آلودگی ‌های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی‌ها، تنفس انسان را نیز مختل می‌کنند

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناشی از آلودگی پلاستیک، تداخل دارد با رشد، فتوسنتز، و تولید اکسیژنِ باکتریِ پروکلروکاکس، که بیشترین فراوانی را در بین باکتری‌های فتوسنتزی اقیانوسی دارد.
جمعه، 27 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
آلودگی ‌های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی‌ها، تنفس انسان را نیز مختل می‌کنند
توسط دانشگاه مکواری

آلودگی پلاستیک می تواند به میکروارگانیسم های موجود در اقیانوس های ما آسیب برساند. اعتبار: کوین کریچی
 
ده درصد از اکسیژنی که در آن نفس می کشیم فقط از یک نوع باکتری در اقیانوس می آید. در حال حاضر، بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله زیست شناسی ارتباطات، آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده اند که این باکتری‌ها به آلودگی پلاستیک حساس هستند.
 
دکتر ساشا تتو، نیسنده راهبر، و پژوهشگر دانشگاه مکواری می گوید: "در آزمایشگاه ما متوجه شدیم که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناشی از آلودگی پلاستیک، تداخل دارد با رشد، فتوسنتز، و تولید اکسیژنِ باکتریِ پروکلروکاکس، که بیشترین فراوانی را در بین باکتری‌های فتوسنتزی اقیانوسی دارد."
"اکنون ما می خواهیم بررسی کنیم که آیا آلودگی پلاستیک تاثیر مشابهی بر این میکروب ها در اقیانوس دارد یا خیر."
 
از آلودگی پلاستیک تخمین زده می شود که هر ساله بیش از 13 میلیارد دلار آسیب اقتصادی به اکوسیستم های دریایی وارد می شود و این مشکل تنها با  این واقعیت که پلاستیک های آلوده کننده دریاها تخمین زده می شود تا سال 2050 وزنی بیش از ماهی ها داشته باشد بدتر می شود.
 
دکتر لیسا مور همکار نویسنده در مقاله گفت: "این آلودگی می تواند انواع مواد افزودنی شیمیایی را از پلاستیک ها به محیط های دریایی بشوید و ببرد، اما بر خلاف تهدیدات ناشی از خوردن یا گرفتار شدن حیوانات دریایی با خرده پلاستیک ها، تهدیدی که این مواد شسته شده برای زندگی دریایی دارند توجه کمتری را به خود جلب می کنند."
 
در اولین مطالعه از نوع خود، محققان به بررسی اثرات این مواد شیمیایی بر کوچکترین شکل زندگی در اقیانوس های ما، باکتری های فتوسنتز دریایی، می پردازند.
 
آلودگی ‌های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی‌ها، تنفس انسان را نیز مختل می‌کنند

پروکلروکاکس MED4 EM در حال تقسم شدن. گرفته شده توسط لوک تامپسون (آزمایشگاه Chisholm، MIT) و نیکی واتسون (موسسه وینتهد)، 2006. TEM MED4. اعتبار: آزمایشگاه Chisholm
 
ساشا می گوید: "ما به گروه نمونه ای از باکتری های سبز ریز به نام پروکلروکاکس که فراوان ترین ارگانیسم فوتوسنتزی روی زمین است، و دارای جمعیت کلی‌ای حدود 3 اکتیلیون (حدود 1027) نفر بودند نگاه کردیم."
 
این میکروبها وقتی که زمان تولید کربوهیدرات و اکسیژن در اقیانوس از طریق فتوسنتز می رسد، بالابر های سنگینی هستند.
 
لیزا، در حال توضیح اهمیت اساسی این میکروب ها برای سلامتی اقیانوس، می گوید: "این میکروارگانیسم های کوچک برای شبکه غذایی دریایی بسیار مهم هستند و در چرخه کربن مشارکت دارند و به نظر می رسد که تا 10 درصد کل تولید اکسیژن در جهان را به عهده دارند."
 
"به همین دلیل یکی از هر ده نفسی که فرو می برید به لطف این کوچولوهاست، ولی هنوز تقریبا هیچ چیز در مورد نحوه واکنش  باکتری های دریایی مانند پروکلروکاکس به آلودگی های انسانی نمی دانیم."
 
در آزمایشگاه، این تیم دو نژاد از پروکلروکاکس را که در عمق های مختلف در اقیانوس یافت می شوند، در معرض مواد شیمیایی شسته شده از میان دو محصول پلاستیکی معمولی - کیسه های پلاستیکی خوار و بار خاکستری (ساخته شده از پلی اتیلن کاملاً چگال) و بوریای پی وی سی – قرار دادند.
 
آلودگی ‌های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی‌ها، تنفس انسان را نیز مختل می‌کنند

دکتر ساشا تتو و ایندرانی سارکر با شیشه هایی از پروکلروکاکس در آزمایشگاه. اعتبار: دانشگاه مکواری
 
آنها دریافتند که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی، رشد و عملکرد این میکروب ها، از جمله میزان تولید اکسیژن آنها، را خراب می کند و همچنین باعث تغییر تجلی تعداد زیادی از ژن های آنها می شود.
 
ساشا می گوید: "اطلاعات ما نشان می دهد که آلودگی پلاستیک ممکن است اثرات اکوسیستمی گسترده ای بیش از اثرات شناخته شده بر روی کلسیم، مانند گونه های دریایی و لاک پشت ها، داشته باشد."
 
"اگر ما واقعا می خواهیم تاثیر کامل آلودگی پلاستیک در محیط دریایی را درک کنیم و راه هایی برای مقابله با آن را پیدا کنیم، باید تاثیر آن بر گروه های میکروبی کلیدی، از جمله میکروب های فتوسنتزی را در نظر بگیریم."
 
آلودگی ‌های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی‌ها، تنفس انسان را نیز مختل می‌کنند

کشورهای شمال اروپا خواستار پیمانی جهانی در مورد آلودگی پلاستیکی اقیانوس توسط WWF هستند.
اعتبار: Wwf
 
در یک قدم مهم در مبارزه با آلودگی پلاستیکی دریایی، دولت های نوردیک تبدیل به نخستین کشورها در جهان شده اند که به طور رسمی خواستار پیمانی جهانی برای مقابله با بحران پلاستیک در اقیانوس هایمان شده اند. این اعلامیه برجسته در نشست وزرای محیط زیست دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد در شورای نوردیک در ریکیاویک منتشر شد. یکی از هر ده نفسی که فرو می برید به لطف این کوچولوهاست، ولی هنوز تقریبا هیچ چیز در مورد نحوه واکنش  باکتری های دریایی مانند پروکلروکاکس به آلودگی های انسانی نمی دانیم. این اعلامیه پس از آن است که رهبران جهان در گذشته در نایروبی نتوانستند تصمیمات مهم سیاسی در این مورد را در مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد اتخاذ کنند.
 
ماکرو لامبرتینی، مدیر کل WWF بین المللی گفت: "این اعلامیه برجسته توسط دولت های نوردیک باید الهام بخش دیگر کشورها باشد. آلودگی پلاستیک در اقیانوس های ما یک بحران است که نیاز به اقدام هماهنگ توسط دولت های جهانی دارد - یک معاهده جهانی تنها راه قابل قبول برای حل مشکل 8 میلیون تن پلاستیک است که  هر ساله در اقیانوس ها رها می شود."
 
"ما از همه کشورهای حمایت کننده از این معاهده درخواست می کنیم که با هم متحد شوند و کار خود را به سمت توافق بر سر حل مشکل آلودگی پلاستیک دریایی تسریع کنند."
 
آلودگی ‌های ناشی از پلاستیک علاوه بر آسیب به ماهی‌ها، تنفس انسان را نیز مختل می‌کنند

لاک پشت دریایی سبز (Chelonia mydas) با یک کیسه پلاستیکی، Moore Reef، Great Barrier Reef، Australia. قبل از این که لاک پشت فرصتی برای خوردن این کیسه داشته باشد، تصویرش توسط عکاس برداشته شد. اعتبار: روی مین / WWF
 
WWF خواستار یک پیمان قانونی است که اهداف ملی و مکانیسم های گزارشگری شفاف را که به شرکت ها گسترش می یابد، ایجاد می کند. علاوه بر این، هر معاهده ای باید برای حمایت مالی و فنی کشورهای کم درآمد برای افزایش ظرفیت مدیریت زباله آنها، اقدام کند.
 
تقریبا 400000 نفر از مردم به پرونده جهانی WWF پیوسته اند که خواستار یک قرارداد قانونی برای آلودگی پلاستیک های دریایی است.
 

منبع: سایت فیز اُرگ


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.