سوخت‌های فسیلی و گرمایش جهانی: ارتباط آن‌ها چیست؟

ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی سه شکل مختلف سوخت‌های فسیلی هستند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوخت‌های فسیلی از طریق فرآیند تجزیه بی‌هوازی مواد آلی زیر سطح زمین طی میلیون‌ها سال
شنبه، 20 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سوخت‌های فسیلی و گرمایش جهانی: ارتباط آن‌ها چیست؟
سوخت‌های فسیلی و گرمایش جهانی: ارتباط آن‌ها چیست؟

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی سه شکل مختلف سوخت‌های فسیلی هستند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. سوخت‌های فسیلی از طریق فرآیند تجزیه بی‌هوازی مواد آلی زیر سطح زمین طی میلیون‌ها سال تشکیل می‌شوند. استفاده از سوخت‌های فسیلی در مقیاس بزرگ از زمان انقلاب صنعتی آغاز شده است. امروزه، این سوخت‌ها پرکابرد‌ترین منابع انرژی در دسترس برای استفاده‌های هم شخصی و هم تجاری هستند. از بنزین برای تأمین سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود در حالیکه ذغال سنگ و گاز طبیعی برای تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار می‌گیرند. آمار نشان می‌دهد که تقریباً سه چهارم نیاز انرژی در دنیا از طریق سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

کربن دی اکسید

وجود سطح بالای کربن دی اکسید در اتمسفر منجر به افزایش مقدار گرما در سطح زمین می‌شود. این بدان خاطر است که کربن دی اکسید گرمای حاصل از نور خورشید را به دام می‌اندازد و اجازه پخش شدن آن در اتمسفر را نمی‌دهد، فرآیندی که اثر گلخانه‌ای نامیده می‌شود. چون سوخت‌های فسیلی از هیدروژن و کربن ساخته شده‌اند، سوزاندن سوخت‌های فسیلی مقدار زیادی کربن دی اکسید به هوا آزاد می‌کند. هنگامی که درصد کربن دی اکسید در هوا به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، مقدار گرمای جذب شده توسط دی اکسید کربن نیز افزایش می‌یابد. این به نوبه خود منجر به افزایش کلی دمای سطح زمین می‌شود که گرمایش جهانی شناخته می‌شود.
ا

فزایش دما

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که از اواسط قرن نوزدهم، محتویات کربن دی اکسید موجود در اتمسفر حداقل 25 درصد افزایش یافته است. این به خاطر استفاده زیاد از سوخت‌های فسیلی در جهان بوده است. بدین خاطر، در 150 سال گذشته، دمای زمین بیشتر از 1 درجه فارنهایت افزایش یافته است. برآورد می‌شود که دمای زمین در صد سال آینده باز هم افزایش پیدا خواهد کرد. پس، سیاره ما در قرن آینده به مراتب گرم‌تر خواهد شد.

بالا آمدن آب دریاها

بالا آمدن آب دریاها می‌تواند تأثیرات منفی در آب و هوای زمین داشته باشد. این باور وجود دارد که تغییرات چشمگیری در شرایط آب و هوا در قسمت‌های مختلف جهان وجود خواهد داشت. یخچال‌های زمین با سرعت بیشتری در حال ذوب شدن هستند. در نتیجه، نواحی واقع شده در نزدیک منابع آب مانند نواحی ساحلی احتمالاً در آب غرق خواهند شد. جزایر، دلتاها و شهر‌هایی مانند نیویورک ممکن است به زیر آب بروند! خشکسالی و سیلاب‌های بیشتری در نواحی جزیره‌ای رخ خواهد داد. شهرهای بزرگ واقع در کنار دریا نیز با عواقب بالا آمدن سطح آب مواجه خواهند شد.

باران اسیدی

سوزاندن سوخت‌های فسیلی نه تنها کربن دی اکسید زیادی وارد هوا می‌کند بلکه همچنین گازهای دیگری نیز مانند کربن مونوکسید، متان، اکسید نیتروژن و غیره تولید می‌کند که منجر به آلودگی هوا می‌شوند. هنگامی که این گازها در آب حل می‌شوند و تشکیل ابر می‌دهند تبدیل به اسید‌های مضر مانند اسید سولفوریک و اسید کربنیک می‌شوند. این مواد شیمیایی به شکل باران اسیدی به سطح زمین بازمی‌گردند که تأثیر زیادی روی شرایط کل محیط زیست دارد. باران‌های اسیدی به گیاهان و خاک آسیب می‌زند و منابع آب را آلوده می‌کند.

لکه‌های نفتی

نفت خام اغلب توسط تانکرها و کشتی‌ها از محلی به محل دیگر حمل می‌شود. نشت نفت از این تانکرها منجر به آلودگی آب می‌شود و گونه‌های آبی مختلف را در معرض خطر قرار می‌دهد. می‌بینید که مسائل سوخت‌های فسیلی، گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوا به همدیگر مرتبط هستند. همه ما نقش حیاتی در کنترل این تأثیرات داریم. با انجام اقدامات ساده‌ای مانند کاهش مصرف انرژی، کاهش قطع درختان و غیره می‌توانیم به کنترل مشکل گرمایش جهانی کمک کنیم.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.