اطلاعاتی لازم درباره‌ی گرمایش جهانی

گرمایش جهانی فاجعه‌ای است که تا حد زیادی خودمان مسئول به وجود آوردن آن هستیم. خطرات این پدیده چالش‌های زیادی را برای بشریت به همراه دارد. به همین دلیل ضروری است که هر یک از ما حتی کودکان از خطرات احتمالی آن‌ها آگاه باشیم و اقداماتی را جهت کاهش این پدیده انجام دهیم.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی لازم درباره‌ی گرمایش جهانی
امروزه جهان زیر فشار تغییر شرایط اقلیمی و اثرات آن بر محیط زیست ما قرار دارد. هر تغییری در آب و هوا و هر فاجعه‌ی طبیعی بر روی گرمایش جهانی تأثیر می‌گذارد. برای شروع کار، ما باید درک کنیم که چه عواملی باعث بروز این پدیده شده و سپس اقدامات جمعی را برای رفع آن انجام دهیم.
 
یخچال‌های طبیعی ذوب می‌شوند، سطح آب دریا‌ها بالاتر و بالاتر می‌آید، جنگل‌ها محو می‌شوند و حیات وحش با سرعت زیاد رو به نابودی می‌رود. بدون شک ما انسان‌ها نقش زیادی در سرعت بخشیدن به این پدیده داشته‌ایم، اما چگونه؟ با آزاد و تولید کردن گاز‌های گلخانه‌ای در هوا که ناشی از سبک زندگی مدرنی است که انتخاب کرده‌ایم، بیشترین تاثیر را در گرمایش زمین در قرن اخیر داشته‌ایم.
 
امروز جهانیان به این نکته رسیده‌اند که اگر می‌خواهند فرزندان‌شان نیز از نعمت زندگی در زمین برخوردار باشند باید اندکی با زمین مهربان‌تر باشند و به همین دلیل، ۲۲ آوریل هر سال را به نام «زمین پاک» نام گذاری کرده‌اند.
 
گرمایش جهانی شامل افرایش متوسط دمای جو زمین می‌باشد. اما دلیل این افزایش دما چالش واقعی ماست. دانشمندان برای کمک به درک بهتر این پدیده به برخی از سؤالات ما درباره‌ی گرمایش جهانی پاسخ داده‌اند.
 

گرمایش جهانی چیست؟

فرض کنید که در یک ناحیه‌ی قطبی در یک کلبه زندگی می‌کنید، تصور کنید که در این شرایط روشن کردن بخاری برای گرم نگه داشتن چقدر لذت بخش خواهد بود. پس به محل گرمی رفته و برای افزایش گرما میزان شعله را افزایش می‌دهیم. پس در این شرایط یخ اطرافتان ذوب شده و به آرامی در طول یک دوره‌ی زمانی خانه‌ی شما گرم می‌شود. این کار به افزایش گرمایش جهانی کمک می‌کند.
 
در واقع، این آتش نیست که زمین را گرم نگه می‌دارد، بلکه ابزارهای دیگر این کار را می‌کنند. در طول صد سال، دمای زمین هر ساله تا چند درجه افزایش می‌یابد. بسیاری از اقلیم شناسان معتقدند که ساکنان زمین مسئول گرم شدن این سیاره هستند. افزایش جهانی دمای زمین متعاقباً بر جو زمین تأثیر خواهد گذاشت.
 

علل گرمایش جهانی

در صورتی‌که خانه‌ی شما هیچ‌گونه تهویه‌ای نداشته باشد، باعث خفگی خواهد شد. همین سناریو در مورد زمین نیز رخ می‌دهد و در زمین گازهای گلخانه‌ای به دام می‌افتند. ترکیبی از مولکول‌های موجود در جو که از بخار آب، متان، ازون، نیتروژن اکسید و دی اکسید کربن تشکیل شده‌اند، گازهای گلخانه‌ای نامیده می‌شوند. این گازها حرارت حاصل از اشعه‌های خورشید را به دام انداخته و باعث افزایش دمای این سیاره می‌شوند.
 
هنگامی‌که تعادل گازهای گلخانه‌ای در جو زمین به هم می‌خورد، گرما به زمین رسیده و این امر منجر به افزایش دما می‌گردد. امروز جهانیان به این نکته رسیده‌اند که اگر می‌خواهند فرزندان‌شان نیز از نعمت زندگی در زمین برخوردار باشند باید اندکی با زمین مهربان‌تر باشند. علاوه بر این، سوختن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ، گازهایی مانند دی اکسید کربن و متان تولید می‌کنند که در جو زمین به دام می‌افتند و منجر به افزایش دمای زمین می‌گردند. این گازها شکلی گنبدی را در بالای سطح زمین ایجاد می‌کنند که برخی از تابش‌های در حال خروج را دو باره به زمین برمی‌گردانند.
 
از زمان انقلاب صنعتی در قرن هجدهم، افزایش دما بدتر شده است. افزایش تعداد ماشین‌ها گاز دی اکسید کربن را به جو وارد می‌سازد. جنگل زدایی غیر قانونی یکی دیگر از علل گرمایش جهانی می‌باشد، چون منبع عظیمی از اکسیژن را از بین می‌برد. به همین دلیل، به طور طبیعی، شرایط زندگی بر روی زمین به خطر می‌افتد.
 
هنگامی‌که همه‌ی سوخت‌های فسیلی سوخته و درختان قطع شوند، گرمایش جهانی روز به روز بدتر می‌گردد. حدود 80 درصد از انرژی از سوخت‌های فسیلی حاصل می‌گردد. جای تاسف دارد که موتور ماشین‌ها و تامین سوخت برای گرم نگه داشتن خودمان همگی وابسته به سوخت‌های فسیلی می‌باشد.
 
مصرف انرژی با افزایش جمعیت افزایش می‌یابد. در صورتی‌که میزان مصرف انرژی به همین صورت پیش برود، تا سال 2030 احتمالاً 71 درصد انرژی اضافی مصرف می‌گردد. بنا بر این، در صورتی‌که استفاده از ذخایر انرژی بر روی زمین همچنان به صورت فزاینده‌ای ادامه یاید، در آینده با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد.
 

اثرات گرمایش جهانی

آب و هوای کلی جهانی به شدت تحت تأثیر گرمایش جهانی قرار می‌گیرد. توده‌ی یخ استخراج شده، سن ورقه‌های یخ و مقدار دی اکسید کربنی که در آن‌ها موجود می‌باشد را مشخص می‌سازد. واقعیت این است که جهان روز به روز گرم‌تر می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که پدیده‌ی تغییر اقلیم امری واقعی می‌باشد.
 
یک پدیده‌ی واقعی ناشی از تغییر اقلیم، ذوب توده‌های یخ و افزایش سطوح آب دریا می‌باشد. همچنین خشک شدن دریاها، آتش گرفتن بوته‌ها و درختان، انقراض برخی گونه‌های خاص و غیره همگی اثرات گرمایش جهانی می‌باشد.
 

راه حل‌های کاهش گرمایش جهانی

تلاش‌های اندک صورت گرفته در زمینه‌ی صرفه جویی و حفظ منابع آبی مفید است. بنا بر این، فراموش نکنید که هنگام مسواک زدن دندان‌هایتان هنگامی‌که نیازی به آب ندارید، شیر آب را ببندید، در صورتی‌که آب نشت می‌کند ظرفی زیر آن قرار دهید، از شستن لباس‌های خود در هنگامی‌که ضرورتی به انجام این کار نیست خودداری کنید. مهم‌ترین اقدام فردی که می‌توان جهت جلوگیری از گرمایش جهانی انجام داد، کاشت درخت است. حفاظت از پوشش سبز موجود و ایجاد پوشش‌های سبز جدید برای سیاره‌ی ما روش خوبی برای حفظ و نجات محیط زیست است.
صرفه جویی در انرژی با استفاده‌ی آگاهانه از برق اقدام کوچک اما مهم جهت پیشگیری از گرمایش جهانی می‌باشد. هر زمانی‌که اتاق را ترک کردید، چراغ ها را خاموش کنید، به جای انجام بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون سعی کنید کتاب بخوانید.
گرم شدن کره‌ی زمین و اثر گلخانه‌ای باعث گرمتر شدن سیاره‌ی ما می‌گردد. در این رابطه نیاز است که با انجام اقدامات جمعی سعی در توقف این پدیده‌ی جهانی داشته باشیم. با انجام اقداماتی مانند صرفه جویی در برق و استفاده از منابع جایگزین انرژی به جای سوخت‌های فسیلی می‌توان به حفظ محیط زیست و داشتن یک زندگی سالم در این سیاره کمک کرد.
 
منبع: HelpSaveNature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.