش جهانی EDN (شبکه روز زمین)
زمین را از آلودگی مواد پلاستیکی نجات دهید
 
فعالیت‌های ذکر شده، همگی در حال تحقق و اجرا در جنبش جهانی روز زمین هستند. این جنبش، قادر به فعالیت نخواهد بود مگر با حضور تک تک افراد جامعه. بنابراین شما نیز با انجام دادن هر کدام از فعالیت‌های ذکر شده در بالا می‌توانید از قدرت خود برای تغییر شرایط زمین استفاده کنید.
 
سخن آخر
فراموش نکنید که تغییر جهان، می تواند از خود شما شروع شود. در تمام انسان‌ها قدرتی نهان است که با آن می‌توانند سیاره زمین را به سوی دگرگونی پیش ببرند. حال این دگرگونی مثبت باشد یا منفی، این شما هستید که تصمیم گیرنده اید. کافیست به خود ایمان داشته و توانایی‌های خود را باور کنید.

پی نوشتها
  1. www.lifehack.org
  2. www.theodysseyonline.com
  3. www.beytoote.com
  4. www.hackernoon.com
  5. www.earthday.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.