رعایت حجاب اسلامی با توجه به سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها)

حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در مسایل مختلف از جمله در امور خانه و تربیت فرزندان و رعایت حجاب و پوشش برای بانوان بهترین الگو و اسوه نیکو هستند.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن جوادی
موارد بیشتر برای شما
رعایت حجاب اسلامی با توجه به سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها)

تسلیم در برابر تمام دستورات اسلامی

مسلّماً حجاب اسلامی برای زنان، از مسائل مهم و روشن دین اسلام است و سه آیه از قرآن کریم مربوط به حجاب زنان است. قرآن مجید همانگونه که به مسائل دیگر دین پرداخته است، مسئله مهم حجاب را نیز بیان کرده است و دستور به حجاب داده است. مسلمان بودن انسان اقتضا می کند که او در برابر تمام دستورات و آموزه های اسلام تسلیم باشد. اینگونه نباشد که به برخی از دستورات عمل و به برخی از دستورها بی توجهی کند. برخورد او نسبت به قرآن کریم نباید به این صورت باشد که هر دستوری که موافق میل او باشد برای اثبات آن به آیات قرآن استناد کند و دستوری که خلاف میل او باشد، وقتی برای اثبات آن به قرآن استناد شود،  آن را نپذیرد و به آن پایبند نشود. بنابراین انسان باید در برابر تمام دستورات و آموزه های قرآن کریم تسلیم باشد. یکی از دستورات قرآن کریم، مسئله مهم حجاب و پوشش است.

خداوند متعال در سوره نور می فرماید: "وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّـهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ"، "و به زنان با ایمان بگو: چشم‌هاى خود را [از نگاه هوس‌آلود] فروگیرند، و دامان خود را [از آلودگی] حفظ نمایند. و زینت خود را، جز آن مقدار که [به طور طبیعى] نمایان است، آشکار نکنند. و مقنعه‌ى خود را بر گردنشان بیفکنند [تا علاوه بر سر، گردن و سینه‌ى آنان نیز پوشیده باشد]. و زینت خود را آشکار نکنند، مگر براى شوهرشان، یا پدرشان، یا پدرشوهر، یا پسرشان، یا پسرشوهرشان [که از همسر دیگر است]، یا برادرشان، یا پسربرادر، یا پسرخواهر، یا زنان [هم‌کیش] خود، یا آنچه را مالک شده‌اند [از کنیز و برده]، یا مردان سفیه که تمایل جنسى ندارند، یا کودکانى که از امور جنسى زنان آگاه نیستند. و نیز، [هنگام راه رفتن] پاى خود را به­گونه‌اى به زمین نکوبند که زیور پنهانشان دانسته شود(و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). اى مؤمنان! همگى به سوى خدا بازگردید تا رستگار شوید".[1]


نقش الگو در تربیت انسان

الگو و نمونه عمل در تربیت و پرورش انسان نقش به سزایی دارد، تربیت و پرورش به وسیله نمونه عمل یکی از بهترین روش های تربیتی است، زیرا بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در جامعه پیش می آید به خاطر آن است که کسانی که دچار آن مشکلات شده اند، آنان در زندگی خود شخصیتی را به عنوان نمونه عمل و سرمشق برای خود انتخاب نکرده اند، شخصیت نمونه و الگویی که صحیح و برحق باشد تا بتوان گفتار و رفتار او را معیار حق و باطل دانست و طبق سخن و عمل او امور خود را تنظیم کرده گفتار و اعمال خود را مطابق با آن انجام داد.


الگو پذیری از حضرت زهرا (سلام الله علیها)

آن اسوه، الگو و نمونه عمل چه کسی می تواند باشد؟ قرآن کریم می فرماید: "لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّـهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّـهَ کَثِیراً"، "مسلّماً برای شما در [سیره‌ى] رسول خدا الگو [و سرمشقى] نیکوست. [البتّه] براى کسانى که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد مى‌کنند".[2]

"وجود فاطمه (س) به عنوان پاره تن رسول خدا (ص) و نزدیک‌ترین فرد به آن حضرت، استمرار «اسوه حسنه» نبوى است".[3]

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می فرمایند: "ادْنى‌ ما تَکُونُ مِنْ رَبِّها انْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِها"، "نزدیک‌ترین حالت زن به پروردگارش آن زمان است که در خانه خویش مى‌ماند [و به امور خانه و تربیت فرزند مى‌پردازد]".[4]

حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در مسایل مختلف از جمله در امور خانه و تربیت فرزندان و رعایت حجاب و پوشش برای بانوان بهترین الگو و اسوه نیکو هستند. در طول حیات پربرکت آن حضرت بهترین نحوه حجاب هم در رفتار ایشان دیده می شود و هم در گفتار ایشان، آنجا که فرمودند: "خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ"، "براى زنان بهتر است که مردان (نامحرم) را نبینند و مردان (نامحرم) نیز آنان را نبینند".[5]

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای ایراد خطبه در نهایت حجاب و پوشش به مسجد رفتند. "لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها، وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها، وَ أقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها، تَطَأُ ذُیُولَها، ما تَخْرِمُ مِشْیَتُها مِشْیَةَ رَسولِ الله صلّى الله علیه وآله... فَنیطَتْ دونَها مُلاءَةٌ"،[6] "آن حضرت روسری خود را به سرشان پیچیدند (خِمار بزرگتر از روسری های فعلی است که سر و سینه و گردن را می پوشانده است)، و جلباب خود را بر تن نمودند (جلباب یعنی آن عبا یا پیراهن عربی بلند که تمام بدن را بپوشاند، لباسی را که روی لباسهای دیگر می پوشیدند، به خود گرفته و بر تن نمودند که محیط بر تمام بدن ایشان بود)، همراه گروه هم سن و سال (یا همفکر و هماهنگ) از یاران (و اعوان) خود و زنهای خویشاوند خود (به سوی مسجد) آمدند، در راه رفتن، پا روی پایین لباس خود می‌گذاشتند (به دلیل بلند بودن، لباس قهراً زیر پا قرار می‌گرفته است)، راه رفتن حضرت، هیچ کم از راه رفتن رسول خدا صلّی الله علیه وآله نداشت ... سپس (وقتی حضرت وارد مسجد شدند) میان حضرت (و مردم) پرده‌ای آویخته شد".

بنابراین بانوان با رعایت حجاب باید خود را از مردان نامحرم بپوشانند و با الگوگیری از عمل و سیره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) عفاف و حجاب خود را به بهترین شکل رعایت کنند.


خنثی کردن توطئه دشمن به وسیله حجاب

متاسفانه امروز دشمنان اسلام، علیه حجاب زنان به شکل های گوناگون در حال شیطنت و توطئه هستند تا به وسیله سلب سرمایه ارزشمند و گوهر گرانبهای حجاب و عفاف از زنان مسلمان، بنیان خانواده ها را سست کنند، دین و ایمان مردم را از بین ببرند، زنان و مردان مسلمان را از هدف اصلی خلقتشان بازدارند و در نتیجه به اهداف شوم و کفرآمیز خود برسند.

اما بانوان با حفظ عفت و پاکدامنی خود و رعایت پوشش و حجاب اسلامی می توانند این توطئه های دشمن را خنثی کنند.

پی نوشت ها:

[1] سوره نور، آیه ۳۱.
[2] سوره احزاب، آیه ۳۱.
[3] سیره اخلاقى تربیتى فاطمه زهرا(س)، علی رفیعی، ص۵۱.
[4] بحار الانوار، مجلسی، محمد تقی، مؤسسة الوفاء، ج۱۰۳، ص۲۵۰.
[5] بحار الانوار، ج۴۳، ص۵۴.
[6] الاحتجاج، طبرسی، ابومنصور، ج۱، ص۱۳۲.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.